در حال حاضر سرویس مبلمان یکی از اجزای جدایی ناپذیر در هر خانه می باشد.

امروزه می‌توان انواع مبلمان را در هر خانه‌ای مشاهده کرد. یکی از جمله زیباترین مبلمان در بسیاری از منازل، مبلمان کلاسیک هست . تصمیم برای خرید مبلمان یکی از جمله مهم‌ترین انتخاب‌ها بوده و همیشه این تصمیم وجود داشته که در کنار وسایل لازم برای منزل باید از چه نوع اکسسوی‌ها در چیدمان منزل استفاده کرد که به زیبایی فضای خانه منجر شود و معمولا برنامه ریزی ست کردن وسایل ذهن افراد را مشغول به خود خواهد کرد.

در هر خانه‌ای می‌توان با توجه به فضای موجود از چندین مبل به طور همزمان استفاده کرد. که هماهنگی و هارمونی ایجاد شده است. بین این مبلمان متناسب با سلیقه و هزینه‌ای که فرد در نظر دارد می‌تواند متغیر باشد. اما یکی از پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین مبلمان‌های حال حاضر مبلمان کلاسیک بوده که در خانه‌های بسیاری می‌توان انواع آن‌ها را مشاهده کرد.

انتخاب اینکه کدام مبلمان می‌تواند برای منزل مناسب باشد، کاملا به سلیقه و درک فرد از زیبایی دکوراسیون منزل بستگی دارد؛ زیرا قرارگیری وسایل و هماهنگی رنگ و طرح آنها بسیار مهم بوده و در صورت وجود هماهنگی و انتخاب اکسسوری‌ها در چیدمان منزل می‌تواند زیبایی منزل را چندین برابر کند و در مقابل ناهماهنگی آنها هم می‌تواند ظاهری نادرست را برای منزل ایجاد کند.

در این مطلب می‌خواهیم تاریخچه مبلمان کلاسیک در ایران و مبلمان ایرانی را خدمت شما ارائه دهیم. تا اگر تصمیم برای خرید مبلمان را دارید بتوانید بیشتر با این سبک مبل آشنا شوید. و فضای زیبا و متفاوتی را برای منزل خود ایجاد کنید.

آشنایی با انواع مبلمان

مبلمان به اشیای قابل تحرکی گفته می‌شود که برای فعالیت‌های انسانی مانند نشستن، غذا خوردن و خوابیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبلمان شکل‌های مختلفی دارد و به دسته بندی‌های مختلفی همچون صندلی، چهارپایه، مبل، میز، تخت و غیره تقسیم می‌شود.

از بعضی مبلمان برای نگهداری اشیا در ارتفاع مناسب مانند انواع میزها استفاده می‌شود و یا از برخی مبلمان مثل کمدها برای نگهداری وسایلی همچون لباس‌ها و وسایل دیگر استفاده می‌شود. مبلمان می‌تواند طراحی خاصی داشته باشد و جزو هنرهای تزئینی به حساب آید و یا اینکه می‌تواند در طرح‌ها و مدل‌های مختلف ساخته شود و تزئین به خصوصی نداشته باشد.

تاریخچه مبلمان کلاسیک در ایران

تکنیک‌های پیچیده ساخت و ساز مانند نازک کاری حدودا از سلسله مصر باستان شروع شد. و تکامل طراحی مبلمان در یونان و روم باستان ادامه داشت. که می‌توان از آن آثار به تخت‌های معمولی، تختخواب ‌های کوچک و کاناپه‌های چند منظوره که برای استراحت، غذا خوردن و خواب استفاده می‌شد اشاره کرد.

مبلمان قرون وسطی معمولا سنگین، بلوطی و به صورت زینتی بودند. طراحی مبلمان در دوره رنسانس ایتالیا در قرن چهاردهم و پانزدهم گسترش پیدا کرد است. و در قرن هفدهم در اروپای جنوبی و شمالی می‌توان مبلمانی را دید که اغلب به صورت طلاکاری شده بودند. و در نهایت سه چهارم ابتدایی قرن بیستم بود که سبک مدرن در طراحی مبلمان به وجود آمد.

تاریخ هنر و طراحی مبلمان ایرانی شامل دوره‌های مختلفی است. که از چندین قرن پیش در این کشور ایجاد شده و به عنوان اکسسوری‌ها در چیدمان منزل راه پیدا کردند. در حال حاضر علاوه بر انواع مبلمانی که وجود دارد می‌توان مبلمان مدرن ایرانی را نیز مشاهده کرد. که با وجود مدرنیته بودن هنوز هم بسیاری از عناصر سنتی را در خود جای داده و اصالت ایرانی بودن را حفظ کرده است.

آشنایی با مبلمان کلاسیک

پیش از تصمیم برای خرید مبلمان بهتر است با یکی از پرطرفدارترین انواع مبلمان که مبلمان کلاسیک هست آشنا شوید. برای آشنایی با مبلمان کلاسیک می‌توان این طور گفت که این نوع مبلمان به دلیل سبک و اصالتی که دارند. و در بالا تاریخچه مبلمان کلاسیک را توضیح دادیم، از زمان گذشته مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفتند. طراحی و سبک این مبلمان از کشورهای اروپایی مثل فرانسه رواج پیدا کرده است. اما امروزه می‌توان انواع آن را در کشورهای مختلف مانند ایران نیز مشاهده کرد.

نوشته دیگر :   معرفی رایج‌ترین ارورهای ظرفشویی بوش

طراحی مبلمان کلاسیک بسیار شبیه به طرح‌های سنتی و تاریخی هستند و به همین دلیل هیچ وقت زیبایی و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. ایران مهد هنر و زیبایی‌های بسیار بوده و از زمان قدیم طراحی روی چوب یکی از هنرهای قدیمی ایران شناخته میشود. و برای همین می‌توان امروزه طرح‌های متنوع و زیبایی از این نوع مبل را در سراسر کشور مشاهده کرد. ریزه کاری‌ها و طراحی‌های ظریفی که بر روی چوب‌های درجه یک انجام می‌شود می‌تواند به جذابیت این نوع اکسسوری ‌ها در چیدمان منزل اضافه کرده و افراد را مایل به خرید مبلمان کلاسیک کند.

با وجود اینکه مبلمان کلاسیک اصالت دارد اما امروزه در کنار مبلمان استیل و راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که فضای بیشتری در خانه‌های خود دارند می‌توانند از دو سرویس مبلمان در منزلشان استفاده کنند. و هماهنگی و هارمونی زیبایی را برای فضای منزل خود فراهم سازند.

از چه تاریخی مبلمان کلاسیک وارد ایران شد؟

مبلمان ایرانی به دلیل تزئینات غنی از زمان گذشته برجسته بودند هرچند که معمولا اتاق‌های ایرانیان مبلمان کمی داشتند. اما داشتن مبل راحتی یا حتی کوسن که به جهت نشستن بر روی زمین قرار می‌گرفت در ایران امری معمول بود. چندین هزار سال قبل مبلمان اولیه بیشتر مختص خانواده‌های ثروتمند و سلطنتی بود و معمولا از آن‌ها برای پذیرایی از بازدید کنندگان مهم استفاده می‌شد. و بعد از گذشت چند صد سال استفاده از مبلمان کم کم رواج پیدا کرد.

از گذشته مبلمان و طراحی داخلی منزل با هم ارتباط تنگاتنگی داشتند. و مبلمان جزو یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌ها در چیدمان منزل می باشد. و بعضی از این عناصر دارای معماری و عملکردهای خاصی بودند که با قطعات مبلمان مرتبط می‌شدند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد کشور فرانسه در تولید مبلمان کلاسیک نقش مهمی داشته است. بعد از رونق گرفتن تولید این مبلمان و با گذشت مدت زمانی به داخل ایران راه پیدا کرد. و همین امر موجب شد تا ایرانیان با بهره گیری از هنرهای اصیل ایرانی همچون منبت کاری بر روی چوب‌های درجه یک، کار کنده کاری روی چوب را انجام داده و مبلمان کلاسیک را متناسب با فرهنگ ایرانی تولید کنند.

آشنایی با سبک‌های مبلمان کلاسیک

در ایران مبلمان کلاسیک را با نام مبلمان کلاسیک یا استیل می‌شناسند.

در حال حاضر از این نوع مبل برای قرارگیری در اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده می‌شود. و به جز این مورد کاربرد چندانی ندارد. اما به دلیل زیبایی بسیاری که دارد می‌تواند فضای منزل را زیبا کرده و روح دوباره‌ای به آن ببخشد.

امروزه برای تنظیم درست ارتفاع صندلی و نشیمن در مبلمان کلاسیک از کفی با جنس اسفنجی استفاده می‌شود که انعطاف پذیری کمی دارند و نشستن طولانی مدت بر روی این نوع مبل توصیه نمی‌شود؛ زیرا منجر به کمر درد می‌شود. بنابراین در صورتی که تصمیم برای خرید مبلمان را دارید به تمامی موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مبلمان برای نشستن و راحتی بیشتر افراد طراحی شده است. برای همین باید پیش از خرید به تمامی موارد توجه داشته باشید و زمانی که تصمیم برای خرید مبلمان دارید. به ترکیب چوب، پارچه و وجود منبت کاری روی چوب مبلمان مورد نظر توجه کنید. و مطمئن شوید که تمامی آنها از جنس مرغوب باشد.

اکثر مبلمان در داخل کشور با بهترین کیفیت ساخته می‌شود و زیبایی خاصی را برای این مبلمان فراهم می‌کند. طوری که موجب شده مبلمان کلاسیک به مهم‌ترین اکسسوری‌ها در چیدمان منزل تبدیل شود.