با ابزارهای کاربردی افترافکت و پریمیر آشنا شوید

نرم افزارهای افترافکت و پریمیر از محبوب ترین نرم افزارهای طراحی، ادیت ویدیو و انیمیشن هستند که با استفاده از آن ها به راحتی می توان تغییرات فراوانی دربخش های مختلفی از یک فیلم ایجاد نمود. این نرم افزارها هر دو ساخت شرکت Adobe هستند و بسیار کاربردی می باشند. در هر یک از نرم افزارهای افترافکت و پریمیر ابزارهایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان ادیت ها بسیار جذابی انجام داد. البته ابزارهای هر دو محیط متنوع و متفاوت هستند که موجب متمایز شدن افترافکت و پریمیر شده است. اگر می خواهید با ابزارهای کاربردی این دو نرم افزار بیشترآشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

پیش از آنکه به معرفی ابزارها و مجموعه پلاگین های افترافکت و پریمیر بپردازیم بهتر است که معرفی از هر کدام داشته باشیم.

معرفی نرم افزار افترافکت

این نرم افزار به منظور ایجاد جلوه های بصری و موشن گرافیک طراحی و تولید شد و نخستین نسخه آن در سال 1993 به بازار راه یافت. پیشرفته و کامل بودن نرم افزار افترافکت موجب شده که بسیاری از کشورها برای تولید انیمیشن های تلویزیونی از آن استفاده نمایند. با افترافکت می توان انیمیشن های دو بعدی بسیار جذابی را تولید نمود.

معرفی نرم افزار پریمیر

پریمیر نیز از دیگر نرم افزارهای طراحی و ادیت ویدیو است که در سال 2003 به بازار راه یافت. در نرم افزار پریمیر به سادگی می توان بر روی ویدیوها متن هایی با فونت های جذاب نوشت و از افکت های صدا بی نظیری برای زیبا تر نمودن آن استفاده نمود. پریمیر با ابزارها و امکاناتی که دارد کمک می کند تا کاربران بتوانند مدت زمان ویدیوها را کوتاه کنند یا دو ویدیو را به یکدیگر متصل نمایند. این نرم افزار را می توان بر روی سیستم عامل ویندوز و مک نصب نمود.

ابزارهای افترافکت

نرم افزار افترافکت دارای ابزارهای متنوعی است که از کاربردی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • Pen Tool/Masks

برای رسم شکل در لایه ها ازاین قلم استفاده می شود و به کمک آن به راحتی می توان اشکال مختلفی را رسم نمود. این قلم کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به طراحی و تنظیم مسیرها اشاره کرد. این ابزار به منظور رتوش، ایجاد اثرهای هنری، جلوه های متنی، حرکت های موجی و .. می تواند بسیار کاربردی باشد.

  • Shape Layers

Shape Layers یا لایه های شکل به صورت اشیا دو بعدی مسطح می باشند که با استفاده از ابزار قلم می توان آن ها را ایجاد نمود. همچنین امکان ایجاد آن ها به صورت دستی و یا با اشکال از پیش تعیین شده نیز وجود دارد. با استفاده از لایه های شکل امکان سفارشی سازی وجود دارد و به کمک آن می توان به تولید اشکال متقارن، الگوها با طرح های پیچیده و دو بعدی و .. پرداخت.

  • Track matte

از این ابزار به منظور پیگیری حاشیه ها از یک لایه برای ماسک دیگر با در نظر گرفتن شفافیت و روشنایی لایه پوشانده شده استفاده می نمایند. از مهم ترین قابلیت های این ابزار می توان به ایجاد رنگی یکدست وصاف و از بین بردن نقص ها در ماسک اشاره نمود. در صورتی که یک لایه سالید سازگار با پردازنده خود را با این ماسک همزمان اعمال نمایید می توانید به منظور پوشاندن لایه های دیگر آن را تکرار کنید. این ابزار همچنین موجب ارتقا مزایای بهره وری می گردد.

نوشته دیگر :   چگونه قالب وردپرس تهیه کنیم؟

پریست های افترافکت

این نرم افزار دارای پریست های فراوانی است که بسیار جذاب و کاربردی هستند. کاربران با دانلود پریست افترافکت می توانند به صورت حرفه ای تر به ادیت ویدیوهای خود و تولید انیمیشن بپردازند. از جمله این پریست ها می توان به ابزار ساخت المان های کارتونی، ترانزیشن مدادی، افکت های آماده نوری و .. اشاره نمود.

ابزارهای پریمیر

نرم افزار پریمیر نیز دارای ابزارهای بسیار جذاب و بی نظیری می باشد که از جمله پر کاربرد ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ابزار Rate Stretch

این ابزار در سرعت بخشیدن کلیپ ها بسیار موثر است و با استفاده از آن می توان به کند تر کردن یا سرعت بخشیدن به کلیپ ها پرداخت. ابزار Rate Stretch نقاط ورود و خروج کلیپ را ثابت نگه می دارد اما با توجه به تغییراتی که شما اعمال می کنید زمان و سرعت کلیپ را تغییر می دهد. بنابراین برای کوتاه تر یا طولانی تر نمودن زمان کلیپ ها کافی است که از این ابزار استفاده نمایید.

  • ابزار Rolling Edit

با استفاده از این ابزار می توان به تنظیم دقیق کلیپ و انیمیشن پرداخت. به بیانی دیگر می توان گفت هنگامی که شما در محیط پریمیر به حرکت دادن یک نقطه ویرایش به جلو یا عقب می پردازید در حال انجام Rolling Edit هستید. این ابزار موجب جابجایی نقطه out کلیپ اول و نقطه In point  کلیپ دوم می گردد.

  • ابزار Ripple Edit

این ابزار از جمله ابزارهای اصلاح در پریمیر می باشد که به منظور برش کلیپ و موج دار نمودن بقیه کلیپ ها در جدول زمانی مورد استفاده قرار می گیرد و میزان شکاف بین دو نقطه ویرایش را به میزان قابل توجهی کمتر می کند. بنابراین در هنگام به کار گیری این ابزار باید نقاط ویرایش را صحیح انتخاب نمود. استفاده اشتباه از ابزار Ripple Edit باعث می شود موارد بسیاری از همگام سازی خارج شوند. منظور از ویرایش موج دار، جابجایی نقطه ویرایش می باشد و موجب می گردد جدول زمانی برای جبران آن به همان میزان جابجا شود. از این رو در مواقعی که بخواهید یک کلیپ را به میزان خاصی کوتاه یا طولانی نمایید می توانید از این ابزار استفاده کنید.

پریست های پریمیر

پریمیر نیز همانند سایر نرم افزاری های ادیت و ویرایش دارای پریست های بسیار جذاب و متنوعی می باشد که از جمله آن ها می توان به ویزور دوربین، ترنزیشن نویز و پارازیت، متن مخصوص و … اشاره نمود. با دانلود پریست پریمیر تغییراتی که در کلیپ ها می توانید انجام دهید خیلی بیشتر می شود و خروجی های جذاب تری را دریافت خواهید کرد.