پشها حشراتی هستن که در سراسر جهان منفور به حساب اومده و کسی جز آزار و اذیت چیزی از اونا ندیده. این حشرات مزاحم که همراه خود بیماریای زیادی رو منتقل می کنن، از راه خوردن خون هر موجودی از جمله آدم زندگی می کنن. اما اگه از دیدگاه این حشره اسرارآمیز نگاه کنیم می فهمیم که این حشره هم موجود جالبیه. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با حقایقی باحال و باورنکردنی در مورد این حشره خونخوار آشنا کنیم.
با ما همراه باشین.

۱- پشها مرگبار ترین موجودات روی زمین هستن

پشها بیشتر از هر موجود دیگری روی این کره خاکی باعث مرگ آدم می شن.
این حشرات می تونن منتقل کننده بیماریای مرگباری مانند مالاریا، تب دانگ، تب زرد و آنسفالیت باشن. هم اینکه پشها منتقل کننده یه انگل به نام کرم قلب هستن که واسه سگا بسیار خطرناک و کشنده س.

۲- تنها پشهای ماده آدما و حیوانات رو نیش میزنن و پشهای نر فقط از عصاره گلا تغذیه می کنن

پشها هنگام خوردن خون شما هیچ سود شخصی از این کار نمی برن. پشهای ماده  واسه تخم هاشون نیاز به پروتئین دارن و واسه این که بتونن تخم بذارن باید خون بخورند. از اون جایی که پشهای نر وظیفه تخم گذاری رو رو دوش ندارن در نتیجه از آدم دوری کرده و از عصاره گلا تغذیه می کنن. باحال این که پشهای ماده هم وقتی که قصد تخم گذاری نداشته باشن به سراغ گلا و عصاره اونا می رن.

۳- بعضی از پشها کلا از نیش زدن آدم دوری می کنن

همه گونه های پشها از بدن آدم تغذیه نمی کنن. بعضی از پشها فقط از جانوران دیگه تغذیه می کنن و هیچ کاری به آدما ندارن. واسه نمونه یه نوع پشه با نام علمی «Culiseta melanura» تقریباً به طور انحصاری فقط پرندگان رو نیش می زنه و با احتمال خیلی کم پیش میاد که به قصد نیش زدن به آدم نزدیک شه.

۴- پشها بالداران بسیار کندی هستن

متوسط سرعت پرواز پشها ۱ تا ۱٫۵ مایل در ساعته. شاید این سرعت از نظر شما زیاد باشه اما انا با رکورد دیگه حشرات در این مورد فاصله بسیاری دارن و در واقع میشه ادعا کرد که اگه بین گونه های جور واجور حشرات مسابقه سرعت برگزار می شد پشها در رتبه اخر قرار می گرفتن.

۵- بال پشه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ بار در ثانیه می زنه

شاید همین موضوع توضیحی واسه صدای ناخوشایندیه که با نزدیک شدن پشها به گوشمون می رسه. سرعت به هم خوردن بالای پشه بسیار سریعه.

۶- پشها هنگام جفت گیری بال زدنای خود رو هماهنگ می کنن که تا یه موسیقی دو نفره رو اجرا کنن

وقتی محققان فکر میکردن که تنها پشهای نر می تونن صدای بالای جفت خود رو بشنون اما تحقیقات جدید روی گونه ای از پشها با نام علمی «Aedes aegypti» نشون داده که پشهای ماده هم به صدای بالای جفت خود گوش میدن.
وقتی که پشهای نر و ماده با هم ملاقات می کنن بال هابشان رو با سرعت برابری به هم کوبیده و صدای هماهنگی ایجاد می شه.

نوشته دیگر :   نگاهی به زیباترین کتابخانه ها در گوشه و کنار جهان

۷- پشه نمکزار ممکنه در فاصله ای ۱۰۰ مایلی از محلی که از تخم بیرون اومده زندگی کنه

خیلی از پشها در زمینا نمناک شامل تخم پشه متولد می شن و در همون محل به زندگی ادامه میدن.
اما یه سریای دیگه مانند پشه نمکزار مسافتای طولانی رو پرواز کرده تا مکان مناسبی رو واسه زندگی پیدا کنن که عصاره گل و خون زیادی در اختیارشون باشه.

۸- همه پشها واسه تولید مثل به آب نیاز دارن

تنها مقداری آب با عمق چند سانتیمتر کافیه که پشه ماده بتونه تخمای خود رو در اون رها کنه و اینجوری لاروهای پشه در کوچیک ترین گودالای آب بزرگ می شن.
بعضی از گونه های پشها می تونن در گودالای آبی که در نتیجه باران به وجود اومده و پس از چند روز از بین می رن هم تخم ریزی کنن. پس اگه می خواین که پشها رو از خونه خود دور نگه دارین باید کوچیکترین گودالای آب رو در دور و بر خونه خود خالی کنین.

۹- یه پشه بالغ می تونه ۵ تا ۶ ماه زنده بمونه

البته پشهای بسیار کمی می تونن این مدت زنده بمونن چون دشمنان زیادی دارن. اما در بهترین شرایط یه پشه بالغ می تونه به اندازه حشرات دیگه زنده بمونه.

۱۰- پشها می تونن دی اکسید کربن رو از فاصله ۲۳ متری حس کنن

دی اکسید کربنی که آدما و دیگه حیوانات تولید می کنن یه سیگنال حیاتی واسه پشه هاست و به اونا میگه که خون خوشمزه در همین اطرافه. در واقع اونا حساسیت بالایی نسبت به دی اکسید کربن دارن. وقتی که پشه ماده دی اکسید کربن رو در هوا حس کنه، اون قدر در محدوده ای که بوی دی اکسید کربن رو حس می کنه عقب و جلو میره تا قربونی خود رو جایابی کنه.