سبک زندگی افراد شاد و خوشبخت

happy-couple-successful-marriage-feature

مارتین سلیگمان (Martin Seligman) پدر روانشناسی مثبت در تئوری خود می گوید، بااینکه ۶۰ درصد از شادی با ژنتیک و محیط فرد تعیین می شه، اما ۴۰ درصد باقیمونده به خودمون بستگی داره.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ سلیگمان در کتاب خود سه نوع متفاوت از زندگی خوشحال رو توصیف می کنه: زندگی لذت بخش، که در اون زندگی تون رو تاجاییکه می تونید با لذت پر می کنین، زندگی درگیر که در اون زندگی رو در کار، بچه داری، عشق و تفریح می ببینن و زندگی معنی دار که در اون بالاترین نقاط قدرتتون رو می دونین و از اونا واسه تبدیل شدن به چیزی بسیار بزرگتر و قوی تر از اون چیزی که هستین استفاده می کنین.

سلیگمان می گوید که از بررسی بالاترین حد رضایت به طور کاملً تعجب می کنن. تحقیقات نشون داده که جستجوی شادی هیچ ارتباطی با احساس رضایت موندگار نداره. درمقابل، لذت مثل خامه و توت فرنگیه که به زندگی های رضایت بخشی که براساس جستجوی همزمان معنا و درگیری بنا شده، شیرینی می دهد.

با تموم این حرف ها، افراد خوشحال عادت هایی دارن که شمام می تونید اونا رو وارد زندگی تون کنین. افراد خوشحال، تمایلات و گرایشات خاصی دارن که اونا رو در جستجوی معنا و معنی زندگی کمک کرده و در طول این راه به اونا انگیزه می دهد.

دورو برشون رو با افراد خوشحال پرمی کنن

شادی و لذت مُسریه. محققان فهمیده ان که اونایی که دور و بر خود رو با افراد خوشحال و سرحال پر می کنن، احتمال بیشتری واسه خوشحال شدن در آینده دارن. این به تنهایی می تونه دلیل خوبی باشه که با افراد سرحال و خوشحال رفت وآمد کنین.

فقط وقتی لبخند می زنندکه ازته دل باشه

طبق تحقیقات، حتی اگه واقعاً احساس شادی نکنین، ایجاد یه فکر خوشحال — و بعد لبخند زدن بخاطر اون — می تونه سطح شادی شما رو بالا برده و بازده کاری تون رو زیاد کنه. خیلی مهمه که لبخندتون از ته دل باشه: این تحقیق نشون داده که لبخند مصنوعی وقتی افکار منفی در ذهنتونه می تونه روحیه تون رو حتی بدتر هم بکنه.

توانایی انعطاف دارن

براساس تحقیقات پیتر کرامر، توانایی انعطافه که مخالف افسردگیه نه شادی. اون می گوید افراد خوشحال می دانند چیجوری باید بعد از شکست به وضعیت قبلی خود برگردن. توانایی انعطاف راهکاریه که آدم ها می تونن در روبرو شدن با سختی ها زندگی ازش استفاده کنن.

واسه خوشحال بودن تلاش می کنن

بله، دقیقاً به همین سادگی: براساس دو تحقیقی که تازگیا انجام گرفته، فقط تلاش کردن واسه خوشحال بودن می تونه سلامت احساسی شما رو تقویت کنه. تحقیقات نشون داده که اونایی که فعالانه تلاش می کنن احساس شادی بیشتری کنن، بالاترین سطح روحیه مثبت رو داشته ان.

قدر اتفاقات خوب زندگی رو می دانند

جشن گرفتن دستاورهای بزرگ و سخت زندگی خیلی مهمه اما افراد خوشحال به پیروزی های کوچیک خود هم اهمیت میدن. وقتی واسه دیدن اتفاقات خوب و مثبتی که در زندگی مون می افتد وقت بذاریم، یعنی جایزه های کوچیک بسیار زیادی در طول روز به خودمون می بدیم. این می تونه تاثیری عالی بر روحیه مون داشته باشه. دقت کردن به اتفاقات خوب زندگی، حتی اگه به کوچیکی عالی شدن طعم چای تون باشه، باعث می شه در آخر روز حس به درد بخور بودن بیشتری کنین.

قدر لذت های کوچیک زندگی رو می دانند

خوردن یه بستنی قیفی شکلاتی، دیدن یه سگ مهربون و بازیگوش، افراد خوشحال واسه به کار گیری همه لذت های کوچیک و ساده زندگی وقت می گذارن. پیدا کردن معنا در چیزای کوچیک و تمرین قدرشناسی از اونا به احساس شادی و رضایت عمومی از زندگی تون منجر می شه.

وقتی از وقتشون رو صرف اعمال بشر دوستانه می کنن

بااینکه یه روز فقط ۲۴ ساعت داره، اما افراد مثبت بخشی از زمان خود رو صرف خوبی کردن به بقیه می کنن که در مقابل فوایدی هم به خودشون می رسد. یه تحقیق که سالهای طولانی طول کشیده بود، فواید بشردوستی و نوع دوستی رو بررسی کرده. نتیجه این تحقیق نشون داده که کارای داوطلبانه هم واسه سلامت جسمی و هم روحی خیلی خوبه. افراد در کلیه سنین که واسه کارای جور واجور داوطلب می شدن خوشحال تر بوده و از سلامت جسمی بهتر و افسردگی کمتری بهره مند بودن.

به خودشون اجازه میدن که گذشت زمان رو از یاد ببرن

وقتی شدیداً درگیر کاری می شید که هم سخت و رقابت انگیزه و هم با معنی و روحیه بخش، گذشت زمان رو فراموش می کنین. افراد خوشحال به دنبال اینجور حسی هستن که خودآگاهی شون رو کمتر کرده و احساس موفقیتشون رو بیشتر می کنه. واسه اینکه اینجور حالتی اتفاق بیفته، اون فعالیت باید به چشمتون داوطلبانه بیاد نه اجباری و هم اینکه باید اهدافی مشخص واسه رسیدن به موفقیت در سر داشته باشین.

بحث های جدی رو به غیبت کردن های جزئی بهتر می دونن

واسه اینکه احساس خوبی نسبت به زندگی پیدا کنین، باید گفتگوهای جزئی و پیش پاافتاده رو کنار گذاشته و وارد گفتگوهای عمیق تر شید.

یکی از پنج پشیمونی افراد رو به مرگ اینه که «کاش جربزه بیان احساساتم رو داشتم». بیشتر آدم ها افسوس می خورند که کاش کمتر درمورد موضوعات پیش پاافتاده ای مثل آب و هوا حرف می زنند و بیشتر درمورد چیزی که در دلشونه صحبت به میان می آوردن.

واسه بقیه پول خرج می کنن

شاید هم پول خوشبختی می آورد! تو یه تحقیق مشخص شد که پول خرج کردن واسه بقیه نسبت به پول خرج کردن واسه خود، تاثیری مستقیم تر بر شادی افراد داره.

شنوندگانی خوب هستن

وقتی گوش می بدید، توانایی خود واسه دریافت علم بیشتر رو تقویت می کنین که دقیقاً مخالف وقتیه که با کلمات و افکار منحرف کننده خود، دنیا رو بسته می کنین. گوش دادن هم اینکه راهی واسه نشون دادن احترام به بقیه و است. علم و اعتماد به نفس دلیل اینه که به خودتون اطمینان داشته و دیدی مثبت به خود دارین و درنتیجه انرژی مثبت از خود پخش می کنین. خوب گوش دادن مهارتیه که روابط شما رو تقویت کرده و تجربیاتی رضایت بخش تر براتون جفت و جور می آورد.

ارتباطات میان فردی ایجاد می کنن

فرستادن یه پیام کوتاه به دوستان بسیار راحته اما وقتی صحبت از سلامتی تون به میان میاد، گرفتن پرواز هواپیما و رفتن به شهری دیگه واسه دیدن یه دوست کار سختیه. تحقیقات نشون داده که تماس های انسانی و داشتن روابط شخصی با دوستان به کاهش احساس اضطراب کمک می کنه.

به نیمه پرلیوان نگاه می کنن

خوشبینی فواید بسیار زیادی واسه سلامتی داره که از جمله اون می تونه به کاهش استرس، تحمل بهتر درد و طول عمر اشاره کرد. وقتی تصمیم می گیرید که نیمه پر لیوان رو ببینین، سلامتی و شادی رو هم انتخاب کرده اید.

سلیگمان بهترین خصوصیات افراد خوشبین رو اینطور توصیف می کنه:

«یکی از ویژگی های روشن افراد بدبین اینه که اونا تمایل دارن که تصور کنن اتفاقات منفی و بد مدت زمان طولانی ادامه می پیدا کنن و این افراد همه کارایی که انجام میدن رو دست کم گرفته و اشتباهات خود رو پررنگ تر می بینن. از طرف دیگه افراد خوشبین که با همین روی نامهربان دنیا روبه رو هستن، از دیدی دقیقاً مخالف به بدشانسی نگاه می کنن. اونا باور دارن که شکست فقط یه مانع موقتیه و تقصیر اونا نیس. اونا تصور می کنن که بدشانسی، عوامل محیطی و افراد دیگه در ایجاد اون نقش داشته ان. این افراد وقتی با موقعیتی منفی و بد مواجه می شن، اون رو چالشی واسه تلاش بیشتر می بینن.

ارزش موسیقی رو می دانند

موسیقی قدرت بسیار زیادی داره. درواقع اونقدر قویه که می تونید تاثیری برابر با ماساژدرمانی واسه کاهش اضطراب داشته باشه. محققان یه تحقیق به این نتیجه رسیدن که علائم اضطراب در شرکت کنندگانی که به مدت سه ماه به موسیقی گوش می دادن، برابر با اونایی بوده که ماساژ ۱۰ ساعته طولانی می گرفتن. انتخاب آهنگ های مناسب هم عامل مهمیه چون خوشحال یا غمگین بودن آهنگ هم می تونه نگاه شما نسبت به جهان تغییر بسازه.

دراستفاده ازتکنولوژی معطلی می اندارند

یا کشیدن چند نفس عمیق، جدا شدن از لوازم الکترونیکی و دوری از دنیای ماشینی امروز، امتیازات بسیار زیادی واسه خوشحال تر کردنتون داره. حرف زدن با موبایل می تونه فشارخونتون رو زیاد کرده و سطح استرستون رو بالا ببره و نشستن همیشگی پشت صفحه کامپیوتر با افسردگی و خستگی ربط داره. مطمئناً تکنولوژی دست از سر ما برنمی داره اما معطلی انداختن در به کار گیری اون می تونه به مغزتون فرصت شارژ شدن دوباره و ریکاوری بده.

به معنویت می پردازند

تحقیقات اعمال مذهبی و الهی رو با شادی در رابطه می بینن. عادت های خوشحال بودن مثل بیان قدرشناسی، محبت و نیکوکاری معمولاً در همه دستورات دینی و مذهبی عنوان شده ان. تو یه تحقیق مشخص شد، بچه هایی که احساس می کردن زندگی شون معنا و معنی داره (که بوسیله دستورات دینی در اونا ایجاد شده) بسیار خوشحال تر بوده ان.

معنویت چیزی ارائه می کنه که جامعه شناس قرن بیستم، امیل دورخیم از اون به «زمان مقدس» تعبیر می کنه. دکتر الن ایدلر در کتاب «فواید جسمی و روانی اعمال مذهبی/الهی» می نویسد:

«زمان مقدس وقتی جدا از ساعاتی واسه ما جفت و جور می آورد که بیشتر زندگیمون تجربه می کنیم. واسه دور شدن از هرج و مرج و شلوغی زندگی روزانه، می توان وقتی به عبادت، نماز یا هر عمل الهی دیگری که در فضایی خلوت و آروم انجام بشه، اختصاص داد. داشتن وقتی واسه استراحت از کار و مشغله های روزمره، به کاهش استرس که یکی از عوامل اصلی مریضی های مزمنه، کمک می کنه.

ورزش یکی ازاولویت های زندگی شونه

ورزش موجب ترشح اندورفین در بدن می شه که به شادی شما کمک می کنه. تحقیقات نشون داده که ورزش ، اضطراب و استرس رو کاهش می دهد و اونم بخاطر تولید موادی در مغزه که احساس شادی و آرامش رو تقویت می کنن. هم اینکه اینکه ورزش باعث می شه بدنمون رو بیشتر تشویق کنیم و حتی اگه وزنمون پایین نیاد یا انداممون تغییر فاحشی نکنه، احساس بهترین نسبت به خودمون و بدنمون پیدا کنیم.

ازخانه بیرونمی روند

می خواهید احساس سرزندگی کنین؟ فقط ۲۰ دقیقه به کار گیری هوای آزاد به شما حس زندگی میده. طبیعت غذای روحه. خیلی وقت ها وقتی احساس می کنیم کم انرژی شده ایم، به یه فنجون چای روی می بیاریم اما تحقیقات راه بسیار بهتری رو واسه برگردوندن انرژی به بدنمون نشون میدن: اینکه با طبیعت رابطه برقرار کنیم. و بااینکه بیشتر ما چای مون رو داغ دوست داریم اما تحقیقات بیرون رفتن در هوای آزاد رو در هوای معتدل تر بیشتر پیشنهاد می کنن.

بیشتر می خوابند

از دنده چپ بلند شدن فقط یه مثل قدیمی نیس. وقتی کم خوابی دارین، بیشتر در برابر بداخلاقی، بی حوصلگی و قضاوت نادرست هستین. خواب خوب شب می تونه به افراد واسه کاهش اضطراب کمک کنه. با خواب خوب، تعادل احساس افراد بسیار بهتر هستش.

زیاد می خندند

قبلاً هم شنیده اید: خنده بر هر درد بی درمان دواست. تحقیقات نشون داده که خندیدن، ماده ای در بدن تولید می کنه که به آدم ها واسه تحمل استرس و درد کمک می کنه.

براساس تحقیقات، خنده می تونه یه ورزش هم براتون به حساب آید. دکتر لی برک، محقق تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ درمورد اثرات خنده بر بدن انجام شد، توضیح می دهد که عکس العمل بدن به خنده های پشت سر هم درست مثل عکس العمل بدن به ورزش پشت سر همه. در همین تحقیق مشخص شد که بعضی از فواید مربوط به ورزش کردن مثل تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل اشتها و بهبود کلسترول می تونه با خندیدن هم به دست بیاد.

پرجنبوجوشراهمی روند

تاحالا دقت کرده اید که دوستان شادتان در راه رفتنشون قدم های بلند برمی دارن؟ در تحقیقی که بوسیله سارا اسنودگراس، روانشناسی از دانشگاه فلوریدا، انجام شد، از شرکت کنندگان خواسته شد که یه راه پیمایی سه دقیقه ای بکنن. از نصف شرکت کنندگان خواسته شد که موقع راه رفتن قدم های بلند بردارن، دست های خود رو تکون داده و سرشون رو بالا نگه دارن. این شرکت کنندگان گزارش دادن که بعد از تموم شدن راه پیمایی احساس شادی خیلی بیشتری نسبت به شرکت کنندگانی که قدم های کوتاه برمی داشته و بین راه رفتن نگاهشون رو به پاهاشون می دوخته ان، داشته ان.

راه های افزایش هورمون شادی

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

خوشبختی خوشحال بودن مردمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *