این روزها از هر گوشه و کناری نام بیت کوین (BTC) را می شنویم، اما برخی هنوز نمی دانند که بیت کوین چیست؟ در این مقاله، شما را با بیت کوین و انواع مختلف ارزهای دیجیتالی آشنا می کنیم.

تعریف بیت کوین

بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده دیجیتالی است که به صورت الکترونیکی در رایانه ایجاد و نگهداری می شود. بیت کوین این امکان را به مردم می دهد تا بانک ها و روش های پرداخت سنتی را دور بزنند.

این ارز در بین هزاران ارز به اصطلاح رمزنگاری شده برجسته ترین است. بیت کوین بر فناوری “بلاکچین” تکیه دارد که یک بانک اطلاعاتی مشترک از معاملات و ورودی هایی است که باید تأیید و رمزگذاری شوند.

این شبکه توسط افرادی به نام “ماینر” که از رایانه های پرقدرت برای تأیید معاملات استفاده می کنند و بیت کوین به عنوان پاداش ارائه می دهند، ایمن می شوند. بیش از 18 میلیون ماینر وجود دارد.

بیت کوین فیزیکی وجود ندارد، فقط تعادل موجود در یک دفتر عمومی است که همه به آن دسترسی شفاف دارند و توسط بانک های مرکزی یا مقامات پولی کنترل نمی شود. تمام معاملات بیت کوین توسط سیستم ریاضی و محاسباتی تأیید می شود.

هیچ بانک یا دولتی ارزهای دیجیتال را صادر و پشتیبانی نمی کند. امروزه بیت کوین به یک ارز بسیار ارزشمند تبدیل شده و صدها ارز رمزنگاری شده دیگر را راه اندازی کرده است که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می شود.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین روشی برای پرداخت یا انتقال ارزش است و مستقل از مقامات دولتی مانند بانک های مرکزی که به طور سنتی عرضه پول و در دسترس بودن ارز در بازار جهانی را کنترل می کنند، کار می کند.

نقل و انتقالات از طریق رایانه بلافاصله و با هزینه معاملات کم انجام می شود. بیت کوین یک دارایی ثابت است زیرا فقط 21 میلیون سکه از آن وجود دارد. حل مشکلات پیشرفته ریاضی منجر به استخراج BTC می شود.

یکی از جالب ترین اختراعاتی که در کنار این ارز به وجود آمد، فناوری بلاکچین یا دفتر کل توزیع شده (DLT) بود. DLT در مورد عملیات سنتی و تبعات تسویه حساب برای مشاغل مالی و همچنین سایر صنایع، پتانسیل شگفت انگیزی دارد. دفتر کل توزیع شده، مالکیت را ردیابی می کند و امکان انتقال فوری و کارآمد بیت کوین را فراهم می نماید.

نوشته دیگر :   بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی

انواع ارز دیجیتال

بیت کوین نه تنها موجی از ارزهای رمزنگاری شده را در یک شبکه غیر متمرکز نظیر به نظیر (peer-to-peer) ایجاد کرده، بلکه به استانداردی واقعی برای ارزهای رمزپایه تبدیل شده است. در زیر، مهمترین ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

نمی توانیم لیستی کامل از انواع ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار دهیم؛ زیرا بیش از 4000 ارز رمزپایه وجود دارد.

اتریوم (ETH)

اتریوم، یک ارز دیجیتال و یک بستر مهم است که به افراد کمک می کند؛ Dapp ها (برنامه های غیر متمرکز)، توکن ها و قراردادهای هوشمند را بدون هیچ گونه خرابی، تقلب، کنترل یا تداخل شخص ثالث توسعه دهند.

لایت کوین (LTC)

لایت کوین یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال است و اگرچه شباهت زیادی به بیت کوین دارد اما از ویژگی های پیشرفته تری برخوردار می باشد و آن را با عنوان “سکه نقره دیجیتال” می شناسند.

این اولین ارز رمزنگاری شده است که توسط شبکه پرداخت جهانی منبع باز مورد استفاده قرار می گیرد و توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. در مقایسه با سایر ارزهای رمزپایه، معاملات را بسیار سریعتر انجام می دهد.

کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم بلاکچین اثبات سهام و یکی از انواع ارزهای دیجیتال است. این فناوری، ترکیبی از فناوری های پیشگام را در اختیار شما قرار می دهد تا امنیت و پایداری بی نظیری را برای برنامه ها، سیستم ها و جوامع غیرمتمرکز فراهم کند.

ارز رمزنگاری که در شبکه کاردانو کار می کند، ADA نام دارد و می تواند برای انتقال مستقیم ارزش ها استفاده شود.

بیت کوین کش (BCH)

Bitcoin Cash یک ارز رمزنگاری شده است که در سال 2017 با فورک بلاکچین بیت کوین راه اندازی شد و محدودیت اندازه بلوک های اضافه شده به زنجیره بلوک را تغییر داد.

استلار  (XLM)

استلار از انواع ارزهای دیجیتال بشمار می رود و هدف آن اتصال موسسات مالی از طریق بلاکچین و ارائه معاملات ارزان در بازارهای در حال توسعه است. Stellar برای تأیید معاملات، از الگوریتم فدراسیون بیزانس (FBA) به جای شبکه معدن سنتی استفاده می کند.