سحری کامل چه خصوصیاتی دارد ؟

Breakfast

دکتر مظهری ضمن بیان اینکه سحری باید یه صبحانۀ کامل و جور واجور به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپای جفت و جور شده با آب مرغ و آب گوشت بدون چربی و حلیمای خونگی باشه گفت :« حتی می تونن از سالادهایی که شامل حبوبات پخته شده استفاده کنن مثل لوبیا پخته و کنجد و زیتون و تخم مرغ ، تا بتونن انرژی رو در طول روز در بدن خود ذخیره کنن.»

دکتر مظهری – رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران – در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در مورد تغذیه در ماه مبارک رمضان عنوان داشت :« در درجۀ اول از خوردن غذاهایی که دارای پروتئین زیادی هستن و در روغن جفت و جور شده باید دوری کرد ، این درست برعکس تصور عامیانه س که می گن هرچه غذاها سنگین تر و پر روغن باشه ، تحمل اونا رو واسه روزه بیشتر میکنه.»

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت :« در سحر از خوردن چایی پررنگ و قهوه دوری کنین چون این مواد باعث ادرار زیاد می شن و آب بدن رو دفع می کنن ، هم اینکه از سبزیجات خام و پخته استفاده کنین و نوشابه رو هم حذف کنن ، سبزیجات در دستگاه گوارش باعث جذب آب می شه و وقتی با آب ترکیب شن به صورت ژل در میان که این عمل باعث نگهداری آب در بدن و نبود دفع زودتر از موعد متعارف آب از بدن می شه در نتیجه کمتر تشنه می شن.»

ایشون اضافه کرد :« اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مقدار مصرف نمک در سحر هم کم شه و باید نکته ای رو یادآور شوم ، افراد نباید سحری رو از برنامۀ غذایی حذف کنن چون باعث کاهش توان افراد در مقابل گرما ، بروز سرگیجه ، حالت تهوع ، نبود دقیق شدن و فوکوس کردن ومثل این مشکلات می شه.»

نوشیدنی مناسب در ماه رمضان

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد نوشیدنیای به درد بخور واسه روزه داران ، گفت :« بهترین نوشیدنی آبه و فقط باید به این نکته توجه کنیم که زیاد سرد نباشه و موقع افطار هم بهتره شیر کم چرب با خرما استفاده شه و شیر قبلا جوشیده و ولرم باشه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مواد سرد یا نوشیدنیای سرد معده رو تحریک می کنن و هم اینکه تشنگی رو هم از بین نمی بره.»

دکتر مظهری گفت :« اگه بخوایم از یه نوشیدنی به درد بخور دیگه نام ببریم شربت آبلیمو گزینۀ مناسبیه ، این شربت باید از لیموی تازه و شکر یا عسل خیلی کم جفت و جور شده باشه چون شکر باعث ترشح انسولین می شه و انسولین مواد قندی رو در خون کم می کنه در نتیجه در میانۀ روز باعث کمتر شدن قندخون و به وجود اومدن ضعف در بدن می شه.»

در سحر چه بخوریم ؟

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران دربارۀ مواد مصرفی در سحر به سلامت نیوز گفت :« باید از مواد غذاییای که هضم اونا طولانی تره مانند ترکیبی از غلات و حبوبات موقع سحر استفاده شه.»

ایشون اضافه کرد :« در کل باید گفت که سحری باید یه صبحانۀ کامل و جور واجور به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپای جفت و جور شده با آب مرغ و آب گوشت بدون چربی و حلیمای خونگی باشه . حتی می تونن از سالادهایی که شامل حبوبات پخته شده استفاده کنن مثل لوبیا پخته و کنجد و زیتون و تخم مرغ ، تا بتونن انرژی رو در طول روز در بدن خود ذخیره کنن.»

افراد کم خون هم میتونن روزه بگیرن

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد تغذیۀ افراد کم خون گفت :« اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین افراد کم خون می تونن از گوشت شتر مرغ در سحر استفاده کنن. تلاش کنن غذاهای برنجی و مصرف شکل های جور واجور خورشتا رو هم کم کنن.»

پیشنهاد آخر

دکتر مظهری گفت :« از دیگر غذاها میشه به ماکارونی اشاره کرد ، به شرط اینکه خیلی چرب نباشه. در همین حال باید به این نکته هم توجه شه که غذا هر چقدر چرب باشه زمان توقف اون در بدن کم میشه و زود هضم می شه.»

بهترین نوشیدنیای ماه رمضان

چیجوری بهترین وعده سحری رو بخوریم؟

سلامت نیوز غذاای مناسب سحری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *