سفرنامه مسافرت به هندوستان

indiaتور سفرنامه هندوستان

سفر به هندوستان بیشتر از اون چیزی که فکرش رو میکنین لذت بخش هستش فقط باید زمان و شهرهای مناسبی رو واسه شروع سفرتون انتخاب کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت ما؛ کشور هند یکی از سرزمین های پر رمز و راز در قاره ی قدیمی حساب می شه. در سفرنامه ی یه ماهه به هند، همراه ما باشین.

«آدری» (Audrey) و «سم» (Sam) زن و شوهری ماجراجو هستن که به خیلی از مناطق جهان سفر کرده ان، از شهرهای بزرگ و دیدنی گرفته تا سرزمین های بکر و دورافتاده در گوشه و کنار این کره ی خاکی.

در ادامه، توجه شما رو به سفرنامه ی یکی از آخرین ماجراجویی های این زوج خوش ذوق در هند جلب می کنیم. باید اینم بگیم که که این سفرنامه از زبون نگارنده ی اون، یعنی آدری، است.

شاید در نگاه اول تصور کنین، یه ماه واسه سفر به هند وقتی زیادی باشه؛ اما اگه بخواین با یه دل سیر از سفر به اینجور کشور پهناوری لذت ببرین، متوجه میشین که خیلی هم زیاد نیس.

سم و من عزممونو جزم کردیم که پس از سفر کردن به کشورای جنوب شرقی آسیا و آمریکای جنوبی به هند سفر کنیم. واسه برنامه ریزی اولیه ای که انجام دادیم، تنها تاج محل رو در لیست دیدنی هامون قرار دادیم! این در حالی بود که پس از سفر به این کشور دریافتیم با خیل بزرگی از دیدنی ها روبه رو شدیم.

نیاز به اشاره س که همه سفرهای بین شهری بوسیله قطار انجام شد. به هر ترتیب این شما و این سفرنامه ی یه ماه س ی ما به کشور هند.

۴ روز در دهلی

اولین مقصد ما در هند، شهر دهلی بود، شروعی رنگارنگ و حیرت انگیز واسه سفری هیجان انگیز.

اولین روزمون رو در شهر و مقر قدیمی امپراطوری مغول ها یعنی قلعه ی سرخ، «رد فورت» (Red Fort)، گذراندیم. قلعه ای بزرگ که به خودی خود یه شهره.

یه نیم روز رو واسه بازدید از بازار، حموم ها، باغ ها و قصرهای این شهر باید کنار می گذاشتیم.

واسه روز دوم به «مقبره ی همایون» (Humayun’s Tomb) رفتیم که بوسیله همسر امپراطور وقت، بعد از مرگش بنا شده. یادبودی قشنگتر در میان مناظر و تصاویری کم مثل.

پس از اون، راهی باغ های «لودهی» (Lodhi Gardens) شدیم. باغی که بناهای کوچیک و بزرگ بسیاری رو در خود جای داده بود. هم اینکه مکانی از اون واسه برگزاری جشن ها و بازی های جورواجور تعبیه شده بود. چندین رستوران هم در دور و بر این محوطه وجود داشت تا بشه در دل طبیعت از غذا لذت برد.

در صبح روز سوم عزممونو جزم کردیم به مسجد جامِع شهر بریم. بزرگ ترین مسجد هند در این شهر قرار داره. از اونجایی که ورود گردشگران در ساعات نماز به این مسجد مجاز نیس، واسه بازدید از داخل اون، باید برنامه ریزی کرد. مسجدی بزرگ و باشکوه که دیدن اون خالی از لطف نیس.

به نظر ی بسیاری ۳ روز کامل واسه سفر به دهلی کافیه؛ اما باور کنین، در سفر ۴ روزه مون به این شهر، نتونستیم همه ی جاذبه های این شهر رو تجربه کنیم. اگه نظر منو بخواین، واسه بازدید از همه ی دیدنی های این شهر، یه هفته زمان نیازه. به هر ترتیب، تلاش کنین قبل از سفر به این شهر، فهرستی از جاذبه ها جفت و جور کنین.

۳ روز در جیسلمیر

شهر «جیسلمیر» (Jaisalmer) که در استان «راجستان» (Rajasthan) قرار داره، یکی از مقاصد مورد علاقه ی من در این سفر حساب می شد. فاصله بسیار طولانی رو واسه رسیدن به این شهر طی کردیم اما این شهر ثابت کرد که به طور کامل ارزشش رو داره. جیسلمیر که به «شهر طلایی» هم مشهوره، به معنی واقعی نگینیه که در میان صحرا می درخشد. یه حس به خصوصی در میون این شهر و خونه های گلی اون جاریه.

جاذبه ی اصلی این شهر، قلعه ی اون هستش. این قلعه هم چندین قصر و مقبره ی کوچیک و بزرگ رو در خود جای داده.

مغازه ها و دست فروشی های این منطقه، مکان مناسبی واسه خرید یادگاری و سوغاتیه، چراکه بساط صنایع دستی این منطقه، در گوشه و کنار اون پهنه.

سفر نامه سفر به هند

یکی دیگه از کارایی که در جیسلمیر انجام دادیم، شترسواری در بیابان های اون بود. شترسواری در شن های داغ این منطقه واسه من زیادتر از اندازه طاقت فرسا بود.

سم علاقه ی بسیاری به این نشون داد و مدت زمان بیشتری نسبت به من به شترسواری پرداخت!

واسه ما ممکن نبود ولی اگه زمان بیشتری داشتین، حتما به باغ های «بادا» (Bada Bagh) که در ۶ کیلومتری شهر قرار داره، سر بزنین. این باغ ها علاوه بر مناظر سبز و قشنگتر، از معابد جذابی هم بهره می برند.

۳ روز در جوداپور

واسه مقصد بعدی ما به «جوداپور» (Jodhpur) رفتیم، شهری نیلگون در استان راجستان. به محض رسیدن، من فکر کردم که با جیسلمیر دیگری طرف هستیم؛ ولی اصلا این اینجور نبود. جوداپور منطقه ای بزرگ و به طور کامل شهری بود که اگه حواسمون رو جمع نمی کردیم، در اون گم می شدیم!

سفرنامه گردشگری هندوستان

این منطقه هم مانند دیگه شهرهای هند، از قلعه ای بزرگ بهره مند بود. قلعه ی «مهرانگره» (Mehrangarh Fort) که مانند قصرهای داستان های والت دیزنی شکوهمند بود. در قصرهای این قلعه، موزه ای از آثار هنری قرار داشت.

کافه و رستوران های مختلفی هم درون این قلعه مشغول به کار بودن.

رستوران هایی که بر بام و کف این قلعه ها دیده می شد و ما تصمیم به خوردن نهار در یکی از اون ها گرفتیم.

پس از بازدید از این قلعه، دل به کوچه و پس کوچه های نیلگون این شهر زدیم. تا چشم کار می کرد، هزارتوهای تودرتو و آبی رنگ فضای این شهر رو تشکیل می دادن.

۳ روز در جایپور

پس از گذر از شهر آبی رنگ به شهر صورتی رسیدیم! شهر «جایپور» (Jaipur) هم در استان راجستان قرار داره. در این شهر عزممونو جزم کردیم همراه با تور به گشت و گذار در سطح شهر بریم. شاید یکی از بزرگ ترین اشتباهات سفرمون هم همین بود.

بدیش اینه کیفیت توری که گرفتیم اصلا مطلوب نبود. واسه اینکه به همه ی جاذبه ها و رستوران های شهر برسیم، تور مجبورمون کرد در زمان کم و خیلی با عجله این کار رو انجام بدیم تا جایی که چندین تن از همسفرانمان در میونه های راه گم شدن! به هر ترتیب، اگه دوباره بخوایم به این شهر سفر کنیم، تصمیم می گیریم تعداد کمتری از جاذبه ها رو ببینیم ولی عوضش از اون ها بیشتر لذت ببریم.

بیشترین توقف ما همراه این تور در قصر شهر بود. حالا خوبیش اینه واسه دیدن از این قصر زمان کافی رو داشتیم، قصری تشکیل شده از چندین و چند بنای صورتی رنگ.

نماها و سازه های این ساختمون ها بسیار قشنگتر و دیدنی بود. قسمت های اندرونی و خارجی این قصر بسیار حیرت انگیز بود، طوری که اگه مایل به دیدن اون ها بودین باید حسابی وقت می گذاشتین.

سفرنامه هندوستان

کمی دورتر از این قصر، مجموعه ی «جنتر منتر» (Jantar Mantar) قرار گرفته. مکانی که مجموعه ای از وسایل و لوازم نجومی رو در خود جای داده. این لوازم که قدمتشان به قرن ۱۸ برمیگرده، واسه کاربرده های ستاره شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. بدیش اینه این مجموعه در ساعت ۵ بعد از ظهر تعطیل می شه و نمی توان به شکل کاربرد این وسایل به طور عملی فهمید.

در ادامه ی تورمون به ۳ قلعه ی دیگه منطقه سر زدیم که بدیش اینه همون طور که اشاره کردم، به دلیل سرعت در این دیدارها، نتونستیم از اون ها به قدر کافی لذت ببریم. درزمان راه برگشت هم جاذبه های بسیاری رو از دست دادیم و فقط به دیدن اون ها از پنجره ی اتوبوس اکتفا کردیم!

۴ روز در آگرا

مقصد بعدی، شهر آگرا بود. روزی که به این شهر رسیدیم، جمعه بود. این بدین معنی بود که تاج محل بسته س. در نتیجه، عزممونو جزم کردیم به قلعه ی آگرا بریم. این قلعه، مقر اصلی امپراطوری مغول، قبل از انتقال پایتخت به دهلی و قلعه ی سرخ بود. به دنبال این موضوع، طبیعتا شباهت های بسیاری بین این دو قلعه هست.

در آخر در روز بعد موفق به بازدید از تاج محل شدیم. به راستی تاج محل از تصوراتمان قشنگ تر و باشکوه تر بود. باور کنین هیچ عکس و مستندی قادر به توصیف این بنای عجیب نیس.

سفر به هندوستان

همه ریزه کاری ها در تک تک اجزای تاج محل با دقت صورت گرفته و گویی یه به یه روی اون ها کار شده.

پس از گشت و گذار در این بنای حیرت انگیز و محوطه ی اون، به باغ های نزدیک اون رفتیم. محلی که از مناظر زیبایی بهره می برد، هم اینکه اون که نمایی از تاج محل سفید رنگ رو در آسمونی آبی رنگ، در دوردست پیش رو داشت.

در روز آخر سفرمون در آگرا، به مقبره ی «اعتماد الدوله» رفتیم. معبدی که واسه «میرزا قیاس بیگ»، بابابزرگ «ممتاز محل»، زنی که بنای تاج محل واسه اون ساخته شده، در نظر گرفته شده بود.

در دور و بر این محل هم باغ های زیادی در کنار رودخانه قرار داشت و غروب قشنگتر و خاطره انگیزی رو برامون رقم زد.

۴ روز در وارانسی

پس از گذروندن شب در قطار، از آگرا به «وارانسی» (Varansi) رسیدیم که مقصد یکی مونده به آخرمون در این سفر حساب می شد.

یکی از اصلی ترین جاذبه ها در این شهر رودخانه ی «مبهم» (Ganges River) و مناطق دور و بر اون هستش. به خاطر همین، اولین روز خود رو به قدم زدن در کناره ی این رود خروشان گذراندیم. یکی از عجیب ترین اتفاقات، شستشوهای کنار این رودخانه س.

مردم محلی قبل از هر کاری، لباس های خود رو در آب این رودخانه می شویند و اون رو در جلوی آفتاب پهن می کنن و بعد نوبت به استحمام در همون آب می شه! در این لحظه، من حیرت زده از این فرهنگ مردم، به تماشا نشسته بودم.

یکی دیگه از کارای مهیجی که در این شهر انجام دادیم، قایق سواری در این رودخانه بود. دیدن طلوع و غروب آفتاب در حالت شناور روی مبهم، تجربه ایه دلپذیر. واسه این کار، هم می تونید از تورهای شرکت ها و هتل ها استفاده کنین و هم خودتون شخصا قایقی رو همراه با قایقرانش کرایه کنین.

واسه آخرین کار در این شهر، من و سم عزممونو جزم کردیم به یه جشن و مراسم محلی بریم.

جشنی که پس از غروب خورشید، همراه با آتیش بازی و آوازخوانی انجام شد.

۳ روز در کلکته

آخرسر به آخرین مقصد خود در هند رسیدیم، شهر کلکته. بدیش اینه اون طور که باید و شاید من تنونستم از سفر به این شهر لذت ببرم؛ چراکه با کمی مریضی و مریضی مواجه شده بودم. در روز آخر، در آخر من و سم خودمون رو به بازار جدید این شهر رساندیم.

پس از اون هم به یه رستوران بر فراز شهر کلکته رفتیم.

به هر ترتیب که بود سفر ماجراجویانه ی ما در هند تموم شد. در این سفر یه ماهه، ما تونستیم واسه ۳ الی ۴ روز در ۷ مقصد این کشور اقامت داشته باشیم.

در این سفرنامه تلاش شد خیلی کوتاه از این مقاصد بگیم. در هر صورت اگه به هند سفر نکرده اید، حتما و بدون هیچ شکی، اون رو با طبیعت و تصاویر بی بدیل و بناها و عجایب معماری اش، در بالاترین جایگاه مقاصد بعدی سفرهایتان بذارین.