شبکه های دو و چند لایه معمولا برای دهنه های ۲۰ تا ۱۲۰ متری استفاده میشود. قطعه ای از جنس فولاد یا آلومینیوم است که اجزای سازه فضایی رابه هم اتصال داده و منجر به ایجاد پایداری و استحکام در سازه میشود. باعث ایجاد خیز زیاد در سقف و خیز جانبی بیش از اندازه در شبکه های قائم باربر میگردد. سپس پروفیل های جانبی جهت ایجاد شیب سقف به پروفیل اصلی متصل خواهد شد. به دلیل سبک بودن سولهها نسبت به ساختمانهای فلزی ، نیروی جانبی باد از نیروی زلزله بیشتر بوده و در طرحی نیروی باد حاکم بر زلزله حاکم است . برای نصب تجهیزات نیز نیاز به نیروی متخصص و مجرب است تا آسیبی به اتصالات، تجهیزات، پوشش ها و… برای مدل سازی سازه های فضاکار نیز باید از برنامه های پیشرفته و مهندسان متخصص استفاده کرد. 24.به طور کلی تعاریف و مفاهیم مربوط به ردیفهای سازه های فضاکار در این فصل مطابق نشریه شماره 400سازمان برنامه و بودجه کشور با عنوان ” آیین نامه سازه های فضاکار است. سازههای گنبدی : سازه های فضاکار بدلیل امکان انتقال نیروهای بوجود آمده در آن، بصورت نیروهای کششی و فشاری در اعضای خود و کوچک شدن این نیروها بوسیله افزایش تعداد المانها در یک گره سازه ای، امکان طراحی سازه های کروی شکل و یا نیم کره را برای طراح ایجاد می نماید. اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد انواع سازه فضاکار بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید. اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد استاندارد پوشش سقف سوله لطفا از صفحه ما بخواهید.

9 راز سازه های فضاکار که هرگز نمی دانستید

اجرای سازه های فضاکار را نمی توان بصورت کامل بیان نمود، زیرا با توجه به نوع ساختار آن، مراحل اجرایی آن نیز متفاوت خواهد بود. سازه های خاص : همانطور که از نام این نوع از سازه های فضاکار نیز مشخص است، با توجه به زیبایی، سرعت اجرای نسبتا بالا نسبت به روشهای مشابه، انعطاف پذیری و مقاومت بالای سازه های فضاکار، جهت طراحی اسکلت های خاص با فرم های پیچیده، از این نوع سازه بهره گرفته می شود. ۲. از منظر معماری ما در سازه های فلزی فضایی از انعطاف بالایی برای فرم پذیری و مدلینگ هندسه فضایی آن داریم. همچنین انتخاب طول های مختلف برای خرپا انعطاف پذیری بیشتری دارد. همواره پوشش سقف سوله یکی از مهمترین بخش هایی بوده که مهندسان و طراحان سوله به آن توجه ویژه ای داشته اند و به واسطه اینکه بخش اعظمی از کار ساخت سوله به پوشش سقف سوله بستگی دارد تاثیر بسزایی دروزن سوله و ساخت سوله سبک دارد. تنوع رنگ در این نوع ورق ها یک مسئله مهم است که چندین ویژگی خاص را برای ما فراهم می کند از جمله اینکه قابلیت عبور نور از آن به میزان 30 تا 80 درصد امکانپذیر است که از نظر طراحی و همچنین هماهنگ سازی خود با رنگ سایر مصالح استفاده شده در ساختمان مورد نظر از گستردگی خاص برخوردار میباشد.

پوشش سقف سوله 6 متری

سوله های مرغداری با توجه به ظرفیت متفاوت آن ها و اینکه قرار است چه تعداد طیور در آن ها نگهداری شود، طراحی می شوند. امروزه با توجه به افزایش روز افزون طرحهای پیچیده و منحنی شکل در میان طراحان، شاید در برخی از آنها تنها راه ساخت سازه این گونه احجام، استفاده از سازه فضاکار باشد. بنابراین اگر قصد استفاده از این نوع سقف را در سایر شرایط آب و هوایی دارید، به خاطر داشته باشید سقفهای شیبدار تایل در برخی شرایط آب و هوایی دوام نداشته و میشکنند. دوام بالا و ظاهر زیبایی که نسبت به سقف های مسطح دارد علاوه برسازه های تجاری بیشتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت عموما قطعات اتصالات در سازه های فضاکار بوسیله آلیاژهای دارای مقاومت بالا ساخته می شوند. که در این صورت اعضای طولی بوسیله قطعات دیگری توسط پیچ به یکدیگر متصل می شوند.

سازه فضاکار رازهایی که هیچ کس دیگری درباره آنها نمی داند

در سوله های تیر ورقی و خرپایی، در صورت رعایت ضرایب طراحی برای ستون ها، امکان استفاده از جرثقیل سقفی وجود دارد. اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پوشش پیشرفته سقفهای شیبدار لطفا از صفحه ما بخواهید. یکی از دلایل گسترش روزافزون سازه های فضایی ، اقتصادی بودن ساخت این ساز ها در مقایسه با دیگر سازه های صنعتی می باشد به طوری که این سیستم در دهانه های بزرگ دارای ” صرفه اقتصادی مطلق ” بوده و بسیار ارزان تراز سایر سیستم ها ( تیر ورق و … ) می باشد و در دهانه های کوچک دارای ” صرفه اقتصادی نسبی ” است که با توجه به سایر مزیت های آن ، استفاده از سازه فضاکار را در این دهانه ها نیز توجیه پذیر می نماید . 👈سوله سبک چیست:سوله تیر ورقی در قدیم با وزنهای بسیار بالایی تولید میشدند براساس دفترچه محاسبات ۵۰سال پیش که درآن زمان نرم افزارهای مهندسی هنوز نبودند براساس محاسبات دستی یک سری دفترچه های محاسبات برای سوله از سوی نظام مهندسی تهیه شده بود که هم اکنون نیز بسیاری از سوله سازان از آن استفاده مینمایند که با استناد به آن سوله ها را میساختند که آن سوله ها واقعا سنگین و هزینه های گزافی را برگردان سرمایه گذار میگذاشتنددر راستای حمایت از کارآفرینان و صنعتگران ما با استفاده از محاسبات بروز و بکارگیری مهندسین تراز اول برای اولین بار در ایران در سال ۸۶سوله هارا باز طراحی و بهینه سازی نمودیم که متاسفانه با مخالفت شدید اعضای نظام مهندسی و سوله سازان روبرو شد ولی ما به کار خود ایمان داشتیم و درستی را همان یقین .

نوشته دیگر :   آیا واقعا کنکور آسان است؟

اسرار ستون گذاری سازه فضاکار

از سوی دیگر ، در کلیه فضاهای ساخته شده با سازه فضاکار ، بدلیل زیبایی و جذابیت بصری این سازه ها ، نیاز به اجرای سقف کاذب نبوده و از این لحاظ نیز به کاهش هزینه های کارفرما کمک می نماید . از سوی دیگر خرپا عمدتاً به عنوان عامل تقویت کننده در زیر یا پشت اجزای دیگر ساختمان مثل سقف ها پنهان می شود. ستونهای سازه های فضاکار می تواند بوسیله خود سازه فضاکار و یا بصورت مجزا توسط المانهای عمودی با مصالح فولادی و یا بتنی ساخته شوند. این سازه ها می توانند به عنوان سایبان یا بخشی از بنا در ساخت استادیوم، مراکز تفریحی، نیروگاه ها و مراکز صنعتی استفاده شوند. سازه های فضاکار علاوه بر عملکرد اصلی خود در نقش عضو نگهدارنده یا حتی سایبان، به لحاظ بصری نیز زیبایی خاصی به بنا می دهند. این قطعات با وظیفه تحمل وزنی که از سمت پوشش سقف در آنها اعمال می شود نقش بسیار مهمی را بین اجزاء سوله بر عهده دارد. سازههای چلیکی : در صورت نیاز به ارتفاع زیاد و عدم امکان برپایی ستون با توجه به ارتفاع، سازه فضاکار را می توان بصورت منحنی، اجرا نمود.

دقت کنید که در اجرای ویلا روی سطح شیبدار، زهکشی اهمیت بسیار زیادی دارد و می بایست به دقت صورت بگیرد در غیر این صورت موقعیت ویلا دچار مشکل می شود. غشا در یک یا چند نقطه، زمین را لمس میکند و بارهای سطح خود را از طریق این نقاط به زمین منتقل میکند. امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدیدی در زمینه مهندسی سازه فلزی رخ نموده و نیز افزایش جمعیت جوامع بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی خواهان بسیار پیدا کرده است .در این راستا از اوایل قرن حاضر تعدادی از متخصصین مجذوب قابلیت های منحصر بفرد سازه های فضاکار گشته و پاسخ بسیاری از نیازهای جدید را در این سازه ها جسته اند . سازه های فضاکار بطور کلی ساختاری خرپایی در سه بعد X,Y,Z دارند که با توجه به شکل نهایی مورد نظر مهندسین طراح در کنار یکدیگر قرار گرفته و ترکیبی را ایجاد می نمایند که میتواند، دهانه های بسیار بلند را بدون داشتن ستون بوجود آورند. پیچ و مهره ای بودن کلیه اتصالات در سازه های فضایی ( عدم نیاز به جوشکاری در محل پروژه ) و ساخت کارخانه ای قطعات سازه به صورت پیش ساخته ، کنترل کیفیت در حین تولید و پس از تولید را دقیقتر نموده و موجب افزایش کیفیت و دقت بسیار بالایی در کل سازه مورد نظر خواهد شد .

ولی بطور کلی پس از طراحی سازه فضاکار، همزمان با ساخت قطعات آن در کارخانه، مراحل میدانی نظیر ایجاد تکیه گاه های مناسب برای برپایی سازه را انجام می دهند. سختی زیاد سازه تغیر شکل سازه را پایین می آورد. یک سنگ شاغول از نقطه تاج سوله به پایین اندازید. این سازهها از مدولهای یکسان و تکرار شونده با لایههای موازی در بالا و پایین (مشابه میلههای فوقانی و تحتانی خرپا) تشکیل میگردند سازه فضاکار، به مجموعه سازههای مشابهی اطلاق میشود که شامل شبکهها، طاقها، برجها، شبکههای کابلی، سیستمهای پوستهای و غشایی، سازههای تا شونده و ترکیبات کش بستی میشود. در قابهای فضایی، همچون خرپاها از سازه های مثلثی استفاده میشود. بلند بودن دهانهها در سوله ها، باعث میشود تا ابعاد تیرها و ستونها بزرگتر از پروفیلهای موجود در بازار باشند. زیرا با وجود قابلیت های موجود در اتصالات و المانهای آن، می توان تعادل مورد نیاز را ایجاد نمود.