سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان + عکس

پیشرفت فناوری روز به روز بیشتر بشر رو تحت تاثیر قرار داده.البته این پیشرفت همزمان با نیازای مردم بوده و یکی از این نیازا کاهش زمان پروازی دور برده که ساعتا زمان میبره.

به گزارش آلامتو به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ به خاطر همین دو هواپیمای مسافربری با سرعت فراصوت ساخته شدن و تونست در کمترین زمان فاصله های طولانی رو طی کنن.البته شاید هنوز واسه تکنولوژی هضم این حجم پیشرفت ممکن نبود وهر دو هواپیما بازنشست شدن.

اولین هواپیمای مسافربری فراصوت بوسیله اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و توپولف ۱۴۴ نام گرفت.این هواپیما اولین پرواز خود رو در آخرین روز سال ۱۹۶۸ با موفقیت انجام داد.اما این هواپیما حریف قدرتمندی در اروپا داشت.

به سرعت شرکت های هواپیمایی بزرگ اون زمان آماده خریداری این پرنده می شدن و قرار بود اولین حضور بین المللی این پرنده در نمایشگاه هوایی پاریس ۱۹۷۳ باشه که بنا به دلایلی هواپیمایی نمونه که قرار بود در این نمایشگاه نشون داده شه سقوط کرد و باعث ترس شرکت ها از خرید اون شد.

توپولوف ۱۴۴ می تونست با ۱۴۰ مسافر فاصله ۶۸۰۰ کیلومتری رو بدون توقف پرواز کنه.بیشترین حد سرعت این پرنده ۲۴۳۰ کیلومتر بر ساعت یا ۲.۲۹ برابر سرعت صوته.بیشترین حد ارتفاع پروازی پرنده ۶۵۰۰۰ پا از سطح زمین بود و هنگام برخواستن وزن اون به ۲۰۷ تن می رسید.

از این پرنده ۱۶ فروند تولید شد که همه در سال ۱۹۸۴ به دلیل مشکل در بدنه و مصرف بالای سوخت بازنشست شدن.


اما هواپیمای دوم کنکورد بود که کمی بعد از توپولوف ۱۴۴ در دومین روز ماه میلادی مارس ۱۹۶۹ به پرواز در اومد.این پرنده همراه با سر و صدای زیاد تبلیغاتی تولید شد تا بتونه از حریف خود پیشی گرفته و به شرکت های هواپیمایی فروخته شه.

کنکورد می تونست راه های طولانی بین اروپا و نیویورک رو در نصف وقتی که بقیه هواپیماها طی می کردن پرواز کنه.هرچند سرعت اون به حریف خود یعنی توپولوف ۱۴۴ نمی رسید.

نمای داخلی کنکورد

بیشترین حد سرعت این پرنده ۲۱۷۹ کیلومتر بر ساعته و برد به درد بخور اون با ۱۲۰ مسافر در حدود ۷۲۰۰ کیلومتر بود.البته کنکور مصرف سوخت سرسام بیاری هم داشت.این پرنده در هر کیلومتر ۱۳ کیلوگرم سوخت مصرف می کرد.

آخرسر پس از تولید ۲۰ فروند از هواپیمای کنکورد،این پرنده در ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ به دلیل مصرف سوخت بالا و سر و صدای زیاد و ضریب ایمنی پایین واسه همیشه با صنعت هوانوردی تجاری خداحافظی کرد و به موزه رفت.

باشگاه خبرنگاران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *