چرا مارک زاکربرگ ۱۰۰۰۰ نسخهٔ فیسبوک را طی یک روز راه‌اندازی کرد؟

“سریع حرکت کن و همه چیز رو بشکن” این شعاریه که مارک زاکربرگ سالهاست با اون زندگی کرده. قبل از رسیدن به بزرگ ترین شبکهٔ رسانهٔ اجتماعی در زمین، اهالی نیویورک شبکهٔ ZuckNet رو راه اندازی کردن. این شبکه در وقتی که اون یه نوجوون بود به خونواده اش کمک می کرد بتونن باهم رابطه برقرار کنن.

“بابام دندانپزشک بود و من در سالهای نوجوونی بودم و یه نکنه خوب این بود که مطب دندونپزشکی خیلی به خونه مون نزدیک بود و دندون پزشکان و کارشناسان بهداشت باید اطلاعات بیمارانشون رو باهم مطرح می کردن. بابام به همراه رید هافمن، مجری پادکست های Masters Of Scale (مجموعه ای ۱۰ اپیزودی که در اون بنیان گذاران LinkedIn و شرکای Greylock) با رهبران مشهور در مورد فرضیه های نامرسوم مربوط به تجارت درحال رشد گفتگو می کردن؛ پس من سیستمی رو درست کردم که پدر می تونست از راه اون با افراد اون طرف اتاق رابطه برقرار کنه و هم اینکه می تونست با من و خواهرام که در طبقهٔ بالابودیم رابطه برقرار کنه. من اون رو ZuckNet نامیدم چون از پایهً شبکهٔ کوچیک ما در داخل خونهٔ زاکربرگ بود و برامون یه جور سرگرمی بود؛ و این شبکه شایدً مقدمه ای واسه نرم افزارهای اجتماعی مختلفی بود که من باگذشت زمان به اون ها دست یافتم.

 

تبلیغات

زاکربرگ بعدا در دانشگاه پایگاهی جمعی واسه کلاس تاریخ هنر به همراه برنامه ای که به دانشجویان کمک می کرد بفهمن چه کلاسه هایی رو باید بگیرن درست کرد. همهٔ اون ها اتفاقی، سریع و همراه با کمبود هایی ایجاد شدن. این راه و روش به اون این امکان رو داد که بازخورد کاربران رو دریافت کنه و محصولی تولید کنه که مردم بتونن ازش استفاده کنن.

اون به هافمن گفت: فکر می کنم موضوعی در رابطه با روش یادگیریِ تنها هست. اگه هر فرد چیزی رو که عرضه می کنه کامل نباشه، یه یا دو سال بعد بهتر می شه و بهتر از اینه که یه سال فقط منتظر دریافت بازخورد در مورد همهٔ ایده هاتون باشین.

 

زاکربرگ گفت: این چیزیه که ما هرروز در فیسبوک انجام می بدیم.

 

در هر نقطه از زمان تنها یه نسخه از فیسبوک در حال اجرا نیس. شایدً ۱۰۰۰۰ نسخه در حال اجرا هستش. از پایهً هر مهندس در شرکت می تونه تصمیم بگیره که چی رو می خواهد سبک سنگین کنه. در مورد موارد حساس قوانینی هست اما به طورکلی یه مهندس می تونه چیزی رو سبک سنگین کنه یا هر چیزی که واسه امتحان یه تجربه لازمه رو انجام بده و بعد به نسخهٔ فیسبوک ۱۰۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰ هزار نفر دست پیدا کنن. بعد متریک های جور واجور و چیزایی راکه به اون اهمیت می بدیم رو بازخوانی می کنن. مردم چیجوری کانکت می شن؟ چیجوری چیزی رو به اشتراک می گذارن؟ اون ها در این نسخه دوستان بیشتری دارن؟ البته؛ و متریک های تجاری مانند راه اندازی این سرویس چقدر هزینه داره؟ چقدر سود داریم؟

 

زاکربرگ با انجام این کار زنجیره ای دائمی از بازخورد درست کرد که به فیسبوک امکان می دهدفرضیهٔ اون ها رو امتحان کنه.

 

اون در این پادکست اعلام کرد: “ارائهٔ ابزاری که مردم به وسیلهٔ اون بتونن به این داده ها دست پیدا کنن بدون بحث در مورد اینکه قبل از امتحان موضوعی نظرشون در مورد لایه های مدیریتی خوبه یا نه به اون ها امکان می دهد که سریع تر حرکت کنن. اگه این وسیله مؤثر نباشه اون رو به مستندات همه درس هایی که تا الان گرفته ایم اضافه می کنیم و اگه مؤثر باشه می تونیم این تغییرات کوچیک رو به شالودهٔ فیسبوک اضافه کنیم؛ که واسه هرکی که درحال تلاش واسه پیشرفته یه خط مبنای جدیده.

 

هدفی که زاکربرگ به اون مشهوره “سریع حرکت کن و همه چیز رو بشکن” بیشتر از موردی که در بالا توضیح داده شد، به پایگاه های رسانهٔ اجتماعی کمک کرد که خیلی سریعً رشد کنن. به گفتهٔ هافمن، بنیان گذار LinkedIn و شریک Greylock، این راه و روش واسه کارآفرینان مناسب ترینه.

 

هافمن در Master Of Scale گفت: اگه از اولین تولیدی که داشته اید شرمسار نیستین، بدونین اون رو خیلی دیر عرضه کرده اید. روشی که کارآفرینان از راه اون می تونن محصولی عالی تولید کنن از راه زنجیرهٔ دائم بازخورد با مشتری های واقعیه که از اون کالا استفاده می کنن.

واسه دسترسی به مکالمات بیشتری از هافمن و زاکربرگ به آخرین اپیزود سری جدید گوش بدید. می تونید از راه پایگاه های Apple،Goggle،Stitcher و دیگه پایگاه های در حال انتشار به اپیزودهای جدید دسترسی پیدا کنین.

منبع : Entrepreneur.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *