آیا لوازم خانگی ارزان می شود؟

با ثبت قیمت های جدید از سوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انتظار می رود قیمت لوازم خانگی ثابت شود و بیش از این افزایش نیابد. طبق مصوبه ی این سازمان واحدهای تولیدی مجاز به افزایش قیمت لوازم خانگی تا حداکثر 25 درصد هستند. در مورد تلویزیون نیز تا 20 درصد می توانند افزایش قیمت اعمال کنند. همچنین بارگیری از کارخانه های تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی افزایش یافته است. این امر نشان دهنده افزایش عرضه ی لوازم خانگی در بازار است. افزایش عرضه امیدی برای کاهش قیمت لوازم خانگی بوجود می آورد.

قیمت لوازم خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله قیمت مواد اولیه و واسطه ها و محل فروش کالا. هر یک از این موارد نیاز به کنترل و نظارت از سوی سازمان های مربوطه دارد تا قیمت کالا تحت کنترل باشد و دچار نوسان نشود. در حالت کلی قیمت یک کالا راعرضه و تقاضا مشخص می کند. ولی درکشور ما که با تحریم روبه رو هستیم و همچنین قیمت مواد اولیه بالا است و افراد بجای تولید کالا ترجیح می دهند خام فروشی داشته باشند. باید همواره و در هر مرحله ای کنترل و نظارت صورت بگیرد تا قیمت نهایی کالاها به یک ثباتی برسند. در بحره ی کنونی کشور باید از تولید مواد گرفته تا تولید کننده و مصرف کننده باید تحت کنترل و نظارت باشد. زمانیکه کشور از تحریم خارج شد و به حالت عادی برگشت دیگر نیازی به تعیین قیمت و کنترل نخواهد بود و این عرضه و تقاضا خواهد بود که قیمت محصول را مشخص خواهد کرد.

 

لوازم خانگی

دلایل گرانی لوازم خانگی

عدم تعیین و اعلام قیمت ها

طبق روال هرساله باید سقف قیمت محصولات خانگی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در ابتدای هر سال مشخص می شد ولی امسال با چند ماه تاخیر این امر صورت پذیرفت. این تاخیرسبب شد تا تولید کنندگان چندین باردر طی این مدت اقدام به افزایش قیمت کنند. اگرچه اقدام تولید کنندگان غیر قانونی بود ولی چون نظارت و کنترلی صورت نمی گرفت سبب افزایش قیمت لوازم خانگی شد. تولید کنندگان نیز دلیل افزایش قیمتها را افزایش قیمت مواد اولیه اعلام می کردند. چرا که تولیدکنندگان فولاد از ابتدای سال جاری اقدام به افزایش قیمت ورق های فولادی کرده‌ بودند. این در حالی بود که سازمان حمایت قیمت نهایی لوازم خانگی را برای سال جاری مصوب نکرده بود.

گرانی مواد اولیه

گفته می شود بخشی از گرانی لوازم خانگی به افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی در تولید لوازم خانگی مربوط می شود. فولاد و مس از جمله موادی هستند که در صنعت تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در ابتدای سال قیمت گذاری شده بودد درحالیکه لوازم خانگی قیمت گذاری نشده بود و همین امر سبب افزایش قیمت از سوی تولید کنندگان شد.

حضور واسطه ها

تولیدکنندگان فولاد و مس تنها ۳۰ درصد محصولات خود را در بورس عرضه کرده اند. خرید و فروش مابقی آن که حدود 70 درصد است از طریق نامه‌نگاری و رابطه صورت می گیرد. در این میان تا زمانیکه ورق فولادی به دست تولیدکننده واقعی برسد، واسطه ها قیمت آنرا افزایش می دهند. همچنین خود کارخانجات نیزممکن است ورق را در تولید استفاده نکرده بلکه به فروش برسانند. کارخانه دار نیز به این دلیل اقدام به فروش ورق به صورت خام می کند که تولید به صرفه نیست و هزینه تولید کالا بسیار بالا تمام می شود. بنابراین سازمان های مربوطه باید تدابیری اتخاذ کنند تا واسطه ها حذف شوند و همچنین بر روی کارخانجات نیز نظارت کافی صورت پذیرد.

نوشته دیگر :   تاریخچه مبلمان کلاسیک در ایران و آشنایی با انواع مبلمان کلاسیک

رکود در بازار لوازم خانگی

افزایش و عدم ثبات قیمت‌ کالاهای لوازم خانگی سبب شده بسیاری از خانواده ها نتوانند اقدام به خرید لوازم خانگی خود کنند. در این میان تنها زوج های جوان برای تشکیل زندگی مشترک مجبور به خرید لوازم خانگی هستند. جوانان نیز با قیمت های روبه صعود لوازم خانگی تحت فشار هستند و تنها از عهده ی خرید یکسری لوازم خانگی بسیار ضروری برمی آیند. طبق آمار امسال فروش لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است. این آمار نشان دهنده ی رکود شدید در بازار لوازم خانگی است. این افت شدید ناشی از قیمت بالای لوازم خانگی و عدم قدرت مالی مردم در خرید این محصولات است. اگر قیمت محصولات خانگی کاهش یابد و مردم بتوانند راحت خرید کنند این رکود موجود در بازار لوازم خانگی پایان خواهد پذیرفت. فروشگاههای معتبر اینترنتی مانند بارانو با عرضه ی کالا با قیمت مناسب کمک شایانی به افزایش خرید و فروش و خارج شدن لوازم خانگی از حالت رکود می رساند.

رکود در بازار لوازم خانگی

آیا با کاهش قیمت دلار کالاهای لوازم خانگی ارزان خواهد شد؟

کارشناسان اعتقاد دارند که با کاهش قیمت دلار نمی توان انتظار داشت که تولید کننده ی لوازم خانگی نیز به سرعت و در عرض 24 ساعت قیمت محصول تولیدی را کاهش دهد. چرا که قیمت یک کالا به عوامل متعددی بستگی دارد که به صورت زنجیره وار بهم وصل هستند و کاهش قیمت در پی کاهش قیمت دلار امری زمان بر است.

خرید از فروشگاههای معتبر اینترنتی

امروزه بازار لوازم خانگی نوسان قیمت بسیار زیادی دارد و می توان گفت قیمت یک کالای مشخص با مدل و برند یکسان در فروشگاههای مختلف با قیمت های مختلفی عرضه می شود. بنابراین بهتر است خریدار مقایسه قیمت صورت دهد و از فروشگاهی خرید نماید که با قیمت پایین تری محصول را عرضه می کند. با توجه به حجم عظیم فروشگاههای لوازم خانگی مقایسه قیمت آنها بسیار سخت خواهد بود ولی با مراجعه به سایت های اینترنتی این کار به راحتی انجام خواهد پذیرفت. شما با مراجعه به سایت های معتبر مانند دیجی کالا، بارانو و ترب می توانید قیمت کالای خانگی مورد نظر را مقایسه کنید و از سایتی که محصولاتش دارای گارانتی معتبر هستند و همچنین قیمت مناسبی دارند اقدام به خرید کنید.

خرید از فروشگاههای معتبر اینترنتی

وجود کالاهای تقلبی در بازار

وجود کالاهای تقلبی در بازار امری بسیار مهم تر از محصولات قاچاق است. کالاهای تقلبی با مواد بی کیفیت و غیر حرفه ای تولید می شوند. به همین دلیل کالاهای تقلبی با قیمت بسیار پایینی به فروش می رسند. این امر از یک سو به تولید کنندگان ضرر می رسد و از سوی دیگر به مصرف کنندگان که پول خود را صرف خرید کالاهای بی کیفیت کرده اند ضرر می رساند. از این رو توصیه می شود به شناسه و کد رهگیری و گارانتی لوازم خانگی توجه شود. همچنین به خرید از فروشگاههای معتبر تاکید می شود. با خرید لوازم خانگی از فروشگاههای اینترنتی معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند و محصولات خود را گارانتی می کنند بهترین راهکار برای خلاصی در دام کالاهی تقلبی موجود در بازار است.