چگونه سئو سایت های رقیب را آنالیز نماییم؟

یکی از مهم ترین فعالیت های بهینه سازی و سئو در هر وب سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقیبانه. این پروسه، باید اهداف سئوی شما رو تعیین کرده و به شما در تدوین روش هدف دار های کلیِ سئوی سایت تون کمک کنه.

بسته به نوع، بخش و چشم انداز کار و کاسبی، این تحلیل می تونه بسیار پیچیده باشه. به چه دلیل؟ چون عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارن که موقع تحلیل و بررسی سئو سایت حریف باید در نظر گرفته شن؛ و اگه راستش رو بخواین الان این عوامل، بیش تر از هر زمان دیگری هستن.

واسه آسون کردن انجام پروسه، توجه شما رو به جریان کاری ارائه شده در پایین جلب می کنیم. در این پروسه، فاکتورهای زیادی از جمله شناسایی رقبا، جمع بیاری کلمات کلیدی بالقوه، امتحان اندازه سختی کلمات کلیدی و انتخاب پایانی اونا دید شده.

سرفصل محتوا

  • چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا
    • ۱- رقبای بالقوه خود در سئو رو شناسایی کنین
    • ۲- وضعیت سئوی رقبای تون رو بررسی و تایید کنین
    • ۳- وضعیت وب سایت تون رو با رقبای خود مقایسه کنین
    • ۴- کلمات کلیدی اصلی وب سایت خود رو انتخاب کنین
  • وسیله ها و منابع تحقیق

چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا

تحلیل و بررسی سئو سایت های حریف به ۴ مرحله اصلی تقسیم می شه:

۱- رقبای بالقوه خود در سئو رو شناسایی کنین

این فاز اولیه خیلی با اهمیته. مخصوصاً اگه قصد شروع سئو و بهینه سازی سایت واسه یه شخص یا سازمانی رو دارین که خیلی با فعالیتش آشنایی ندارین. به خاطر همین، چاره ای ندارین روند شناسایی رقبای خود رو از مرحله صفر مطلق! شروع کنین.

مهمه به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وب سایت ها یا سازمان هایی نیستن که این نوع خدمات، محتوا یا کالا رو عرضه می کنن، بلکه هر وب سایتی که با کلمات کلیدی مشابه در یافته های جستجو قرار داره، حریف شما حساب می شه.

۲- وضعیت سئوی رقبای تون رو بررسی و تایید کنین

همین که رقبای بالقوه خود رو شناسایی کردین، زمان اون هستش که ببینین کدوم یکی واقعاً حریف شماس و کدوم یکی نیس. واسه انجام این کار شما می تونید اون دسته از وب سایت هایی که واسه کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفته ان، فیلتر کرده و در آخر، اون ها رو شناسایی کنین.

علاوه بر این، در این مرحله می تونی با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود رو طولانی تر کنین. واسه انجام این تحقیق، باید از منابعی بالاتر از رقبای خود و داده های حاصل از جستجوی طبیعی استفاده کنین. مثلا منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبای تون هیچ کدوم واسه شون رتبه ای به دست نیاورده اید، می تونن فرصت هایی اسنثنایی واسه بهتر شدن وضعیت سئو شما باشن.

۳- وضعیت وب سایت تون رو با رقبای خود مقایسه کنین

حالا که رقبای خود رو شناسایی کرده اید و ;کلمات کلیدی اصلی خود رو می شناسید، زمان اون رسیده که سایت تون رو با سایت های حریف مقایسه کنین. واسه این کار شما باید همه داده های موجود رو جمع بیاری کرده و کلمات کلیدی خود رو براساس اولویت دسته بندی کنین.

پروسه کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، رابطه کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، اندازه جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبه بندی شده، اندازه محبوبیت لینک ها، بهینه سازی محتوا و مشخصات صفحاته.

۴- کلمات کلیدی اصلی وب سایت خود رو انتخاب کنین

آخرسر زمان اون هستش که داده های جمع بیاری شدۀ خود و رقبایتان رو بررسی کنین، به صورتی که بهترین کلید واژه واسه پروسه سئو در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت پیدا شه.

کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری رو داشته باشن. بهترین نقطه شروع کلماتی هستن که براشون رتبه خوبی رو به دست آورده اید چون این کلمات کلیدی نقاط قوت شما هستن.

وسیله ها و منابع تحقیق

جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و وسایل وب مستری شون (مانند گوگل وب مستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، وسایل دیگری هم وجود دارن که می تونن در پیاده سازی این پروسه شما رو کمک کنن. بعصی از اونا عبارت ان از:

  • واسه شناسایی رقبا می تونید از وسایل Alexa Top Sites، SimilarWeb Websites و Sites Profile استفاده کنین.
  • واسه پیدا کردن کلمات کلیدی می تونید از وسایل KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest استفاده کنین.
  • واسه پیدا کردن رتبه بندی ها از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرین.
  • واسه تشخیص اندازه محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO بهره بگیرین.
  • واسه تشخیص بهینه بودن صفحات، Moz On-Page Grader، SEOchat’s Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool بسیار به درد بخور هستن.

نکته: تموم وسایل معرفی شده در بالا از زبون فارسی پشتیبانی نمی کنن. هم اینکه، تعداد کمی از وسایل معرفی شده رایگان هستن. مثلا امکان به کار گیری وسایل بی نظیری مانند KWFinder به رایگان وجود نداره. واسه به کار گیری این وسیله باید یکی از پلن های موجود اون رو بخرین.

منبع: MOZ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *