چک برگشتی رو باید مشکل اقتصاد ایران دونست که اصلاحیه های قانون چک هم نتونسته از روند در حال افزایش اون جلوگیری کنه.
۹۵ درصد برگشتی چک در ایران به خاطر بی پولی و حساب خالیه. آمارهای بانک مرکزی نشون می‌دهد، حدود ۹.۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٨٣٣ هزار میلیارد ریال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ بـه ترتیب ۴.۶ درصد و ۳.۹ درصد کاهش نشون می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ۳.۲ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۶۵ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

۵۳.۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با ۳۵.۸ درصد، ۹.۳ درصد و ۸ درصد بیشترین سهم رو در مقایسه با بقیه استان‌ها دارا بوده‌ان. هم اینکه ۶۷.۳ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۵.۸ درصد)، خراسان رضوی (۵.۸ درصد) و اصفهان (۵.۷ درصد) مبادله شده که بیشترین سهم رو در مقایسه با بقیه استان‌ها دارا بوده‌ان.

بالغ بر ۱.۲ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ١٣٠ هزارمیلیارد ریال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۹.۶ درصد و ۸.۵ درصد کاهش نشون می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ۴١١ هـزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد.

هم جهت با تکمیل خدمات سامانه ارسال کامل الکترونیک دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کار و کاسبی از راه ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، سامانه استعلام پیامکی صیاد به عنوان خدمت ارزش افزوده قابل بهره‌برداریه.

استعلام چکای برگشتی

می‌تونید با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک باخبر شید. به کار گیری طراحی خطی،‌ الیاف فلورسنتی، کاغذ حساس به مواد شیمایی، چاپ نامرئی و ریز نوشته از مهمترین مشخصات امنیتی چکای صیاده.

بر این پایه مشتریان می‌تونن با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ و به شکل زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چکای برگشتی ثبت شده پیش بانک مرکزی باخبر شن.

قالب فرستادن اس ام اس استعلام چک برگشتی

۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی

بر این پایه و در اس ام اس جواب، اطلاع رسانی به صورت رتبه‌بندی شده براساس یکی از رن‌های زیر اعلام می‌شه:

  •  وضعیت سفید: صادرکننده چک بدون هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، همه موارد رفع سوء اثر شده.
  •  وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یه فقره چک برگشتی یا بیشترین حد مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتیه.
  •  وضعیت نارنجی:‌ صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا بیشترین حد مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتیه.
  •  وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیشترین حد مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتیه.
  •  وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیشتر از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیشتر از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتیه.
نوشته دیگر :   خدمات شرکت چاپ و بسته بندی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

چیزی که درباره چک برگشتی باید بدونین

  •  هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریاله.
  •  هزینه اخذ شده، ارتباطی با تعداد پیام‌های جواب فرستاده شده واسه درخواست کننده استعلام نداره.
  •  لازمه متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچ کاراکتر اضافی مثل خط فاصله و فقط به صورت عددی به شکل اعلام شده واسه سامانه ارسال شه.
  •  حالا از هر شماره گوشی موبایل تنها چهار استعلام در روز قابل اخذه.
  •  اگه درخواست‌کننده استعلام چک برگشتی قبل از تکمیل عملیات استعلام مبادرت به ارسال استعلامات زیاد کنه، نتیجه فرستاده شده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ فرستاده شده میشه.
  •  درخصوص افراد حقوقی بدون شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام چک برگشتی  وجود نداره. این موضوع در اس ام اس جواب با عبارت «شناسه ملی … توانایی استعلام چک برگشتی  نداره» اطلاع رسانی می‌شه.
  •  درخصوص برگ چک‌های واسه افراد حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب میشه.
  •  اگه به هر دلیل مثل بروزرسانی زیرساختای اطلاعاتی تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشه نتیجه با اس ام اس «محال بودن اخذ استعلام» چک برگشتی به کاربر اعلام می شه.
    به طور کامل مشخصه کاربران می‌تونن در مقاطع وقتی بعدی نسبت به اخذ استعلام دست به کار شن.

 همه اس ام اس‌های اطلاع‌رسانی در مورد استعلامات فرستاده شده فقط با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  به کاربران اطلاع رسانی می‌شه. بر این پایه لازمه کاربران در کنترل سرشماره اس ام اس‌های واصله دقت لازم رو  واسه  استعلام چک برگشتی داشته باشن.