وبینار چیست؟ اگر کمی به یادگیری آنلاین علاقه داشته باشید و یا از تکنولوژی آموزشی سر در بیاورید، به احتمال زیاد با واژه وبینار (Webinar) آشنایی خواهید داشت.

به زبان ساده، وبینار، یک سمینار یا همایش است که به صورت اینترنتی برگزار می‌شود.

از طریق «وبینار» می‌توان بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی، یک جلسه مجازی را با گروهی از حاضرین برگزار کرد. از طرف دیگر، مخاطب نیز بدون نیاز به ترک منزل یا هر جایی که حضور دارد می‌تواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کن

وبینارها در اغلب موارد با امور تجاری و کسب‌وکار مرتبط هستند و از آن‌ها به عنوان یک تاکتیک در راستای تقویت اعتبار یا گسترش رابطه‌ها استفاده می‌شود. در عین حال، به خصوص اگر یک تیم کاری بین المللی داشته باشید می توانید به جای برگزاری جلسات گروهی داخلی شرکتتان به صورت فیزیکی، وبینار برگزار کنید.

وبینار چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای وبینار در ارتباط با مخاطب به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 👇

1-دستاورد های مصرف کنندگان وبینارها بسیار تاثیر گذار است.

2-  وبینار راحت و کاربرپسند است.

3- وبینار ها می توانند در تبلیغات به شما کمک کنند.

4- وبینار اعتبار شما را افزایش میدهد.

5- وبینارها می تواند آگاهی از نام تجاری را افزایش دهند.

6- وبینارها به شما کمک می کنند تا تعداد بسیار زیادی مشتری داشته باشید.

7- وبینارها راه حل موثری هستند.

8- تعداد بسیار بیشتری از مخاطبین.

9- شما با یک وبینار، دیگر هیچ محدودیت مکانی ندارید…

10- برگزاری وبینار در مقایسه با رویدادهای حضوری با هزینه کمتر و کاملا مقرون به صرفه است

11- سهولت برگزاری وبینار و حجم فعالیت اجرایی کمتر

12- عدم نیاز به امکانات برگزاری رویداد مانند سالن، تجهیزات صدا و تصویر گسترده، دیتا پروژکتور، پذیرایی و…

13- برگزاری رویدادها در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته

14- امکان بهره مندی از اساتید معتبر و مجرب جهانی جهت ارایه محتوا در وبینار

15- تعامل با شرکت کنندگان در ارتباط دوطرفه شنیداری و دیداری

و…

آیا باید در وبینار حتماً به صورت زنده شرکت کنید؟

امروزه دو نوع وبینار وجود دارد. اول وبینارهایی که زنده هستند و به صورت زنده و به صورت پخش مستقیم برگزار می‌شوند و  امکان تعامل بهتر و بیشتری را فراهم می‌کنند؛ چون مخاطب می‌تواند در هر زمان که بخواهد سؤالات خود را مطرح کرده و فوراً یا با فاصله اندکی پاسخ مورد نظر را دریافت کند.

وبینارهای از پیش ضبط شده: این وبینارها قبلاً برگزار شده‌اند و معمولاً به صورت تکرار در اختیار مخاطبان جدید قرار می‌گیرند؛ بنابراین امکان گفتگوی زنده و پاسخگویی سریع به سؤالات مخاطب وجود نخواهد داشت. برای وبینارهای از پیش ضبط شده می‌توانید چندین زمان تکرار در نظر بگیرید تا همه بتوانند ثبت نام کرده و در زمانی که برایشان مناسب‌تر است از محتوا استفاده کنند.

خب به جای وبینار لایو اینستاگرام برگزار کنیم!!

امکاناتی که برای برگزاری وبینار در اختیار داریم، قابل مقایسه با یک لایو اینستاگرامی نیست. مثلاً شما از پاورپوینت و اسلاید به راحتی در یک وبینار استفاده می‌کنید. در حالی که امکانات محدود لایو، اجازه چنین کاری به شما نمی‌دهد. یا زمان برگزاری بیش از یک ساعت را در لایو اینستاگرام ندارید.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های لایو اینستاگرام و وبینار در سطح و استانداردهای برگزاری است. اینستاگرام، به راحتی اجازه پرت شدن حواس مخاطب را می دهد. در حالی که محیط یک وبینار، معمولاً عاری از عوامل حواس پرتی است. البته که لایو اینستاگرام هم مزایای ویژه خودش را دارد. اما وبینار، چیز دیگری است

خب!!! حالا چطور یک وبینار برگزار کنیم؟

موارد مهمی وجود دارد که پیش از برگزاری وبینار باید آن‌ها را مورد توجه قرار بدهید. در ادامه این مولفه‌های ضروری به شرح زیر است:

اول: ساختار یک وبینار

اغلب وبینارها زمانی بین نیمساعت تا 4 ساعت دارند. ابتدا باید یک موضوع مشخص برای وبینار خود پیدا کنید. این موضوع باید مورد علاقه مخاطبانتان باشد، لذا بهتر است که نگاهی به پرسش‌های رایج مشتریان و دنبال کنندگان کنونی خود داشته باشید و ببینید که چه موضوعات و مسائلی بیشتر مطرح شده‌اند. اگر به دنبال استفاده از وبینار در راستای بازاریابی و فروش هستید موضوع آن باید با کسب‌وکار شما مرتبط باشد.

پس از تعیین موضوع، باید رئوس مطالب آن را مشخص کنید و سپس با استفاده از برنامه‌هایی مثل پاورپوینت، یک مجموعه اسلاید برای آن بسازید. دقت کنید که برای تبلیغ وبینار نیز باید یک برنامه بازاریابی داشته باشید. به عنوان نمونه در این راستا می‌توانید از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایتتان و تبلیغات پولی استفاده کنید. پس از پرداختن به این جزئیات می‌توانید به سراغ مسائل فنی بروید. هزینه برگزاری وبینار

نوشته دیگر :   خرید ممبر واقعی تلگرام

دوم: پلتفرم وبینار

مسائل فنی که باید برای برگزاری وبینار به آن‌ها توجه داشته باشید:

چه پلتفرمی؟

یکی از اولین اقدامات فنی، انتخاب پلتفرم یا یک سرویس دهنده برای وبینار است. خوشبختانه در این زمینه کمبودی وجود ندارد و گزینه‌های متنوعی (از رایگان گرفته تا پلتفرم‌هایی با هزینه‌های بسیار بالا) در دسترس قرار دارد. تقریباً تمامی پلتفرم‌های پولی، امکانات تعاملی مانند گفتگوی زنده، نظرسنجی و امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش و وبکم را در اختیار میزبان قرار می‌دهند. به علاوه، این امکان را نیز به شما می‌دهند تا وبینار را ضبط کنید و برای آن برنامه بازپخش تعیین کنید. قیمت هر سرویس عمدتاً بر اساس تعداد شرکت کنندگان در وبینار تعیین می‌شود. البته اگر بودجه محدودی دارید می‌توانید از قابلیت پخش زنده شبکه‌های اجتماعی مختلف و از جمله یوتیوب نیز استفاده کنید.

دوربین

شما نیاز به یک دوربین دارید تا مخاطبانتان بتوانند شما را ببینند. از این طریق، امکان ایجاد رابطه بهتر و نزدیک‌تری با مخاطب فراهم می‌شود و برند شما شخصیت پیدا می‌کند. اگر دوربین مناسبی در دسترستان نیست می‌توانید از وبکم لپ‌تاپتان استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که وبکم داخلی لپ‌تاپ کیفیت و امکانات زیادی ندارد. به علاوه، می‌توانید از یک دوربین یا وبکم USB بهتر استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر روی موقعیت دوربین داشته باشید. دقت کنید که کیفیت تصویر در وبینار بسیار مهم است و وجود تنظیمات بیشتر در دوربین انتخابی شما می‌تواند به عامل مهمی در جذابیت و بهبود هرچه بیشتر آن تبدیل شود.

میکروفون

شما به میکروفون نیاز دارید. در اینجا نیز درست مثل دوربین، گزینه‌های متنوعی در دسترس شماست که با توجه به بودجه و تمایل خودتان می‌توانید انتخاب کنید؛ فقط دقت داشته باشید که میکروفون‌های داخلی به دلیل کیفیت پایین و نویز بالا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

ارتباط اینترنتی

سرعت اینترنت شما نقش مهمی در روانی و کیفیت وبینارتان خواهد داشت. حالت ایده آل، سرعت دانلود و آپلود بین 4Mbps و ترجیحاً 15Mbps است. سرعت اینترنت خود را با ابزارهایی مانند سایت SpeedTest.net امتحان کنید و در صورت لزوم با سرویس دهنده خود در مورد افزایش آن گفتگو کنید. پایین‌تر بازهم در مورد سرعت وبینار در قسمت سوالات متداول گفته‌ایم.

سوم: روش پیوستن به یک وبینار

روش پیوستن مخاطبان شما به وبینار به پلتفرم انتخابتان بستگی دارد. استفاده از برخی از این پلتفرم‌ها مستلزم دانلود و نصب یک نرم افزار معمولاً کم حجم و سپس طی کردن مراحل ثبت نام است. در برخی از آن‌ها قبل از شروع وبینار باید یک لینک مخصوص برای شرکت‌کننده‌ها ارسال شود که تنها از طریق آن امکان حضور در جلسه وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که هر پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، ابتدا اسناد یا ویدئوهای راهنمای آن را به دقت بررسی کنید و با همه پیش نیازهای لازم برای حضور کاربران در وبینار آشنا شوید.

چهارم: پیگیری‌های بعد از وبینار

و سرانجام بعد از اتمام وبینار، باید پیگیر وضعیت افرادی باشید که علیرغم ثبت نام، در وبینار حضور پیدا نکرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانید لینک ویدئوی ضبط شده وبینار را برایشان ارسال کنید و یک زمان محدود بین 24 تا 48 ساعت برای مشاهده آن به ایشان وقت بدهید. به علاوه، اگر در وبینارتان روی فروش تمرکز داشته‌اید می‌توانید برای آن‌ها یا حتی همه مخاطبانتان یک ایمیل حاوی یک پیشنهاد خاص ارسال کنید تا در کنار یادآوری، فرآیند خرید نیز برای آن‌ها ساده‌تر شود. علاوه بر این، پس از پایان وبینار باید تا می‌توانید از آنچه که ضبط کرده‌اید بهره‌برداری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید آن را در همان کانال‌هایی که برای تبلیغ وبینار از آن‌ها استفاده کرده‌اید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید یا اینکه از محتوای آن در قالب‌های دیگری همچون ایمیل‌های سلسله وار، کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های آموزشی استفاده کنید.