سبک زندگی برای افراد که کم کاری تیروئید دارند

Hypothyroidism-lifestyle

در صورت رعایت نکات زیر خیلی راحت می تونین کم کاری تیروئید خود رو کنترل کرده و از زندگی لذت ببرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ داشتن یه سبک زندگی تقریبا سالم می تونه به شما کمک کنه کم کاری تیروئید رو مدیریت کنین. یه سبک زندگی سالم شامل خوب غذا خورن و ورزش کردنه. واسه اینکه با وجود کم کاری تیروئید خوب زندگی کنین، چه کارای دیگری می تونید انجام بدین؟در این مقاله به ۴ نکته سبک زندگی واسه مبتلایان به کم کاری تیروئید می پردازیم.

تیروئید شما کم کاره

کم کاری تیروئید باعث احساس خستگی و تنبلی می شه و علاوه بر مشکلات دیگه تمرکز کردن رو هم سخت می کنه حتی وقتی که شما لووتیروکسین مصرف می کنین. لووتیروکسین یه نوع درمان جایگزینی هورمون تیروئید و عادی ترین درمان واسه کم کاری تیروئید.

شما واسه کنترل کم کاری تیروئیدتون چه کارای دیگری می تونید انجام بدین؟ واسه یادگرفتن ۴ نکته مربوط به سبک زندگی که می تونه به شما علی رغم کم کاری تیروئید کمک کنه تا خوب زندگی کنین، مطالب زیر رو بخونین.

چی باید بخورین

در حالی که یه رژیم غذایی مخصوص واسه کم کاری تیروئید وجود نداره اما شما باید وعده های غذایی تون رو بر سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، پروتئین خالص و چربی های سالم متمرکز کنین و واسه پایدار نگه داشتن سطح انرژی تون در طول روز از وعده های غذایی کوچیک استفاده کنین.

افزایش وزن یه علامت شایع کمکاری تیروئیده. پس خوب غذا خوردن می تونه به شما کمک کنه وزن مناسب رو هم حفظ کنین. بعضی مواد غذایی (مثلا مواد غذایی پرفیبر) و مکمل ها(مثلا آهن و کلسیم) می تونن بر چگونگی جذب لووتیروکسین بوسیله بدن شما تاثیر بذارن، پس با پزشکتون در مورد این غذاها و مکمل ها صحبت کنین.

پیاده روی، وزنه ورداری و یوگا

شما می دونین که ورزش چقدر براتون خوبه. اما به اندازه کافی ورزش می کنین؟اگه اینطوره، به قدر کافی به صورت ترکیبی ورزش می کنین؟ورزش می تونه انرژی رو زیاد کنه، استرس رو کم کنه و به شما کمک کنه وزن مناسب رو حفظ کنین(تموم اینا امتیازات مه می هستن به خصوص اگه کم کاری تیروئید دارین. )

این ۳ نوع تمرین رو انجام بدین: هوازی (یا همون کاردیو)، قدرتی و انعطاف پذیری. این تمرینات رو امتحان کنین: پیاده روی، وزنه ورداری سبک و یوگا. قبل از امتحان کردن یه برنامه ورزشی جدید با پزشکتون صحبت کنین.

از مراقبه تا ماساژ

تازگیا به شما گفته شده که استراحت کنین؟ اگه اینطوریه، شما شاید با خودتون فکر کرده اید که «چیجوری می توانم استراحت کنم، وقتی میلیون ها کار واسه انجام دادن دارم؟» وقت اینه که خودتون رو در الویت بذارین.

داشتن یه مریضی طولانی حتی اگه تحت درمان باشه و شما زیر نظر دکتر باشین می تونه استرس زا باشه. استرس می تونه تاثیر منفی بر سلامت کلی شما بزاره. واسه مقابله با استرس، تو یه برنامه ماساژ هفتگی ثبت نام کنین یا روزانه یه جلسه ۵ دقیقه ای تنفس عمیق یا مدیتیشن رو در برنامه تون بذارین.

امشب زود به تختخواب برید

اگه کم کاری تیروئید داشته باشین شاید تموم روز احساس خستگی می کنین. چی می تونه به شما کمک کنه؟ جفت و جور یه برنامه خواب و تعهد به اون خوبه. هر روز تو یه زمان مشخص به تختخواب برید و بیدار شید از جمله در آخر هفته ها. کلا بهترین اندازه خواب شبونه بین ۷ و ۹ ساعته.

اگه در به خواب رفتن یا خوابیدن مشکل دارین با پزشکتون در مورد بقیه راه های به درد بخور واسه کمک به خوابیدن تون صحبت کنین.

راهنمایی های گفته شده در بالا بخشی از هر سبک زندگی سالمی هستن. با اینکه هیچ درمانی واسه کم کاری تیروئید وجود نداره اما مصرف دارویتان به همراه به کار گیری این تغییرات سبک زندگی می تونه به شما کمک کنه زندگی سال می داشته باشین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله تناسب اندام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *