اگه دانشجو هستین و علاقمندید تا با منابع علمی و آکادمیک خوب در سراسر دنیا در تعامل باشین و نیازای علمی و تحقیقاتی و تبادلی خود رو پوشش بدین، پیشنهاد می کنیم این گفتار رو که اختصاص داره به معرفی تعدادی از بهترین سایتای اینترنتی واسه دانشجویان بخونین.

خیلی از دانشجویان همیشه با این سوال مواجه هستن که کدوم سایتای اینترنتی واسه گرفتن بورسیها و فرصتای تحصیلی مناسب تره؟ کدوم پرتالا واسه دانلود مقالات علمی، مشاهده پاور پورینت دروس، تعامل با استادان، فارغ التحصیلان و حتی مطرح کردن سوالات علمی و دریافت جواب از دانشجویان کشورای جور واجور، کاربردی تره، گفتار امروز سرویس تحصیل و بورس پرتال ما، تلاش می کنه تا حدودی به این پرسشا جواب بدین.

به کار گیری گروه های علمی در شبکه های اجتماعی یکی از کارکردهای خوب این مجموعه ها واسه دانشجو هاس که می تونن بااساتید و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های جور واجور در تعامل باشن. ، مشاهده فایلای آموزشی در شبکه های اجتماعی ویدئویی مانند آپارات، یوتیوب و امثالهم، میتونه یه دانشگاه آنلاین رایگان واسه مشاهده فایلای آموزشی علمی خوب واسه دانشجویان باشه. از همه این ظرفیتا باید استفاده کرد.

(ساینس دارکت و اسکوپوس، از بهترین منابع علمی واسه دانشجویان هستن)

هر چند شبکه های اجتماعی اینترنت مانند لینکداین و پینترست و فیس بوک، تا حد زیادی فرصتای خوبی رو واسه رد و بدل کردن اطلاعات و تعاملات دانشجویان و مراکز آکادمیک با همدیگه جفت و جور کرده، اما بازم استقبال از پرتالایی که به اطلاع رسانی فرصتای تحصیلی، بورسیه، منابع علمی، متن مقالات علمی قابل دانلود و فایلای آموزشی صوتی و تصویری مربوط به فعالیتای دانشجویان مشغول هستن، بالاست. اگاهی از این سایتا و تعامل باآنا و بعضی وقتا بوک مارک کردن درگاهایی که بتونه نیازای اطلاعاتی دانشجویان رو در میدونای جور واجور علمی جواب دهد، یکی از ماموریتای دائمی سرویس تحصیل و بورس پرتال ما هست که در طول هفته تلاش می کنه تا مخاطبان محترم سایت رو با مسائل مربوط به تحصیل و بورس در مراکز علمی بیرون مرز کشور آشنا کنه.

۱-لینکدین: فیس بوک کارشناسان

شبکه اینترنتی Linkedin رو باید فیس بوک کارشناسان در اینترنت دونست که یکی از پرتالای بسیار معتبر واسه کارفرمایان، کارشناسان، جویندگان کار در سراسر جهان و فضایی واسه تعامل افراد خبره در میدونای جورواجور با یکدیگره. حضور در لینکدین، واسه خیلیا از حضور در فیس بوک و توییتر مهم تر هست.
چون که لینکدین، شبکه دانشگاهی از کارشناسان رشته های جور واجور هست که می تونن در زمینه های جورواجور مورد علاقه، با همدیگه آشنا شده و به رد و بدل کردن اطلاعات بپردازند. حضور در این مجموعه رو به دانشجویان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پروفایلی واسه خود دست و پا کنن. با عضویت در این سایت، دسترسی به میلیونا پروفایل کارشناسان در سراسر جهان آماده می شه.
این فرصتی واسه طرح کردن نظرات، نیازای علمی و تحقیقاتی و مشورت با کارشناسان و استادان در اقصی نقاط جهان روی research interests‌ های شماس که میتونه نقطه اتکایی واسه موفقیتای تحصیلی حال و آینده باشه.

۲- گوگل اسکولار

گوگل اسکولار از وقتی که به عنوان یه محصول جدید گوگل عرضه شد تا به امروز، با استقبال گسترده مخاطبان اکادمیک غول جست وجوی اینترنت مواجه شده.
در گوگل اسکولار، دسترسی به منابع علمی و غیر علمی به صورت پی دی اف جفت و جور هست و بعضی وقتا خیلی از اونا قابل دانلوده. البته نباید توقع داشته باشی که متن مقالات ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ از بهترین مجلات دنیا از راه Google Scholar قابل دانلود باشه، اما باخبر شدن از جدیدترین یافته های علمی منتشر شده در نشریاتی که تحت پوشش این سرویس اکادمیک گوگل قرار گرفته ، از راه این مجموعه ممکن میشه. روزانه صدها هزار نفر در سراسر جهان از این سرویس استفاده می کنن. یکی از امتیازات گوگل اسکولار واسه دانشجویان این هست که به اونا امکان میده تا در منابع علمی جور واجور اینترنت، مشغول به جست و جو شده و دست کم از عنوان و خلاصه جدیدترین مقالات و پایان نامه های رشته های جور واجور اگاهی پیدا کرده و واسه دانلود، به سایتای مربوطه مراجعه کنن. پیدا کردن نویسنده ها و محققان در میدونای جورواجور، یکی از امتیازات گوگل اسکولار هست که پیشنهاد می کنیم حتما از اون در طول دوره های تحصیلی خود استفاده کنین. البته به شرطی که سطح زبون انگلیسی خود رو پیشرفت بدین!

۳-آمازون

شاید واسه شما تعجب آور باشه که به چه دلیل سایت خرده فروشی amazon.com رو به عنوان سایتی مطلوب واسه دانشجویان و محققان پیشنهاد می کنیم.
خوب! آمازون امروزه یکی از قوی ترین سایتای فروش کتاب در دنیا حساب می شه.
خوب!  دسترسی به کتابایی که در آمازون عرضه می شه، رایگان نیس! درسته! اما به این نکته توجه کنین که اگه شما به دنبال پیدا کردن کتاب یا مجلاتی هستین که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ میلادی در مورد زبون شناسی کاربردی (Applied Linguistic) به وسیله ناشران در سراسر دنیا منتشر شده، موتور جست وجوی کتاب آمازون، فهرست این کتابا رو تا حدودی به شما معرفی می کنه.
، امکان مشاهده خیلی از صفحات به خصوص فهرست عناوین و نویسنده گان و اطلاعات ناشر و جفت و جور کننده گان رو هم به شما میده. ، نظرات دیگه خواننده گان کتاب رو به شکل reviewا به شما ارائه می کنه که در واقع خلاصه ای از کتاب رو به وسیله خواننده گان حرفه ای در اختیار دیدگان شما قرار میده. به نظر شما اینجور منبعی رایگان، غیر قابل استناد هست؟ حتما میشه از ان استفاده کرده و با اگاهی از مطالب  و سر نخا، به دنبال اطلاعات تکمیلی و تخصصی در منابع دیگه بود. پس ، همیشه از این فوت وفن خلاقانه واسه اگاهی از محتوا و نویسنده و ناشر کتب علمی در میدونای جور واجور استفاده کنین که سرنخی فوق العاده عالی واسه دانشجویان به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا میشه.

نوشته دیگر :   آنچه درباره «بانک مرکزی ایران» باید بدانید

(تصویر بهترین برنده های ارائه اطلاعات علمی در اینترنت)

۴-سایت بهترین دانشگاه ها

سایت topuniversities.com یکی از معروف ترین سایتای وب واسه آشنایی با دانشگاه ها و فرصتای تحصیلی در اونا واسه دانشجو هاس. با مشاهده در این پرتال، می تونین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشورای جور واجور جهان رو براساس رشته ها و عناوین تحقیقاتی جورواجور، مشاهده کرده و با مسئولان دانشکده ها در تعامل باشین. باخبر شدن از اخبار دانشگاه ها هم از جمله خدماتی هست که این سایت ارائه می کنه.

البته سایت Univ.cc‌ هم پیشنهاد می شه.

۵-شبکه دانشجویان اراسموس

شبکه دانشجویان اراسموس، پرتالی هست که خدمات رد و بدل کردن دانشجو رو در بین صدها دانشگاه در قاره سبز، هدایت می کنه و هر ساله بورسیهایی رو هم واسه دانشجویان خارجی که در دانشگاه های اروپا تحصیل می کنن در دسترس قرار میده. این سایت رو نشانی esn.org‌دنبال کنین و بخش فرصتای تحصیلی اونو چک کنین.

۶-شبکه فعالیتای دانشجویی آزاد

شبکه فعالیتای دانشجویی آزاد که در کانادا فعالیت داره، برنامه های متنوعی واسه دانشجویانی که علاقمند به کارای داوطلبانه و تحقیقاتی در کشورای جور واجور هستن، در دسترس قرار داده. واسه آگاهی بیشتر به سایتnsncanada.org‌ مراجعه کنین.

۷-شبکه جهانی دانشجویان

سایت شبکه جهانی دانشجویان یا GlobalStudentNetwork.com از جمله منابع خوبی هست که می تونه شما رو با طیف خیلی از دانشجویان و محققان در سراسر جهان آشنا کنه.
به کار گیری این سایت دلیل میشه تا شما با فرصتای تحصیلی و برنامه های اموزشی متنوعی در دانشگاه های ۵ قاره آشنا شید.

۸-شبکه دانشجویان پزشکی

سایت studentdoctor.net در واقع انجمنی اینترنتی واسه دانشجویان پزشکی و دندون پزشکی در سراسر جهان جفت و جور کرده تا با همدیگه آشنا شده و رد و بدل کردن اطلاعات کنن. اگاهی از فعالیت دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی، از جمله خدمات این سایت هست که واسه دانشجویان پزشکی، پیشنهاد می شه.

۹-سایت GradSchools

سایت اینترنتی gradschools.com در واقع فرصتی واسه آشنایی با برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های جور واجور سراسر دنیاس. این سایت، عناوین خوبی واسه پایان نامه های دانشگاهی هم به دانشجویان معرفی می کنه که خیلی مهمه. مشاوره از کارشناسان و رد و بدل کردن با دانشجویان از جمله خدمات این پرتاله.

۱۰-الزویر: بهشت مقاله دوستان

، مجموعه هست که به منتشر کردن ژورنالای جور واجور علمی معتبر شهره هست و تقریبا کم تر دانشجوی ارشد و دکترایی هست که از منابع و مطالب این سایت استفاده نکرده باشه. این سایت رو بعضی وقتا چک کنین. در کنار این سایت، سایت ساینس دایرکت هم از اعتیار جهانی برخورداره.

۱۱-دواج

سایت دواج یا doaj.org‌در واقع پایگاه اینترنتی بانک اطلاعاتی مقالات رایگان قابل دانلود هست که در اختیار دانشجویان سراسر جهان قرار داره.
همیشه از این سایتا واسه جست و جوی اطلاعات استفاده کنین.

۱۲- جورنالای کمبریج

دانشگاه کمبریج اون قدر اعتیار داره که بخش جورنالای این دانشگاه معتبر و مورد استفاده دانشجویان قرار بگیره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال  journals.cambridge.org مراجعه کنین.

۱۳-استیودنتیفای

سایت studentify.nl هم فقط واسه دانشجویان هست.

بعضی وقتا به ان ببینین.

۱۴-منتال فلاس

سایت mentalfloss.com واسه دانشجویانی که وقت کم دارن و می خوان در زمینه های جور واجور سبک زندگی و علوم و فنون و فرهنگ و سنتای جور واجور اطلاعاتی به دست بیارن، یکی ویکی پدیای علمی خوب هست.

۱۵-تلویزیون علمی

اگه دوستدارید مطالب علمی رو به شکل فایلای ویدئویی خوب علمی دنبال کنین به سایت Unplugthetv.com مراجعه کنین. شاید این سایت ted.com‌ شماره ۲ نیس.

اما می تونین منابع خوبی واسه شما باشه.

۱۶-واسه خوابالوها

اگه دانشجوی خوابالو هستین! این سایت واسه شما خوب هست.
به sleepti.me مراجعه کنین.

۱۷-فرار از شبکه های اجتماعی

بله! درست حدث زدید. این سایت شما رو در زمان امتحانات و درس و تحقیق، از اعتیاد به شبکه های اجتماعی فراری میده. به سایت Keepmeout.com مراجعه کنین.

۱۸-ردیت بازه ها!

بله. شاید درباره Reddit.com‌چیزایی شنیدین. اما سایت UReddit.com‌تلاش می کنه تا منابع علمی و کورسای جور واجور رو در اختیار دانشجویان جورواجور بذاره. یادگیری زبون و مفاهیم علمی، از جمله خدمات این سایت هست.

۱۹-دنیای کورسای رایگان

سایت EDX.org فرصتی واسه دسترسی به منابع علمی و کورسای انلاین رایگان در اینترنت هست که زمینه های مختلفی رو پوشش میده و مانند سایت courser.org‌و udacity.com‌عمل می کنه.

۲۰-دانشجوی آشپز

دانشجویان باید خیلی آشپزی کنن. اما اگه حوصله رفتن به یوتیوب رو ندارین، سایت cooklet.com یا Recipepuppy.com‌ می تونه راهنمای خوبی واسه روزای سخت و غذاهای خوشمزه باشه.

۲۱-اطلاعات پزشکی

اطلاعات پزشکی واسه دانشجویان در سایتای webMD.com و NHS.UK می تونه کارساز باشه و انا رو با مفاهیم ساده به اطلاعات پزشکی و بهداشتی آشنا کنه.

۲۲- پس انداز

پس انداز کردن موضوع مهمی در سبک زندگی هر آدم هست و کشورای جور واجور دنیا به دانشجویان و علم آموزانشون، روشای پس انداز و سرمایه گذاری رو یاد میدن.
موضوعی که دانشجویان ایرونی هم باید اونو بدونن. به سایتایی چون: Groupon.com ، Moneysavingexpert.com و Mint.com مراجعه کنین.