۳ تأثیر استقبال مشتریان از خدمات فوری در محل، بر زندگی روزمره ما

امروزه مردم شهرای بزرگ دنیا در صورت نیاز به تاکسی، کافیه اپلیکیشن اوبر رو روی موبایل هوشمند خود باز کنن تا یه راننده شخصی، هر کجا که لازم باشه به سراغشون بیاد. در کشور خودمون هم خیلیا مشتری اپلیکیشنای تحویل غذا هستن و وقتی میخوان غذا سفارش بدن، نگاهی به منوی اینجور اپلیکیشنایی میندازن و سفارش خود رو ثبت می کنن. تقریباً میشه گفت زندگی واسه خیلیا بدون اینجور خدماتی غیر قابل تصور می شه. این نوع اقتصاد، زندگی ما رو ساده تر و راحت تر کرده.

گسترش بازار خدمات فوری در محل در حال شتاب گرفتنه. مصرف کنندگان کم کم به برطرف کردن نیاز هاشون از این روش عادت کردن و استارتاپا پتانسیل موجود در ساخت پلتفرمایی که بتونن این نیازا رو برطرف کنن رو به رسمیت شناخته ان. کارآفرینان، دنیای این خدمات رو تا جایی اشباع کردن که مصرف کنندگان از شنیدن هیچ خبری در این مورد دیگه تعجب نمی کنن؛ این روزا تقریباً هر چیزی که بخواین رو می تونین درب منزل خود تحویل بگیرین.

در ادامه ۳ اثر محبوبیت روز افزون خدمات فوری در محل، روی جامعه رو از نظر می گذرونین.

۱- شخصی سازی فوق العاده زیاد

با خدماتی مثل اینستاکارت (تحویل یه ساعته مایحتاج منزل) و نتفلیکس (دسترسی به مجموعه بزرگی از سریالا و فیلمای سینمایی در هر جا و زمان)، مصرف کنندگان می تونن تموم جنبه های روز خود رو، از خرید منزل گرفته تا تفریح، شخصی سازی کنن.

اینا تنها گوشه ای از شکلای جور واجور خدماتیه که به برطرف کردن انتظارات مصرف کننده به این شکل می پردازه. ما ظرف تنها چند سال یاد گرفتیم هر چیزی که می خوایم، می تونه درب منزل به ما تحویل داده شه، حتی تفریح. خدماتی مثل تلویزیونای اینترنتی یا خدمات استریم ویدیویی در حال یاد دادن این حقیقت به مصرف کنندگان هستن که تا وقتی به اینترنت دسترسی وجود داشته باشه، حتی رسانه هم می تونه براساس خواسته ها و نیازای هر کسی شخصی سازی شه و هر وقتی که فرد خواست در اختیارش قرار بگیره.

۲- انعطاف پذیری در محل کار

روزای کاری عادی با ساعات ثابت (مثلاً از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) نفسای آخر خود رو میکشن؛ مخصوصا با وجود اپلیکیشنایی که واسه این نوع درخواست طراحی شدن. داده ها نشون میدن کارمندان پلتفرمای خدماتی به صورت پاره وقت کار می کنه. ۷۲ درصد از کارکنان پاره وقت هم تصمیم می گیرن به عنوان پیمانکار قراردادی فعالیت کنن تا بتونن درآمد بیشتری داشته باشن.

واسه نمونه میشه اوبر رو در نظر گرفت. راننده اوبر به ۸ ساعت کار روزانه و ۵ روز کار در هفته محدود نیس. با وجود افزایش خیره کننده درخواست واسه راننده شخصی در هر ساعتی از شبونه روز، رانندگان اوبر میتونن هر چند ساعت که دوست دارن به کار بپردازند و هر زمان که خواستن کار رو متوقف کنن. سال گذشته، اونا به صورت میانگین ساعتی ۱۹ دلار درآمد داشتن، ۷۱ درصد از اونا در دوره ای که واسه اوبر کار می کردن درآمد خود رو زیاد شدن و اکثریت اونا هم به کار با اوبر ادامه میدن چون از انعطاف پذیری کارشون حال می کنن.

۳- استقلال بیشتر با بالا رفتن سن

یکی از اثرات غیر منتظره ای که اقتصاد براساس نیاز فوری در محل بر مصرف کنندگان داشته، استقلالیه که قشر سن بالا جامعه تجربه کردن. این قشر تا کنون با بالا رفتن سن خود به کمک پرستاران خصوصی و یا دیگر اعضای خونواده متکی بودن. اما حالا تماشاگر روندی بوده ایم که به قشر سن و سال دار اجازه میده خودشون از خودشون مراقبت کنن. ظرف ۱۵ سال آینده جمعیت بالای ۶۵ سال آمریکا ۱۸ میلیون نفر رشد داره و شرکتای براساس این نوع درخواست به دنبال جذب اونا به عنوان مشتری هستن.

اینطوری جمعیت سن و سال دار به جای زندگی در خونه سالمندان می تونه با خدماتی مثل «آنر» خیلی راحت در منزل خود از خدمات متخصصین پزشکی لازم استفاده کنه. خریدا و نیازمندیای منزل هم به همین ترتیب می تونن از راه اینستاکارت درب منزل قشر سن و سال دار تحویل داده شن و خدمات نظافت هم با لمس یه دکمه در اختیار اونا قرار میگیره.

اپلیکیشنا و خدمات فوری در محل، در حال ساده تر و راحت تر کردن زندگی ما هستن؛ امروزه تقریباً هر چیزی که به اون نیاز داریم یا ممکنه داشته باشیم از راه تلفنای هوشمند در دسترس ماست و ظرف چند ساعت درب منزل به ما تحویل داده می شه. این فناوریا در حال از این رو به اون رو کردن صنایع سنتی مثل حمل و نقل و ساخت و ساز هستن و به نظر نمی رسه از سرعتشان کم بشه. خدمات براساس این نوع درخواست، که وقتی نوآورانه و تازه حساب می شد حالا جزئی جدانشدنی از جامعه مصرف کنندگانه و هر کدوم از ما رو به بخشی از جامعه بزرگ تر و به هم پیوسته دیجیتال بدل می کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *