رهبران جهان سیاستمدارانی هستن که قدرت زیادی در کشور خود و در سراسر جهان دارن. اینجوری طبیعیه اگه فکر کنیم رهبران جهان هیچ احتیاجی به پول و دستمزد نداشته و در واقع هر چی بخوان می تونن داشته باشن. آدما همیشه در مورد حقوقا و دستمزدهای بقیه حساس و کنجکاو بودن و وقتی که پای رهبران جهان به میان بیاد این کنجکاوی صدها برابر می شه.

معمولاً جتی بهترین دوستان هم در مورد دستمزد خود صحبت نمی کنن اما دستمزدهای بعضی از رهبران جهان چیزی نیس که بتونن اونو مخفی کنن هر چند در بعضی کشورها هم رهبران سیاسی با منافع و بودجه ملی مملکت خود مانند اموال شخصی برخورد می کنن. با این وجود تاحالا با خود فکر کردین دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهان چقدر دستمزد واسه تکیه دادن خود به صندلی ریاست جمهوری میگیره؟ در مورد ولادیمیر پوتین چیجوری؟ در ادامه این مطلب شما رو با دستمزد ۱۳ نفر از رهبران جهان آشنا می کنیم.

۱۳- دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا: یه دلار در سال

دونالد ترامپ پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا از دریافت دستمزد ۴۰۰٫۰۰۰ دلاری خود به طور هرساله دوری کرده و اعلام کرد که ایشون به صورت ظاهری سالی یه دلار دریافت می کنه چون براساس قانون نمی تونه کمتر از این مقدار دریافت کنه.
اینجوری ایشون خودخواسته قید حقوق ۳۳٫۰۰۰ دلاری در ماه و در واقع روزی ۱٫۰۹۵ دلار رو زد. رییس جمهور الان آمریکا بیشتر از ۳ میلیارد دلار ثروت خالص داره و اینجوری احتیاجی به دریافت حقوق هرساله به عنوان رییس جمهور نمی بینه. قبل از ترامپ هم هربرت هوور و جان اف کندی واسه مقام ریاست جمهوری خود حقوق دریافت نمی کردن. کمترین اندازه دستمزد در آمریکا ماهانه ۱٫۱۶۰ دلاره.

۱۲- پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین: ۱۲٫۲۲۰ دلار در سال

رییس جمهور اوکراین سالی ۱۲٫۲۲۰ دلار (ماهی ۱٫۰۱۸ و روزی ۳۳ دلار ) حقوق دریافت می کنه اما باید بدونین که ایشون با ۱٫۳ میلیارد دلار ثروت، ششمین مرد پولدار کشورش هستش.
کمترین اندازه دستمزد ماهانه در اوکراین ۱۳۳ دلاره.

۱۱- ژی جین پینگ، رییس جمهور چین: ۲۰٫۵۰۰ دلار در سال

ژی جین پینگ در مقام ریاست جمهوری کشور بزرگ چین سالیانه ۲۰٫۵۹۳ دلار (ماهی ۱٫۷۱۶ و روزی ۵۶ دلار) دستمزد دریافت می کنه.
البته این دستمزد پس از سال ۲۰۱۵ که حقوق رییس جمهور ۶۲ درصد زیاد شد بهش تعلق میگیره. اون، همسر و دخترش هیچ فعالیت تجاری ندارن اما اندازه داراییای نزدیک ترین بستگان اون به ۳۷۶ میلیون دلار می رسه. کمترین اندازه دستمزد ماهانه در چین بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار بوده و با در نظر گرفتن قوانین هر استان فرق داره.

۱۰- سائولی نینیستو، رییس جمهور فنلاند: ۱۴۶٫۷۰۰ دلار در سال

سائولی نینیستو به عنوان رییس جمهور یکی از ثروتمندترین کشورای جهان حالا دومین دوره ریاست جمهوری خود رو در این کشور می گذرونه و هرساله ۱۴۶٫۷۰۰ دلار (ماهانه ۱۲٫۲۵۵ و روزانه ۴۰۲ دلار) واسه این مقام خود دریافت می کنه.
کمترین اندازه دستمزد ماهیانه در فنلاند به وسیله قانون محدود نشده و تقریباً حدود ۲٫۰۰۰ دلاره.

۹- ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه: ۱۵۱٫۰۰۰ دلار در سال

براساس ادعاها، ولادیمیر پوتین سالیانه ۱۵۱٫۰۳۲ دلار (ماهیانه ۱۲٫۵۸۶ و روزانه ۴۱۴ دلار) دستمزد دریافت می کنه.

کمترین اندازه دستمزد در روسیه ۱۴۰ دلار در ماهه.

۸- ترزا می، نخست وزیر بریتانیا: ۱۹۸٫۵۰۰ دلار در سال

ترزا مینخست وزیر بریتانیا یکی از قدرتمندترین زنان دنیاس و سالیانه ۱۹۸٫۵۰۹ دلار ( ماهیانه ۱۶٫۵۴۲ و روزانه ۵۴۴ دلار) حقوق دریافت می کنه.
اون به کفش علاقه زیادی داره و کلکسیونای کفش زیادی ساخته. باحال این که هر جفت از این کفشا تو یه کارتن شفاف قرار داده شده تا واسه پیدا کردن کفشای مورد علاقه خود وقت زیادی تلف نکنه. کمترین اندازه دستمزد ماهانه در بریتانیا ۱٫۵۶۹ دلاره.

۷- امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه:۲۱۱٫۵۰۰ دلار در سال

دستمزد جوون ترین رییس جمهور تاریخ فرانسه ۲۱۱٫۵۳۰ دلار در سال (ماهانه ۱۷٫۶۲۸ و روزانه ۵۸۰ دلار) است. قبل از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور فرانسه، مکرون در مورد بانکداری بسیار موفق بود. اون لقب «موتزارت فرانسه» رو هم یدک میکشه و می گن که از فعالیتای بانکداری خود سالیانه بیشتر از یه میلیون دلار درآمد داشته.
کمترین اندازه دستمزد ماهیانه در فرانسه ۱٫۷۵۸ دلاره.

نوشته دیگر :   دریافت مالیات از خریداران ثروتمند سکه: قانونی یا غیر قانونی؟

۶- جیمی مورالس، رییس جمهور گواتمالا: ۲۳۲٫۰۰۰ دلار در سال

جیمی مورالس که قبلاً به عنوان بازیگر و کمدین فعالیت می کرده، حالا رییس جمهور گواتمالاست و پردرآمدترین رییس جمهور کشورای آمریکای جنوبی هستش.
.مورالس سالیانه ۲۳۲٫۰۰۰ دلار (ماهیانه ۱۹٫۳۰۰ و روزانه ۶۳۴ دلار) دستمزد دریافت می کنه.
ایشون بعد از رسیدن به قدرت به قول خود در زمان رقابتای انتخاباتی عمل کرده و ۶۰ درصد از حقوق خود رو صرف فعالیتای خیریه می کنه.
کمترین اندازه دستمزد ماهانه در گواتمالا حدود ۲۰۰ دلاره.

۵- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان: ۲۶۳٫۰۰۰ دلار در سال

دستمزد هرساله آنگلا مرکل در هر سال ۲۶۳٫۰۰۰ دلار (ماهیانه ۲۲٫۰۰۰ و روزانه ۷۲۰ دلار) است. اون زندگی در ساختمانی در مقر رهبری خود رو رد کرده و تو یه ساختمون ۵ طبقه در مرکز برلین زندگی می کنه.
کمترین اندازه دستمزد ماهیانه در آلمان ۱٫۷۸۰ دلاره.

۴- جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا: ۲۶۷٫۰۰۰ دلار در سال

حقوقنخست وزیر کانادا ۲۶۷٫۴۱۵ دلار در سال (ماهانه ۲۲٫۲۶۵  و روزانه ۷۳۳ دلار) است و چند وقت پیش تعطیلاتش رو به هزینه دوست میلیونرش شاهزاده کریم آقاخان در باهاماس گذراند. این موضوع باعث انتقادات شدیدی ازنخست وزیر کانادا شد چون اینجور رابطه هایی می تونه بر استقلال سیاستی ایشون تاثیر بزاره. ایشون از این کار خود اعلام ندامت کرده و قول داده بیشتر از گذشته مواظب رفتارای اینطوری خود باشه. کمترین دستمزد ماهانه در کانادا بستگی به قوانین هر ایالت داره اما به صورت میانگین ۱٫۴۰۰ دلار در ماهه.

۳- مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا: ۴۰۳٫۷۰۰ دلار در سال

نخست وزیر استرالیا سالیانه ۴۰۳٫۷۴۵ دلار (ماهیانه ۳۳٫۶۴۵ و روزانه ۱٫۱۰۶ دلار) دستمزد دریافت می کنه.
اون که خود یه میلیونر شناخته شده از دریافت حقوق اول وزیری سرباز زده. اون یه تاجر و بانکدار متموله. کمترین اندازه دستمزد ماهانه در استرالیا ۱٫۹۰۰ دلاره.

۲- دوریس لوتارد، رییس جمهور کنفدراسیون سوییس: ۴۳۷٫۰۰۰ دلار در سال

مقام ریاست جمهوری در سوییس تنها شکل رسمی داره و سالی یه بار از بین وزرای کابینه انتخاب می شه.
دستمزد دوریس لوتارد که حالا این مقام رو واسه بار دوم در اختیار داره هرساله ۴۳۷٫۰۰ دلار (ماهانه ۳۶٫۰۰۰ دلار و روزانه ۱٫۲۰۰ دلار) است که با دستمزد همه وزرا یه جوره. کمترین اندازه دستمزد ماهیانه در سوییس به وسیله قانون محدود نشده و فقط در کانتون نوشاتل این اندازه محدودیت داره که ساعتی ۲۰ دلاره.

۱- لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور: ۲٫۲ میلیون دلار در سال

لی هسین لونگ منصب اول وزیری سنگاپور رو پس از پدرش لی کوان یو بدست آورده که به لطف سیاستش این کشور رشد اقتصادی خیره کننده ای داشته.ایشون هم سیاستای پدرش رو دنبال می کنه و بالاترین دستمزد رو در میان رهبران جهان به خود اختصاص داده. اون سالیانه ۲٫۲ میلیون دلار (ماهانه ۱۴۷٫۰۰۰ دلار و روزانه ۷٫۳۵۰ دلار) دستمزد دریافت می کنه.

ایشون خود عقیده داره که دستمزدش مساوی و واقعیه در حالی که بودجه دولت اون که ۳۱ نفر وزیر و معاون رو در بر میگیره هرساله ۵۳ میلیون دلاره. لی هسین لونگ قبلاً دستمزد بیشتری دریافت می کرد اما به دلیل انتقادها و نارضایتی عمومی این مبلغ به اندازه ۳۶ درصد کم شد.
با این وجود ایشون هنوز از کل حقوق خیلی از رهبران جهان بیشتر دریافت می کنه.
کمترین دستمزد ماهیانه در سنگاپور به وسیله قانون محدود نشده اما در حدود ۱٫۰۰۰ دلار برآورد می شه.

۲۰ تصویری که محل زندگی رهبران جهان رو به شما نشون میدن

رهبران جهان چیجوری و براساس چه قوانینی با همدیگه تماس تلفنی برقرار می کنن؟

با جتا و هواپیماهای شخصی رهبران، پادشاهان و میلیاردرهای سرشناس جهان آشنا شید

با جوون ترین و کم سن و سال ترین رهبران کشورها در سراسر جهان آشنا شید