عقب‌ماندگی قانون از فناوری؛ ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو

چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه شکلای جور واجور وسایل نقلیه رو .

براساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۸۳۶ هزار تومن، پیکان، پراید و سپند ۹۹۰ هزار تومن، بقیه وسایل نقلیه چهار سیلندر یه میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تومن و بیشتر از چهار سیلندر یه میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومن باید حق بیمه بپردازند.

اما از چه زمان و براساس چه منطقی حق بیمه خودروها براساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با سایت ما به گذشته بیمه خودرو در ایران اشاره می کنه که به سال ۱۳۴۷ برمیگرده:

«سال ۱۳۴۷ قانون بیمه شخص سوم واسه اولین بار به وسیله هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از اون آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص سوم شکلای جور واجور خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال ۱۳۴۷ قدرت موتور براساس اسب بخار مهم بوده و تعرفه حق بیمه شکلای جور واجور خودروها براساس اون تعیین می شد اما در سالای بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»

بیمه شخص سوم خسارات وارد به افراد داخل و بیرون از خودرو رو پرداخت می کنه. باختری عقیده داره:

«بیشتر بودن اندازه حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت اونا داره؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشه قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می کنه تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارن. ضمن اینکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارن مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستن، نکته ای که مورد توجه قانون گذاران بوده.»

این درحالیه که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می شه. موضوعی که قانون اون در ایران هست اما تا الان به دلیل نبود زیرساختای ارتباطی میان پلیس راهور، شرکتای بیمه و بقیه نهادهای مربوطه اجرایی نشده.

اگه دقت کنین تعرفه واردات خودرو هم براساس ظرفیت موتور تعیین می شه. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی.سی دارن اجازه واردات ندارن و یا خودروهایی که حجم موتور بیشتر از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری میگه:

«قدرت رو نباید براساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید براساس اسب بخار سبک و سنگین کرد. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین پایه تنظیم شه. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستن و ظرفیت موتور اونا ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ سی.سی بیشتر نیس اما باتوجه به تکنولوژیای جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار اونا برابر با یه خودرو ۲۵۰۰ سی.سیه.»

از این رو میشه نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه های خودرویی بیمه دانا، قانون در این مورد از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مونده و میشه متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، بدون از تعداد سیلندرها در این مورد تعیین تکلیف کرد.

هرچند باید گفت که فارغ از این عقب موندگی قانونی، از پایه رابطه مستقیمی بین قدرت خودرو و اندازه خسارت احتمالی وجود نداره و چه بسا خیلی از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری رو واسه شرکتای بیمه به بار میارن و در خیلی از کشورای پیشرفته هم بر همین پایه، شرکتای بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستن و در این مورد حمایتای مالی و فنی زیادی رو ارائه میدن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *