مهارت برقراری ارتباط و مهارتهای ارتباطی

– همدلی گوش دادن با قلب و سر است ، بنابراین گرمی و صمیمیت و تن صدا و نحوه بیان من می تواند همدلی مرا نشان دهد.
– فراموش نمی کنم گوش دادن فعالانه گاهی تنها کاری است که در کمک به برخی از افراد برای رسیدن به راه حل مشکلاتشان لازم است ، بنابراین گوش کردن من گاهی بسیار موثر تر از ارائه راه حل یا تلاش برای مشکل گشایی است. (قورچیان نادر قلی ، جمالی ، اختر ، 1379 ، ص 17- 39)
مزایای مهارت های زندگی
توانایی برقراری ارتباط برای همه ی مخلوقات الزامی است و انسان ها نیز از این قانون مستثنی نیستند. البته ارتباط انسانها بسیار پیچیده تر و دشوارتر از سایر مخلوقات است. راه های متعدد و مختلفی برای برقراری ارتباط میان انسان ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مهارت های ارتباطی میان فردی صحبت کنیم که برای رسیدن به موفقیت مسئله ای حیاتی است و اتفاقی نیست که اکثر شرکت ها و سازمانها در برنامه ی آموزشی خود برای پیشرفت شغلی کارکنان ، مهارت های ارتباطی را نیز می گنجاند. تاحد زیادی می توان گفت که اصلی ترین عامل موفقیت شرکتها ، صلاحیت برقراری ارتباط کارکنان آن است. آنها که به نوع بخصوصی از مهارتهای ارتباطی مثل سخنرانی در جمع نیاز دارند ، دوره های ویژه در شرکت یا خارج از آن برای آن دسته از کارکنان تدارک دیده می شود.
معدود افرادی هستند که عقیده دارند هر چه مهارتهای ارتباطی فرد قوی تر باشد ، موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد و آینده ی شغلی درخشانتری خواهد داشت. همه می دانیم که فاکتورهای مهم دیگری نیز برای کسب موفقیت در کار وجود دارد ، اما از اهمیت مهارت های ارتباطی در این زمینه نباید غافل بود.
منافع و مزایای مهارت های ارتباطی بسیار زیاد و مختلف است. این مهارت ها می تواند زندگی شما را در آینده حفظ کند ، قلب فرد مورد علاقه تان را برباید یا ازدواجتان را نجات دهد.
در کار و تجارت هم ، فواید و مزایایی از قبیل موارد زیر خواهد داشت:
کنترل کارمندان
کنترل کارمندان نیازمند ارتباط پایدار و موثر است. اگر نتوانید با افراد زیر دستتان رابطه برقرار کنید ، توانایی شما در مدیریت محدود خواهد شد و روحیه ی کارکنان را از بین خواهد برد ، نیاز به برقراری ارتباط صحیح در زمان های مأمور کردن ، تشویق کردن ، درک کردن کارمندان و آموزش دادن به آنها الزامی است.
ارتباط خوب با کارمندان ، به شما فرصت می دهد بتوانید آنها را ترغیب و تشویق کنید و انگیزه ی لازم برای کار را به آنها بدهید. داشتن مهارت برقراری ارتباط صحیح ، از شما مدیری بهتر و کامل تر می سازد.
برخورد با افراد خارج از سازمان
چه برای یک شرکت کار کنید یا یک سازمان یا اداره ی دولتی ، باید با افرادی خارج از آن شرکت یا سازمان از طریق تلفن ارتباط برقرار کنید. داشتن مهارت های برقراری رابطه ، باعث می شود بتوانید در چنین موقعیتی هم خود و شرکتتان را به بهترین شکل به طرف مورد نظر نشان دهید ، از این رو تأثیر گذاری شما دو برابر اهمیت پیدا می کند ، اول به خاطر تصویری که از شرکت یا سازمان محل کار خود به آنها نشان می دهید ، دوم به خاطر پیشرفت کاری خودتان.
ایجاد اعتماد به نفس
با پیشرفت مهارتهای ارتباطی مان ، خواهی دید که اعتماد به نفستان نیز رو به افزایش است ، از اینرو تقویت مهارت های ارتباطی می تواند جزء استراتژی های طولانی مدت شما برای رسیدن به موفقیت باشد.
بهتر است بدانید که ارتقاء مهارت های زندگی در جنبه های مختلف زندگی شما ، فواید متعدد دیگری نیز دارد.
راههای پیشبرد مهارتهای زندگی
دوره های آموزشی یادگیری مهارت های ارتباطی بسیار متداول هستند ، و امکان دارد حتی کارفرمای خودتان نیز چنین دوره هایی را برای کارمندان شرکت بر پا کند ، نوع دوره ی انتخابی شما بستگی به نیازهای شما دارد ، دوره های مهارت سخنرانی در جمع ، مهارت برقراری ارتباط کلامی ، مهارت های تلفنی ، مهارت های ارتباطی نوشتاری ، و… شما باید با مشورت با رئیستان ، یکی از دوره ها که بیشتر مورد نیازتان است را انتخاب کرده و در آن شرکت کنید.
تمرین نیز ضروری است ، به همین خاطر بهتر است در هر موقعیت مناسبی با کارمندان یا همکاران خود صحبت کنید.
سه نکته دیگر نیز وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:
1. ارتباط مسئله ای دو طرفه است. فقط حرف زدن شما برای کارکنان شرکت مهم نیست. شما باید آنها را ترغیب کنید تا آزادانه با شما گفتگو کنند. در بعضی موارد ، این مسئله ای ساده نیست ، به همین دلیل مهارتهای برقراری ارتباط میان فردی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. شنونده ی خوب بودن نیز جزء مهارتهای ارتباطی است. در واقع ، شنونده ی خوب بودن ، برای هر فرد ی سرمایه ای فوق العاده محسوب می شود.
2. هر کسی که طرف صحبت شما باشد یک فرد محسوب می شود. یک گروه نیز ترکیبی از افراد مختلف است ، و این را باید به یاد داشته باشید. باید مخاطببین خود را بشناسید تا بتوانید با آنها ارتباط صحیح برقرار کنید.
3. اگر کارمندان و کارکنان در زیر دست شما هستند ، داشتن یک حافظه ی خوب بسیار به شما کمک خواهد کرد. چون برای اینکه بتوانید مدیری قدرتمند و خوب باشید ، باید تک تک کارمندان خود را خوب بشناسید.
حافظه در سایر انواع برقراری ارتباط نیز نقش مهمی دارد. یک نمونه ی آن سخنرانی در جمع است ، چون صحبت با گروهی از افراد از حفظ باعث بالا بردن اعتماد به نفس و تأثیر گذاری شما می شود. اگر سخنرانی حین صحبت کردن مداوم به یادداشت های خود نگاه کند ، تأثیر کمتری بر مخاطبین خود خواهد داشت. حافظه همچنین برای ارائه ی ایده ی کاریتان بالا خواهد رفت ، بلکه تأثیر گذاری بیشتری هم خواهدی داشت. برقراری ارتباط مبحثی بسیار گسترده است ، اما باید از جایی شروع کنید تا بتوانید مهارتهای ارتباطی خود را ارتقا دهید. شاید بهترین نقطه ی شروع ، نقطه ضعف هایتان باشد. بهتر است با رئیستان در مورد این مسئله گفتگو کنید. و اگر رئیسی ندارید ، یکی از دوستانتان که به عقاید و نظرات او احترام می گذارید ، بهترین کسی است که می توانید در مورد نقطه ضعف هایتان با او صحبت کنید.
در مورد افسردگی چه می دانید؟
نوشته ای که می خوانید اطلاعاتی است که برای استفاده افراد مبتلا به افسردگی آماده شده است ، با امید به اینکه برای نزدیکان ، دوستان شما و نیز هر کس دیگری که احساس افسردگی می کند مفید واقع شود.