سفرنامۀ علمی «بستنی» در بدن

اگه دوست دارین بدونین با خوردن بستنی، از همون لحظه ای که چشمتون به اون می افتد و واسه خریدش دست به جیب می برید، تا روز بعد چه اتفاق هایی در بدنتون می افتد، این سفرنامۀ علمی کوتاه رو بخونین.

باید خوردن بستنی رو به چند دسته تقسیم کنیم:

۱. قبل از گاز زدن: مراکز لذت و جایزه مغزتون فعال شده و شما رو به خوردن بستنی تشویق می کنن حتی اگه واقعا گرسنه یا تشنه نباشین.

۲. نفتی که مغز بر آتیش دلتون می ریزد: بخش هیپوکامپ مغز شما که نقشی کلیدی در یادآوری خاطرات داره به یادتون می آورد که طعم بستنی چقدر عالیه و دفعه آخری که بستنی خوردید، چقدر خوشحال شدید.

۳. بعد از اولین گاز: چربی و قند روی سطح زبون رو گرفته، غدد چشاییتان رو تحریک کرده و با ایجاد این حس که «این خوراکی واقعا معرکه س» مغز رو حواس جمع می کنه. مغزتون شروع به ترشح دوپامین و بقیه مواد شیمیایی مربوط به احساس خوب می کنه. در همین زمان، پانکراستان انسولین ترشح می کنه تا قند رو از رگ های گردش خون خارج کنه و به بافت ها برسونه (در اندازه های کوچیک، این پروسه اشکالی ایجاد نمی کنه اما مصرف همیشگی قند می تونه منتهی به گیج شدن متابولیسم بدن، اضافه وزن یا دیابت شه).

۴. واسه جلوگیری از پرخوری: شکمتون شروع به ترشح هورمون های کنترل اشت ها، مانند گرلین می کنه. یافته های پژوهشی نشون داده آدمایی که بستنی خوردنشون نیم ساعت طول می کشد، بیشتر از کسائی که در عرض ۵ دقیقه همون مقدار بستنی رو می خورند، احساس سیری می کنن.

۵. چند دقیقه بعد از اولین گاز: احساس سرما، باعث می شه مغز واسه گرم شدن خود تلاش کنه. یه حس یهویی و بعضی وقتا دردناک، خون به رگ اصلی سر حمله می آورد و در نتیجه ممکنه بقیه عروق تنگ شن. نگه داشتن زبون روی سقف دهن می تونه کمک کننده باشه.

۶. بعد از یه ساعت: پروتئین، چربی و کربوهیدرات خیلی زود ذخیره انرژی بدن شما رو پر می کنه البته به شرطی که قبلا فعالیت بدنی سختی انجام داده باشین و اگه این طور نباشه، ممکنه ذخایر انرژیتان پر باشن و اینطوری سلول های چربیتون بیشتر از ۳۰۰ کیلوکالری انرژی اضافه رو جذب می کنن.

۷. روز بعد و بعد تر: خوردن روزانه بستنی می تونه حس و حال خوبی به شما بده اما تحقیقات نشون داده ۵-۴ بار بستنی خوردن در هفته می تونه لذت بستنی خوردن رو کمرنگ کنه و به خاطر همین، افراد واسه رسیدن به حس خوب مصرفشون رو بیشتر و بیشتر می کنن؛ درست مثل معتاد ها!

۸. قبل از خوردن بستنی: به اندازه بستنی که قصد خوردنش رو دارین، حواستون باشه. یافته های پژوهشی نشون داده افراد وقتی از ظرف بزرگ تری واسه بستنی خوردن استفاده می کنن، ۳۱ درصد بستنی بیشتری می خورند و وقتی از قاشق بزرگ تری واسه کشیدن بستنی استفاده می کنن، ۱۵ درصد بیشتر بستنی می خورند.

جام نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *