معرفی یکی از پر استفاده ترین انواع باتری قملی و موارد استفاده از آن

هر نوع از باتری‌ها به‌عنوان منبع انرژی سیار و یا ثابت تولید…

هر نوع از باتری‌ها به عنوان منبع انرژی سیار و یا ثابت تولید و اختراع شده اند تا بشر بتواند به راحتی بیشتری دستیابی پیداکند، اما هر کدام از انواع باتری ها دارای خصوصیات مختص به خود هستند و میتوان گفت که شاید تنها نکته ثابت آنها تبادل انرژی شان با دستگاه ها است.

در این مقاله سعی کرده ایم درباره چندی از انواع باتری ها توضیحات مختصری را ارائه دهیم.

شناخت انواع باتری قلمی و معرفی انواع آن

بهتر است در ابتدا بدانیم که اصلا  باتری قلمی  چیست و چه کاربرد هایی میتواند داشته باشد. باتری های قلمی با داشتن ولتاژ های کم و زیاد به راحتی قابل استفاده برای بسیاری از دستگاه های الکترونیکی هستند.

دلایلی همچون راحتی تهیه کردن، استفاده آسان، قیمت مناسب و… میتواند بسیار عوامل مهم و تاثیر گذاری برای خرید و استفاده از باتری های قلمی باشند.

از انواع باتری های قلمی میتوان به نوع های:

  • زینک-کربن
  • آلکالاین
  • لیتیوم
  • لیتیوم-یون
  • نیکل کادمیوم
  • نیکل هیدرید فلز

باتری قلمی زینک کربن

باتری زینک کربن را میتوان از اولین تولید های باتری دانست و از انواع خشک باتری ها به شمار می آید. باتری های زینک کربن در حال حاضر کاربرد چندانی ندارند زیرا که علاوه بر داشتن قیمت نامناسب با دارا بودن معایب بسیاری، گزینه مناسبی نیستند.

اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری این باتری ها را بررسی کنیم میتوان گفت که، بدنه این نوع از باتری های قلمی جنس فلزی دارند که ساختاری از نوع کربن را شامل می شود، درون این ساختار فلزی خمیر آمکنیوم کلرید و یا با نام دیگر کلرید قرار گرفته شده است.

این خمیر آمینیوم کلرید نقش الکترولیت باتری را برعهده دارد.باتری های زینک کربن به دلیل داشتن ساختاری این چنینی به راحتی دجار فرسایش می شوند زیرا که قسمت داخلی کربن دار این باتری به صورت دائم در تماس با الکترولیت می باشد که همین امر باعث می شود در تماس قرار گرفتن شان باعث ایجاد خوردگی و پوسیدگی در باتری شود.

همانطورکه مشخص است با وجود پوسیدگی امکان استفاده از باتری وجود نخواهد داشت!

از معایب دیگر این باتری ها میتوان به طول عمر قفسه ای پایین آنها اشاره کرد که برای بسیاری از کاربران ممکن است مهم باشد، نداشتن عمر قفسه ای طولانی سبب می شود که از این باتری ها نمیتوان در مدت زمان طولانی بدون کاربرد استفاده کرد زیرا که تماس بین بدنه با خمیر نمکی سبب می شود کل بدنه پوسیده شود.

یکی از معایب مهم دیگر این باتری ها داشتن جیوه است که میتوان گفت تقریبا در تمام دنیا منصوخ شده است.

داشتن جیوه در باطری ها باعث اسیب به محیط زیست و حتی در صورت اسیب دیدن باتری، اسیب به مصرف کننده، می شود.

باتری قلمی نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کامیوم با داشتن ولتاژ بالا میتوانند گزینه مناسبی برای دستگاه هایی که نیاز به جریان انرژی بیشتری دارند باشند؛ اما دارای معایب خاص خود نیز هستند که جای تعمل را برای خریدار به وجود می آورد.

از جمله معایب واضح این باطری ها را میتوان به : داشتن وزن بیشتر نسبت به سایر نوع ها، تحمل دمایی کمتر، قیمت بالاتر نسبت به انواع سرب اسید، نرخ دشارژی بالا.البته کادمیم ها برای دستگاه هایی که نیاز به ولتاژ بیشتری دارند مناسب خواهد بود.

نیکل کادمیم نوعی فلز سنگین است که در هنگام بازیافت باید حتما به درستی دفع شود زیرا که در صورت عدم این اتفاق، باعث آسیب به محیط زیست خواهد شد.

نوشته دیگر :   ساخت حفاظ شاخ گوزنی به بهترین شیوه ممکن

باطری های قلمی آلکالاین

از لحاظ ساختاری باطری آلکالاین یا همان باتری قلیایی با واکنش میان روی و مگنز تولید می شوند این باطری ها از لحاظ چگالی 5 برابر نسبت به روی ها چگالی بیشتری دارند ولی باید بدانید که الکالاین از نوع پرکاربرد و مطرح باتری های قلمی است که دارای مزایای بسیاری نیز می باشد.

میتوان از مزایای باتری های آلکالاین به موارد زیر اشاره داشت

  • داشتن ظرفیت 4 تا 6 برابری نسبت به سایر انواع باتری های مختلف
  • چگالی کم و سبک
  • عمر مفید و مناسب و زیاد
  • دارای نوع شارژی با قابلیت شارژ مجدد
  • عمر سرویس دهی بیشتر
  • فاقد جیوه
  • عدم آسیب به محیط زیست به دلیل نداشتن جیوه و موارد سمی دیگر

اگر از لحاظ کاربردی نگاه کنیم، نوع شارژی باتری های آلکالاین نسبت به انواع غیر قابل شارژ مزیت های مناسبی را دارد، همانند: عدم نیاز به تهیه مجدد، کاهش هزینه های مصرفی، امکان شارژ مجدد پس از اتمام شارژ و…

البته نوع شارژی باتری های آلکالاین نسبت به نوع غیر قابل شارژ قیمت بیشتری دارند اما در طولانی مدت میتوانند بسیار کاربردی باشند و از هزینه ها بکاهند.

از موارد استفاده از این باتری ها میتوان به استفاده در دوربین های عکاسی، فیلم برداری، تلفن های بی سیم و… اشاره داشت.

باتری قلمی لیتیوم -یون

لیتیوم یون ها به دلیل داشتن گستردگی فراوان و امکان تهیه آسان یکی از پرکاربرد ترین باتری ها هستند. لیتیوم یون ها دارای نوع قابل شارژ نیز می باشند که اگر از ساختارشان بخواهیم بگوییم میتوان بیان کرد که؛ در زمان تخلیه انرژی شان یون های الکترود های منفی به سمت الکترود مثبت حرکت و در زمان شارژ شدن برخلاف جهت گفته شده حرکت می کنند.

باتری لیتیوم  بیشتر در صنعت هوا و فضا کاربرد دارند و برای لوازم مرتبط آنها بکار می روند.

باتری نیکل هیدرید فلز

از لحاظ شباهت میتوان گفت که نیکل هیدرید فلز ها با نیکل کادمیم قابل مقایسه هستند اما در ساختار تفاوت در آنها وجود دارد زیرا که در نیکل هیدرید فلزها الکترود های مثبت شان از جنس نیکل اکسی هیدروکسید و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن به جای کادمیم بکار رفته است.

میتوان تفاوت دیگر ساختاری که نام برد را ظرفیت 3 برابر بیشتر نیکل هیدرید فلز نام برد که مزیت قابل توجه ای خواهد بود. از کاربرد های مختلف این باطری ها در:دوچرخه های برقی، روشنایی های اظطراری و… اشاره کرد.

دلیل این استفاده ها را میتوان شاید نرخ دشارژی پایین این باتری ها نام برد و همچنین این باطری ها قابلیت شارژ مجدد را دارا می باشند.

هر انچه که باید از باتری قلمی 6 ولت بدانید

به صورت کلی  باتری های 6 ولت  معنایی پیدا نمی کنند اگر درباره نوع باتری ها ندانیم، هر کدام از باتری های گفته شده میتوانند ولتاژ 6 را داشته باشند و با این ولتاژ تولید شده باشند اما باید حتما بدانید که هر ولتاژی برای هر دستگاهی مناسب نیست و باید حتما متناسب با نیاز دستگاهتان باطری تهیه کنید تا از آسیب های مختلف جلوگیری شود.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/08/18/2604803/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86