نوسانات ارز و تراژدی صرافیا و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در سالای گذشته دلیل شده تا حجم مراجعه به سایت بانک مرکزی زیاد شه.
در سایت بانک مرکزی، شما می تونین به فهرست صرافیای مجاز، لیزینگای مجاز، شعب مجاز بانکا و اطلاعات موسسات مالی و اعتباری مجوز دار رو در سراسر کشور ببینین.
جدید ترین  اطلاعیهای بانک مرکزی درباره برابر سازی اندازه ارز و موضوعات مربوط به ارز دانشجویی و مسافری هم در  سایت بانک مرکزی در دسترسه. در گزارش امروز ما، شما رو با ۳۰ سوال عادی درباره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آشنا می کنیم.

با ما همراه باشین.

 اهداف و مسئولیت­های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چیه؟

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئول تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری، براساس سیاست کلی اقتصادی کشور، می­باشه. هدف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم حفظ ارزش پول، موازنه پرداخت­ها، آسون کردن مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشوره. جهت مشاهده اطلاعات بیشتر، به صفحه بانک مرکزی مراجعه کنین.

 وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چیه؟

طبق قانون پولی و بانکی مهم­ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول داخلی یا کنترل تورمه. کلا، اصلی­ترین وظایف بانک مرکزی عبارتند از نشر اسکناس، بانکداری دولت، بانکداری بانک­ها، مدیریت ذخایر خارجی کشور واعمال سیاست پولی. جهت اطلاعات بیشتر به صفحه گذشته و وظایف مراجعه کنین.

  سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واسه دولته؟

 

 

بله

رئیس کل و اعضای هیات عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چیجوری تعیین و منصوب می شن؟

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رئیس جمهور و بعد از تایید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با حکم رئیس جمهور منصوب می­شه. قائم مقام ریاست کل و دبیرکل به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی ایران و پس از تایید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حکم رئیس جمهور منصوب می­شن و معاونین بانک از طرف رئیس کل منصوب می­گردند.

به چه دلیل هر کشوری به بانک مرکزی نیاز داره؟

چون بانک مرکزی با اجرای سیاست پولی و اعتباری، ‌شرایط مناسب واسه پیشرفت اقتصادی کشور رو جفت و جور می­کنه و در اجرای برنامه ­های جور واجور مثل برنامه ­های اثبات و پیشرفت اقتصادی، پیشتیبان دولت می­باشه.

می­توان حسابی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گشایش کرد و یا تسهیلاتی گرفت؟

خیر، چون بانک مرکزی بانکدار دولت و منبع سیاستگذار پولی و اقتصادی کشوره و به افراد خصوصی و غیردولتی خدمات بانکی ارائه نمی­کنه.

  بانک مرکزی در شهرستان­ها یا مراکز استان­ها و یا بیرون مرز کشور شعبه یا دفتر نمایندگی داره؟

در شرایط الان خیر، ولی در قانون پولی و بانکی کشور (مصوب ۱۸ تیر ۱۳۵۱) این اختیار به بانک مرکزی داده شده که در هر محل لازم بدونه شعبه تاسیس کنه و یا به هر کدوم از بانک­های کشور نمایندگی بده

  می­توان شکایت از بانک­های دیگه رو پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد؟ چیجوری؟

بله، با نامه به اداره نظارت بر بانکها، ثبت در سامانه پاسخگویی به شکایات و رابطه مردمی یا از راه تلفن نظرسنجی روابط عمومی به شماره ۲۹۹۵۴۸۵۵٫

  می­توان به کتابخونه بانک مرکزی مراجعه کرد؟

بله. به کار گیری کتابخونه بانک با هماهنگی واسه عموم علاقمندان آزاده.

ساعات کار بانک مرکزی چیه؟

ساعات کار رسمی بانک واسه کارکنان همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ و واسه مراجعه کنندگان همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۵:۳۰ می­باشه.

 چیجوری می­توان در بانک مرکزی استخدام شد؟

با آزمون ورودی که زمان اون از راه مجلات کثیرالانتشار و سایت بانک (cbi.ir) به اطلاع عموم می­رسد.

چگونگی تعویض اسکناس­ های کهنه یا پاره چیجوریه؟

همه شعب بانکا تو تهران و بقیه شهرستانا موظف به تعویض اسکناسا و ایران چکای فرسوده هستن، علاوه براین باجه ای هم به همین منظور در ساختمون فردوسی بانک تو تهران اختصاص پیدا کرده.

چگونگی تعویض اسکناسای ناقص چیجوریه؟

در سراسر کشور شعب منتخب بانک ملی براساس دستورالعمل فرستاده شده در این مورد وظیفه آزمایش اسکناس و ایران چکای ناقص و پرداخت برابر ریالی رو بردوش دارن. علاوه بر این باجه ای هم به همین منظور در ساختمون فردوسی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده.

 

چیجوری می­توان سکه طلای بانکی خرید؟

 

از راه صرافی‌هایی که مجوز رسمی از بانک دارن.

 

بانک، آلبوم سکه و اسکناس می­فروشد؟

 

اداره نشر اسکناس و خزانه بانک ، آلبوم اسکناس‌های عادی کشور رو به متقاضیان عرضه می‌نماید.

چیجوری می­توان به اطلاعاتی در مورد ویژگی­های امنیتی اسکناس­ها دسترسی پیدا کرد؟ ‌یعنی چیجوری می­توان از تقلبی بودن یه اسکناس خبردار شد؟

با مراجعه به صفحه مشخصات امنیتی اسکناس‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک میشه آگاهی لازم در مورد مشخصات امنیتی اسکناس‌ها رو بدست آورد.

نوشته دیگر :   چگونه چک های برگشتی را استعلام بگیریم؟

چیجوری می­توان از مجاز بودن یه صرّافی مطمئن شد؟

با مراجعه به صفحه بانکا و موسسات اعتباری مجاز در سایت بانک به نشانی  CBI.IR.

اسکناس و مسکوک به وسیله چه واحدی طراحی، چاپ یا ضرب می­شه؟

به وسیله سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک پس از اخذ مجوز از مقامات مربوطه.

خزانه جواهرات ملی چیه؟

مجموعه ای عالی از گران بهاترین جواهرات ملیه که طی قرون و دوران جور واجور جفت و جور اومده و نشون دهنده بخشی از تاریخ پرفراز ونشیب ملت ایرانه . این مجموعه نمایانگر ذوق و سلیقه صنعتگران و هنرمندان ایرانیه که از سال ۱۳۳۹ هجری  شمسی و با تاسیس CENTRAL BANK ایران، این مجموعه به بانک سپرده شده و حالا هم در مراقبت این بانکه. تا کنون رهبران و پادشاهان خیلی از جمله ملکه انگلیس از اون دیدن کردن.

می­توان از خزانه جواهرات ملی دیدن کرد؟ چیجوری؟

بله با جفت و جور بلیط در همون مکان شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴ الی ۱۷ بازدید واسه عموم آزاده (به استثنا افراد زیر ۱۲ سال). مکان خزانه جواهرات ملی در شهر تهران خیابون فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول قرار داره.

چیجوری به بازدید خزانه جواهرات ملی بریم؟

از خط ۱ مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه فردوسی یا امام خمینی توقف کنین.

معرفی وسایل در خزانه جواهرات ملی چیجوریه؟

وسایل خزانه جواهرات به وسیله راهنما و یا کتابچه مصور خزانه به بازدیدکنندگان معرفی می­شه.

خزانه جواهرات مترجم داره؟ به چه زبون­ هایی؟

بله، علاوه بر راهنمای فارسی زبون، مترجمانی به زبون­ های انگلیسی، فرانسه و روسی در خزانه هستن. کتابچه مصور راهنما هم به زبانای فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ژاپنی و عربی قابل خرید می­باشه.

می­توان به صورت گروهی مثلا به شکل گروه­های علم ­آموزی، دانشجویی، گردشگری و چیزای دیگه ای به جز اینا از خزانه جواهرات ملی دیدن کرد؟

بله با هماهنگی قبلی (البته افراد زیر ۱۲ سال اجازه ورود ندارن).

  می­توان از وسایل خزانه جواهرات ملی تصویربرداری کرد؟

خیر، اما علاقه­ مندان می­تونن علاوه بر خرید کتابچه ­های مصور و مجموعه کارت پستال ­های موجود در خزانه، تصاویر بعضی از وسایل خزانه رو از راه صفحه خزانه جواهرات ملی در سایت بانک مرکزی توجه کنن.

ورود و خروج ارز به وسیله هر مسافر به صورت اسکناس چقدر مجازه؟

تا سقف ده هزار یورو و یا برابر اون به بقیه ارزهای دیگه.

ورود ارز به صورت اسکناس واسه بیشتر از سقف تعیین شده چیجوریه؟

برای ورود ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همه با همً به مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر می‌بایست در مبادی ورودی نسبت به اعلام ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود (به صورت کتبی یا شفاهی) به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام و اطلاعات موردنیاز رو به‌ صورت سیستمی از راه درگاه گمرک ج.ا.ا ثبت کنه.
ً مسافر می‌تونه قبل از ورود به کشور از راه درگاه مزبور، ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود رو به‌صورت سیستمی اعلام کنه.

خروج ارز به صورت اسکناس واسه بیشتر از سقف تعیین شده چیجوریه؟

خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده همه با همً مازاد بر مبلغ ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو یا برابر اون به سایر ارزها به ازاء هر مسافر به بیرون مرز کشور، به شرط ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری فرستاده شده از سوی باجه بانک ملی ایران و تا سقف مبلغ مندرج در رسید مزبور به گمرک ج.ا.ا میشه.

ورود و خروج ریال به وسیله هر مسافر چقدر مجازه؟

میزان ورود و خروج ریال به وسیله هر مسافر حداکثرتا مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ (پنج میلیون) ریال مجازه.

 چیجوری می­توان از بقیه مقررات ارزی ابلاغی باخبر شد؟

از راه مراجعه به صفحه “مقررات ارزی ” در سایت بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارای چه نشریاتی می­باشه؟

خلاصه تحولات اقتصادی کشور، گزارش اقتصادی و ترازنامه، مجله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نماگرهای اقتصادی، گزیده آمارهای اقتصادی به زبون­های فارسی و انگلیسی، حسابهای ملی ایران، حسابهای ملی ایران براساس استانداردهای بین ­المللی SNA، جدول داده و ستاده اقتصاد ایران، مجله تازه ­های اقتصاد، پیام بانک، مجله علمی و تخصصی روند و جدول جریان وجوه.

چیجوری می ­توان نشریات بانک مرکزی رو جفت و جور کرد؟

از سه روش: ۱- مراجعه به صفحه انتشارات سایت ۲- از راه مراجعه به کتابخونه بانک مرکزی ۳- از راه مراجعه مستقیم به ادارات تولید کننده فرآورده­ های انتشاراتی.