انواع دوخت شال  و روسری بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خود را دارند. افرادی که قصد موفقیت در تولید شال و روسری را دارند، معمولا کار خود را از شاگردی و فروشندگی آغاز می ‌کنند. پس از چند سال، به مغازه داری، سپس به تولید شال و روسری و در نهایت به تولید پارچه می‌ رسد.

فروشنده ای که هدفش ورود به عرصه تولید است، لازم است با جزئیات و ظرایف بازار شال و روسری آشنایی کافی پیدا کند. جزئیات تولید شال و روسری از ابتدای مرحله ریسندگی، بافندگی، طراحی و رنگرزی پارچه، چاپ پارچه و تولید آن، مهم هستند. در دوخت انواع شال و روسری، اغلب از پارچه ‌های نخی، حریر، ساتن، ابریشم، پلی ‌استر و کرپ استفاده می ‌شود. این پارچه ‌ها در قواره ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند.‌

معرفی انواع جنس شال و روسری

  • پارچه کریشه

پارچه کریشه نوعی پارچه سبک نخی می باشد که دارای گل‌ های برجسته و زیبایی است.

  • پارچه حریر

حریر نوعی ابریشم نازک است که از الیاف طبیعی تهیه می شود و انواع مختلفی مانند؛ حریر ساتن، کرپ حریر، حریر سیلم و حریر پرده ای دارد. این نوع پارچه بسیار پر فروش است و طرفدار های زیادی دارد.

  • پارچه نخی

پارچه نخی همان پارچه پنبه ای می‌ باشد که در زبان عامیانه به آن پارچه نخی می‌ گویند. از ویژگی ‌های آن می ‌توان به خنک ‌بودن، نرمی، عدم ایجاد حساسیت، چروک ‌نشدن و مناسب بودن برای هوای گرم اشاره کرد.

  • آغبانو

یک پارچه دیگر که برای دوخت انواع شال از آن استفاده می کنند، پارچه آغبانو است. این پارچه بسیار نرم و نازک می باشد، همچنین در برخی مواقع از آن برای دوخت چادر نیز استفاده می کنند.

  • پارچه ابریشم

پارچه ابریشم یکی از گرانبها ترین انواع پارچه‌ ها است که رنگ پذیری بسیار خوب و طیف رنگی متنوعی دارد. ابریشم طبیعی را به دلیل دوام کم و آسیب پذیری بالا، معمولا با جنس پارچه ‌های دیگر ترکیب می ‌کنند. از این ترکیب ‌ها تافته ابریشم و ساتن ابریشم نیز تولید می‌ شود.

  • پارچه ساتن

ساتن یک پارچه نرم و برق با زمینه متراکم و ضخیم است، که از ابریشم و یا دیگر الیاف بافته می‌ شود. دارای یک سمت براق و طرح همرنگ با بافت و نیز افت بسیار خوبی روی سر و بدن است.

  • پارچه کرپ

یک مورد دیگر از پارچه برای انواع دوخت شال پارچه کرپ می باشد. این گروه پارچه‌ ها ممکن است از ابریشم، ریون، استات، پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی تهیه شده باشند. این الیاف در سطح پارچه چین جزئی دارند و یا دانه به دانه می ‌شوند. پارچه ساتن نیز کمی نرم و براق است و افت خوبی دارد.

  • پارچه گیپور

گیپور پارچه ای از بافت پنبه و ابریشم است و دارای طرح ‌های برجسته و ضخیم می ‌باشد.

  • پارچه موهر
نوشته دیگر :   اجاره ویلا

پارچه موهر از پشم بز ماده ساخته می شود و به علت کمیاب بودن گران می باشد. روسری هایی که از این پارچه ساخته می شوند دیر به دیر چروک می شوند. اگر می خواهید به مرغوب بودن این پارچه پی ببرید کافی است یک تار از آن را بسوزانید اگر یک چیزی مشابه بوی کز را به مشام خود حس کردید این پارچه مرغوب است زیرا اکثرا برای این که گران است آن را با نایلون و پرلون ترکیب می کنند. همچنین این پارچه از کشسانی بسیار زیادی بر خوردار می باشد.

  • پارچه سیلیک

یک پارچه دیگر که برای انواع دوخت شال و یا روسری استفاده می شود، پارچه سیلیک می باشد. این نوع پارچه ها بسیار سبک و براق هستند و در مقابل کشش و پارگی مقاومت بالایی دارند ‌‌‌‌‌و به دلیل عایق بودن و لطافتی که در این پارچه استفاده شده است، هم در زمستان و هم در تابستان قابل استفاده می باشد.

  • پارچه ژاکدار

یکی دیگر از انواع شال و روسری، با استفاده از پارچه ژاکدار تهیه می شود. این نو روسری ها  در فرایند بافت، طرح خود را می گیرند. در واقع اصلا ربطی به جنس آن ندارد و طرح های متنوع و زیبایی را می تواند شامل شود. یکی از بهترین ویژگی هایی که این نوع روسری ها دارند این است که در فرایند رنگ آن ها از مواد شیمیایی استفاده
نمی شود.

دقت کنید که در هنگام خرید روسری و شال، به راحتی بیشتر از مد توجه کنید. همچنین کیفیت پارچه و جنس روسری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. همان طور که متوجه شدید؛ پارچه نخی و حریر برای فصل‌ های گرم و کرپ مناسب فصل ‌های سرد تر سال می باشد. ممکن است در برخی از انواع شال و روسری، ترکیبی از پارچه‌ های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، به عنوان مثال اغلب از پارچه گیپور برای تزیین پارچه ها دیگر استفاده می شود. یک روسری با کیفیت که ارزش بیشتری هم دارد برای مدت زمان بیشتری برای شما قابل استفاده و کاربردی است. کاملا بر خلاف روسری هایی که از پارچه و جنس با کیفیتی برخوردار نیستند و حتی تولید کننده آن مشخص نیست و معلوم نیست که چه کسی و کجا آن را تولید کرده است و به سرعت ظاهر خوشایند و اولیه خود را از دست می دهد.  شما باید توجه خاصی به لبه و کناره های روسری یا شال داشته باشید، انواع دوخت شال و قسمت های آن نیز باید کاملا صاف، هموار و با کیفیت دوخته شده باشد.