تصمیم‌گیری در مورد سایز قاب عکس

این امکان وجود دارد که هر فریمی، متناسب با عکس شما ساخته شود، بنابراین می‌توانید قاب را در هر اندازه‌ای… بزرگ یا کوچک سفارش دهید. این به این معنی است که نیازی نیست اثر هنری خود را در یک قاب خارج از قفسه که اندازه مناسبی ندارد، قرار دهید. پس قبل از هرچیزی، به صورت دقیق عکس و یا حتی اثری که قرار است قاب بگیرید را اندازه‌گیری کنید.

جنس

در مورد جنس راهنمای خرید قاب عکس باید گفت که، امروزه قاب عکس با جنس‌های مختلفی در بازار دیده می‌شود؛ از فلزی گرفته تا قاب پلاستیکی و…در مورد جنس قاب عکس، سعی کنید قبل از خرید در مورد مواداولیه به کاررفته در آن تحقیق کنید و سپس برای خرید اقدام نمائید.

هدف و عملکرد

هدف شما از خرید قاب عکس چیست؟  آیا صرفاً تزئینی است یا قرار است از عکس شما محافظت کند؟ این موضوع مهمی است که متأسفانه در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، از قاب عکس می‌توان برای نقاشی، عکس، اثر‌های هنری و… استفاده کرد.

هر اثر هنری روی کاغذ مانند چاپ، نقاشی، عکس و طراحی به طور ویژه به محیط اطراف خود حساس است. تغییرات دما و رطوبت، قرار گرفتن در معرض نور و محدودیت حرکت همگی می‌توانند باعث آسیب‌های زیادی شوند.

محل نصب

 

حتماً قبل از خرید قاب عکس به محل نصب آن دقت داشته باشید، برخی از قاب عکس‌ها دیواری هستند و برخی دیگر قرار است به صورت رومیزی باشند. بنابراین باید با بررسی سایز و اندازه محلی که قرار است قاب عکس نصب شود، تصمیم بگیرد و سپس خرید کنید.

تنوع رنگ

وقتی صحبت از رنگ قاب می‌شود، باید متغیر‌های مختلف زیادی را در نظر بگیرید:

کدام رنگ قاب مکمل دکوراسیون‌تان خواهد بود؟ کدام رنگ‌ها در چاپ عکس یا اثر هنر شما، بهترین ظاهر را خواهند داشت؟ همه‌ی این موارد را در نظر بگیرد. انتخاب یک قاب که با مبلمان و رنگ دیوار موجود شما ترکیب شود، می‌تواند زیبایی خاصی را به فضا ببخش.

سبک

یکی از مواردی که در راهنمای خرید قاب عکس می‌تواند به شما کمک کند، در نظر گرفتن سبک است. از سبک قاب‌هایی که در دسترس هستند، شگفت‌زده خواهید شد. سبک‌های مختلفی هستند که شما می‌توانید هرکدام را که دوست دارید انتخاب کنید.

ارزش چیزی که تصمیم دارید آن را قاب کنید، مهمترین معیار در انتخاب کیفیت قاب عکس است. در صورتی که عکس یا قطعه هنری شما برایتان ارزشمند است، خرید یک قاب عکس خاص و با کیفیت را توصیه می‌کنیم. جنس و کیفیت قاب عکس در حفظ و نگهداری قطعه شما تاثیر گذار است. برای مثال اکثر قاب عکس های با کیفیت از چوب یا فلز ساخته می‌شوند. در یک قاب عکس با کیفیت برای به حداقل رساندن تاثیر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید بر روی عکس، به جای شیشه از ورق پلکسی گلاس استفاده می‌شود.

برای موارد کم اهمیت تر مانند چاپ‌های دیجیتال، استفاده از قاب عکس های ارزان قیمت توصیه می‌شوند. معمولاً در یک قاب عکس‌ ارزان قیمت برای کاهش هزینه‌ها از فریم پی وی سی و محافظ شیشه‌ای استفاده می‌شود. یک نکته مهم پیش از خرید قاب عکس ارزان قیمت، توجه به پشت بندی آن است. برخی تولید کنندگان سودجو در پشت بندی قاب عکس های ارزان قیمت، مقوا را جایگزین ام دی اف یا پلاستیک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هیچگاه این نوع قاب عکس ها را نخرید.

صفحه پشت قاب

اغلب‌مان معمولا به صفحه پشت قاب چندان توجهی نمی‌کنیم، درحالی‌که مسئله مهمی است.

برخی قاب‌سازها برای پشت کار از مقواهای کنگره‌ای استفاده می‌کنند که چیز سبک و نسبتا مقاومی است و از قیمت تمام‌شده کار می‌کاهد، اما پشتی مقوایی به‌دلیل اسیدیته بالا برای محافظت طولانی‌مدت از آثار هنری توصیه نمی‌شود. برای آثار هنری ارزشمند بهتر است قطعات قاب تاحدامکان عاری از مواد اسیدی باشند. درمورد صفحات پلاستیکی و سایر جنس‌ها هم انواع غیراسیدی برای حفظ سلامت اثر در گذر زمان مطمئن‌ترند.

درضمن، به اتصالات پشت قاب هم حتما دقت کنید. اتصالات نگهدارنده صفحه پشت قاب نباید با چندبار بازوبسته‌کردن هرز شوند.

عمق قاب چقدر باشد؟

 

برای آثاری که ضخیم و کلفت‌اند، باید دنبال قاب‌های جعبه‌ای عمیق باشید. این نوع قاب‌ها برای اشیای تزئینی یا خاطره‌انگیز هم قابل‌استفاده‌اند، برای مثلا مدال‌های ورزشی یا هر شی‌ء دیگری که برایتان ارزشمند است. البته، از این مدل قاب‌ها برای عکس‌های معمولی و با ضخامت نازک هم می‌توان استفاده کرد.

 

چه نوع قاب عکسی مناسب تصویر شماست؟

ایجاد تناسب میان نوع قاب عکس با تصاویر و سبک دکوراسیون، نکته دومی است که اهمیت دارد. به رنگ‌ها و جزئیات آثار هنری و محیطی که قرار است از قاب عکس در آن استفاده شود، بسیار توجه کنید. قاب عکس های چوبی و فلزی در طرح ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارند که یافتن سبک مناسب را برایتان آسان می کند.