چگونه یک طرح بازاریابی بنویسیم؟

اهمیت طرح بازاریابی هم ارز مهم طرح کسب و کاره. اگه در کار و کاسبی به روش های هدف دار لازم واسه ایجاد محصول توجه می شه، در طرح بازاریابی به تکنیکای پیدا کردن مشتری و جذب اون می پردازیم. یه طرح بازاریابی خوب می تونه وسیله رسیدن شما به اهدافتون باشه. یه طرح عملی شامل چیزی که شما خواهید فروخت، مشتری و تاکتیک هاییه که منتهی به یه فروش خوب می شه.

در ادامه با مراحل نوشتن یه طرح دقیق بازاریابی آشنا میشین.

سرفصل محتوا

  • مرحله ۱: بررسی موقعیت الان شرکت
  • مرحله ۲: توصیف مشتری
  • مرحله ۳: نوشتن اهداف بازاریابی
  • مرحله ۴: گسترش روش هدف دار و تکنیکای بازاریابی
  • مرحله ۵: تعیین بودجه بازاریابی
      • منبع: entrepreneur

مرحله ۱: بررسی موقعیت الان شرکت

در این مرحله، شرکت، اجناس و خدمات اون تعریف می شه، بعد چگونگی جداسازی شما از رقبای تون به واسطه فایده هایی که ارائه می دید، نشون داده می شه.

واسه پیدا کردن موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنین، چه رستوران باشه و چه فروشگاه لباس فروشی، پیدا کردن بازار جاویژه (بخش کوچیکی از بازار که روی یه نیاز خاص یا کالای خاص متمرکزه) خیلی خیلی مهمه. اینجا نه فقط باید بازار تون رو توصیف کنین، بلکه خوب از محصول و چگونگی ارائه اون بوسیله رقبای تون بدونین تا بتونین به مشتریا نشون بدید که ارزش محصول شما بیشتر از دیگرونه.

لیستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتا و تهدیدای تون بنویسین. نقاط قوت و ضعف در ویژگیای کار و کاسبی تون پیدا می شه، درحالیکه فرصتا و تهدیدا عوامل خارجی هستن. واسه فهمیدن نقاط قوت کار و کاسبی به ویژگیایی دقت کنین که شما رو نسبت به رقبای جدا کرده. نقاط ضعف رو میشه به فعالیت در بازار شدیدا اشباع شده نسبت داد تا کارکرد ضعیف کارمندان.

در مرحله بعد تموم فرصتایی که میشه از راه اونا به بازارهای دیگری رسید و وسعت معرفی و فروش محصول تون رو بیشتر کرد، پیدا کنین. تهدیدایی که متوجه شرکت و محصول تون هستن رو هیچوقت یادتون نره، چون با شکست دادن اونا می تونین قوی تر از قبل شید.

موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنین رو از این دو مرحله می تونین پیدا کنین:

  1. باید ویژگیای محصول یا خدمت رو بررسی کرده و وجوه تفاوت اون نسبت به رقبا رو مشخص کنین.
  2. نوع مشتری خود رو مشخص کنین. با این کار متوجه قیمتی که باید روی محصول بذارین، تخفیف و کیفیت اون میشین.

مرحله ۲: توصیف مشتری

در این جا مشتری هایی خود رو با تموم جزئیات مشخص کنین؛ سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، درآمد، موقعیت جغرافیایی و سبک زندگی اونا از جمله مواردی هستن که باید نوشته شن. در ادامه سوالای زیر رو از خود سوال کنین:

  • مشتریام سنتی هستن یا نوگرا؟
  • مدیر هستن یا کارمند؟
  • آروم هستن یا خشن؟
  • سنتی هستن یا مدرن؟
  • درون گرا هستن یا برون گرا؟
  • فاصله وقتی بین خرید اول و دوم اونا چقدره؟

این کار رو خوب و با دقت زیاد انجام بدین چون به شما در تبلیغات کار یا محصول تون بسیار کمک می کنه.

مرحله ۳: نوشتن اهداف بازاریابی

انتظار چه دستاوردی از طرح بازاریابی تون دارین؟ مثلا توقع دارین هر ۱۵ دقیقه فروش تون به اندازه ۲۰ درصد زیاد شه؟ اهداف تون رو روی کاغذ بنویسین و دقت کنین که حتما قابل اندازه گیری باشن تا بتونین پیشرفت خود رو بررسی کنین.

مرحله ۴: گسترش روش هدف دار و تکنیکای بازاریابی

این بخش، قلب و روح طرح بازاریابی شماس. تا حالا اهداف و مشتری هایی خود رو مشخص کردین، حالا باید به تاکتیکایی پرداخت که می تونه در رسیدن به اهداف تون کمک کنن.

واسه کامل کردن عملیات تاکتیکا، روش های هدف دار بازاریابی اولیه خود رو مشخص کنین. بعد وسعت متنوعی از تاکتیکا رو واسه رسیدن به اهداف فروش تون در اختیار بگیرین. مثلا می تونین از بیلبوردها، تراکتا و تبلیغات آنلاین استفاده کنین.

واسه تبلیغات بهتر به این فکر کنین که مشتریاتون از چه وسیله ای واسه گرفتن اطلاعات استفاده می کنن؟ از همون وسیله واسه تبلیغ استفاده کنین.

مرحله ۵: تعیین بودجه بازاریابی

باید بخشی از بودجه سالیانه رو به هزینه های بازاریابی اختصاص بدید. حتی اگه تازه کار و کاسبی خود رو به راه انداختین، نباید از بازاریابی صرف نظر کنین. راه های زیادی واسه تبلیغ هست. با در نظر گرفتن بودجه ای که دارین می تونین محصول یا خدمتی که ارائه می کنین رو تبلیغ کنین.

منبع: entrepreneur

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *