پنج تمرین روزانه که شما را به مذاکره کننده بهتری تبدیل می‌کند

قبل اینکه گفتگو کننده بهتری شید لازمه معنی گفتگو رو به درستی درک کنین.
گفتگو فرایندیه که در اون هر طرف درگیر در مذاکرات می کوشد تا منفعتی واسه خودش در آخر مذاکرات بدست آورد. گفتگو با هدف رسیدن به صلح انجام می شه.
گفتگو در تجارت، سازمان های غیرانتفاعی، ادارات دولتی، روش های قضائی و میان ملت ها و در شرایطی از زندگی فردی مانند ازدواج، طلاق، بچه دار شدن یا زندگی روزمره اتفاق می افتد.
مطالعه این موضوع “نظریه گفتگو” نامیده می شه. گفتگو کنندگان حرفه ای بیشتر در این مورد تخصص دارن مانند گفتگو کنندگان اتحادیه ای، گفتگو کنندگان تملک های اهرمی، گفتگو کنندگان صلح، گفتگو کنندگان درگیری ها، یا هرکی دیگری که تحت عناوینی مانند دیپلماسی، قانونگذار یا کارگزار کار می کنه.

این روزا درباره ی آموزش اصول گفتگو زیاد گفته می شه و راهکارهای مختلفی درباره ی گفتگو ارائه می شه، مثلا اینکه اهداف مشخص داشته باشین، چگونگی به کار گیری زبون بدن رو یاد بگیرین و نکات مربوط به اون رو رعایت کنین، پیشنهادهایتان از خواسته و هدف اصلی تون بالاتر به نظر برسه و چیزای دیگه ای به جز اینا.

واسه اینکه در زندگی روزمره به خوبی گفتگو کنین، باید مانند هر مهارت دیگری، تمرین کنین و باتجربه شید. امروز براتون از ۵ تمرین روزانه میگیم که کمک می کنه گفتگو کننده بهتری باشین.

سرفصل محتوا

  • بایدا و نبایدهای فنون گفتگو
    • ۱. تمرین «نه» گفتن
    • ۲. یادگیری رمزهای زبون بدن
    • ۳. گوش دادن به بقیه
    • ۴. تحقیق و بررسی کافی
    • ۵. کسب تجربه در گفتگو

بایدا و نبایدهای فنون گفتگو

۱. تمرین «نه» گفتن

«نه» گفتن بعضی وقتا از چیزی که به نظر می رسد، خیلی سخت تره. «نه» گفتن در موقعیت های مختلفی واسه ما پیش میاد.

فرض کنین مدیر از شما می خواهد که واسه کاری آماده شید که علاقه و آمادگی اش رو ندارین، دوستان تون از شما کمکی می خواهند که از عهده اش برنمی آیید و دوست ندارین انجامش بدین یا حتی در صف خرید کسی از شما می خواهد که نوبت تون رو به اون بدین و کارایی مثل این.

ما همیشه با شرایطی مواجه هستیم که باید با مهارت نه گفتن به خوبی آشنا باشیم تا از خود مراقبت کنیم.

۲. یادگیری رمزهای زبون بدن

زبون بدن در ارتباطات تا حدود زیادی در افراد جور واجور، فرق داره اما درهرحال شناخت و باخبر شدن از زبون بدن در ارتباطات غیرشفاهی و در روابط بین فردی خیلی با اهمیته. (بهتره بدونین که می تونید با دیدن چهره طرف مقابل گفتگو بهتری داشته باشین!)

باید حواس تون به زبون بدن طرف مقابل باشه. پلک زدن همیشه، تغییر حالت نشستن و چیزای دیگه ای به جز اینا همه نشونه های خوب و لازم واسه دریافت معانی غیرمستقیم رفتار طرف مقابل هستن.

واسه اینکه زبون بدن بقیه رو به خوبی تفسیر کنین، باید بتونین در اونا دقیق شید و با تمرکز رفتاراشون رو زیرنظر بگیرین و تحلیل کنین.

حتما بخونین: اشتباهات خطرناک زبون بدن که مانع پیشرفت شغلی می شه

۳. گوش دادن به بقیه

گوش کردن یکی از مهم ترین قسمت های ایجاد رابطه با دیگرونه. با گوش کردنه که می تونید دریابید در مغز طرف مقابل چه می گذره.

در گفتگو هر چقدر بیشتر و بهتر گوش کنین، قوی تر به نظر می رسید. یعنی طرف مقابل اطلاعات بیشتری در اختیارتون می گذارد.

افراد آرومی که به دقت گوش می کنن، گفتگو کنندگان موفق تری به نظر می رسند و قابل احترام هستن. پس از مهارت گوش دادن غافل نشید که خیلی با اهمیته.

این مهارت هم مانند هر مهارت دیگری واسه تقویت به تمرین زیاد نیاز داره.

واسه اینکه به اینجور مهارتی دست پیدا کنین، تمرین رو از خونه و با دوستان و اعضای خونواده شروع کنین.

تلاش کنین دقیق و آروم به حرف هاشون گوش بدین و شنونده ای مؤثر باشین. با این کار واسه گفتگو های رسمی تر با ناشناس ها در شرایط جور واجور آماده میشین.

۴. تحقیق و بررسی کافی

قبل اینکه وارد گفتگو بشوید، درباره ی شرایط پیش رو فکر کنین و آمادگی لازم رو به دست بیارین.

فرقی نمی کنه، گفتگو شما خرید و معامله ی چیزی مثل فرش باشه یا قرارداده هایی واسه تأمین مالی یه کار و کاسبی.

حتما بخونین: چگونگی راه اندازی کار و کاسبی با سرمایه ای خیلی کم

درهرحال تلاش کنین اطلاعات کافی و به درد بخور نسبت به گفتگو ی خود به دست بیارید.

واسه انجام درست تحقیقات باید منابع اطلاعاتی خوب و قوی داشته باشین و بدونین که چه سوال هایی در طول گفتگو مهم و اساسی هستن.

۵. کسب تجربه در گفتگو

واسه اینکه در گفتگو هاتون قوی، با اعتماد به نفس و موفق ظاهر شید، باید تمرین کنین و بر تجربه هاتون اضافه کنین.

با تجربه س که نبض جریان گفتگو رو در دستان تون میگیرین و طبیعی و قوی عمل می کنین. از گفتگو های عادی و روزمره شروع کنین و کم کم به مراحل حرفه ای تر برسین.

باید مهارتای گفتگو رو در کار، اجتماع، معاملات و… هم بهتر کنین و یافته های دلخواه تون رو به دست بیارین. آزمایش و بازبینی عملکردتون در مذاکرات هم به شما کمک می کنه تا بهتر عمل کنین.

این مهارت ها با تمرین بسیار به شما کمک می کنن که در زندگی قوی تر گفتگو کنین، اما یادتون نره که در گفتگو ها عادل باشین و طرف انصاف رو رعایت کنین.

هیچ کس نباید بیشتر از چیزی که لایقه، واسه کسب امتیاز در گفتگو ها اصرار بورزد. از قدیم گفته ان، صداقت بهترین سیاسته.

 

منبع: چیجوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *