رنو کوئید با کسب ۰ ستاره ایمنی در تست تصادف، آبروی مهندسی رنو را بُرد

به هیچ شک و دودلی پراید یکی از خودروهای بسیار پر رنگ در تصادفات جاده ایه، اما جانشین احتمالی اون می تونه آینده بهتری داشته باشه؟

جدا از توان پایین این خودرو در بحث ایمنی، زیادی پراید یکی دیگه از دلایلیه که باعث نقش آفرینی بالای این خودرو در حوادث رانندگی شده.

واقعیت تلخ ماجرا اینه که در طول این چند سال، مردم فهمیدن که خودروسازان وطنی فروش بالا در دهکای پایین قیمتی رو به حفظ جون اونا بهتر می دونن و رقم سود و زیان براشون بسیار پرمعنی تر از اندازه تلفات حوادث جاده ایه.

با افزایش آگاهی مردم و درنتیجه اعتراضاتشان درخصوص کیفیت و ایمنی ضعیف نه فقط پراید بلکه بقیه خودروهای ملی و داخلی، خودروسازان واسه افزایش جلب نظر افکار عمومی هم که شده در موقعیتای جورواجور خبر از افزایش ایمنی و کیفیت دادن.

این درحالی بود که آخرین اخبار از وضعیت ضعیف ایمنی رنو کوئید – به عنوان جانشین احتمالی پراید یا بهرحال خودروی جدیدی که در آینده نه خیلی دور، بازار زیر ۳۰ میلیون تومن کشور رو از این رو به اون رو می کنه- نشون میده که روش خودروسازان در مورد توجه به مسائل ایمنی تغییری نکرده.

دراین مطلب به بررسی کوتاه این خودرو، آینده اون در ایران و هم اینکه وضعیت ایمنی اون می پردازیم.

صابونی که خودروسازان ایرونی به دل خود زده ان

اگه یادتون باشه وقتی که تاتا نانو به عنوان ارزون ترین خودرو جهان در هند معرفی شد، خیلی زود با تولید و بعد بررسی اون به وسیله خبرنگاران خودرویی جور واجور، این نتیجه بدست اومد که تاتا فقط از هرچیز لازم و غیر لازم قلم گرفته تا بتونه هزینه های تولید رو کم کنه.

اتفاقی که درآخر باعث شد تا ارزش نانو بسیار پایین جلوه کنه و خیلی زود نه فقط از بالاترین جایگاه اخبار خودرویی بلکه از دید مشتریان هم کنار رود.

رنو که مانند خیلی از شرکتای خودروسازی، رویای داشتن یه خودروی ارزون قیمت و پرفروش رو تو سرش داشت با بررسی بازار هند و هم اینکه مشاهده تجربه تاتا، فهمید که این بخش علاوه بر داشتن ظرفیت و بنیه بسیار واسه فروشای نجومی در بازه های قیمتی پایین، نیازمند تحقیق و پیشرفت وسیعیه.

تحقیقاتی که به کمک اون بشه اتومبیلی رو واسه این بازار عرضه کرد تا درعین پایین بودن قیمت، نظر مشتریان رو جلب کنه. رنو واسه رسیدن به این هدف با نیسان همراه شد که اونم برنامه های مشابهی رو واسه اهداف نامبرده داشت.

همکاری این دو شرکت بزرگ، اونم بعد از چندسال تلاش زیرپوستی پلت فرمی چند منظوره به نام CMF شد که رنو کوئید براساس اون بوجود اومده.

خودرویی که با اندازه داخلی سازی نزدیک به صد درصد (با قطعات ساخت هند) موفق شد با قیمت بین ۴۷۰۰ تا آخر ۶۳۰۰ دلار، بازار خودرو هند رو منفجر کنه.

کوئید با یه پیشرانه ۸۰۰ سی سی از نوع ۳ سیلندر با ۵۳ اسب بخار و ۷۲ نیوتن متر گشتاور به نسبت وزن ۸۵۵ کیلوگرمی خود مشخصات فنی قدرتمندی نداره و با این وجود با برخورداری از یه سری مشخصه های قابل توجه، گزینه جالبی باتوجه به قیمتش حساب می شه.

طراحی جذاب و گیرا، ارتفاع مناسب از سطح زمین که در کشورهایی با جاده های پر از دست انداز مانند ایران و هند بسیار بدردبخوره.

هم اینکه امکانات لازم اولیه مانند کولر، بخاری، فرمون هیدرولیک، شیشه های برقی در جلو، قفل مرکزی، ایربگ واسه راننده و البته گِیجای دیجیتالی پشت فرمون، نمایشگر هفت اینچی تاچ با سیستم پخش مناسب همه از ویژگی هاییه که احتیاجات کلی یه خریدار خودرو با بودجه پایین رو برطرف می کنه.

مشخصه های کوئید و البته تاثیر و یافته های حضور اون در بازارکشور هند تحریک مستقیمی واسه خودروسازان ایرونی به حساب می اومد چون که اون ها با آوردن این خودرو و داخلی سازی اون شاید می تونن ادامه موفقیتای ناتموم خود در بازه خودروهای زیر ۳۰ میلیون رو تضمین بیشتری ببخشند.

باتوجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور واسه کوئید نقشه هایی کشیده بودن خیلی زود بین اونا رقابتی درگرفت؛ رقابتی که رنو پارس – که به عنوان مدیریت مرکزی این شرکت در خاورمیانه شناخته می شه – در اون نقش قاضی رو داشت.

سایپا همیشه می دونسته که واسه حفظ جایگاهی که پراید براش به ارمغان آورد خیلی زود باید جایگزینی مثل اونو معرفی کنه و از طرفی ایران خودرو هم نیازمند مدلیه که بتونه با سایپا در رده های قیمتی پایین رقابت بیشتری کنه.

خلاصه اینکه هر کدوم از دو خودروساز ایرونی با کوئید می تونن مرهمی واسه زخمای خود پیدا کنن و به خاطر همین، براساس اخبار غیررسمی درگیریای زیادی واسه گرفتن اون بین این دو انجام شد.

هرچند که آخرین اخبار پرده از اون برمی داشت که مالکیت تولید این خودرو شاید به پارس خودرو رسیده و در فرایندی در حدود دوسال این خودرو می تونه با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومن یا حتی کمتر جانشین کامل پراید شه.

 

وقتی هیچ ارزانی بی دلیل نیس

یکی از مشکلات خودروهایی مانند کوئید، تاتا نانو و بقیه مدلای این چنینی ضعف شدید تو یک یا چند بخش مهمه. یکی طراحی خوب نداره، دیگری قدرتش و امکاناتش مناسب نیس و یا یکی در بخث ایمنی بسیار ضعیف عمل می کنه.

رنو کوئید با تموم خوبی هاش که اونو می تونه گزینه ای مناسب واسه خرید جلوه دهد، از دید ایمنی وضعیتی غیرقابل قبول داره. تازگیا موسسه Global NCAP نتایجی از وضعیت آزمایش تصادف چند خودرو از بازار هند رو منتشر کرد که کوئید شامل اونا بود.

در این آزمایش که واسه ما زنگ خطرهایی رو به صدا درآورد، سه نسخه از کوئید – از جمله نمونه ای که از ایربگ جلو برخورداره – آزمایش شده بود و بدیش اینه هیچکدام از این سه نسخه حتی یه ستاره ایمنی هم دریافت نکردن.

این درحالیه که دیگه خودروهای آزمایش شدهِ ارزون قیمت هم عملکردی تقریبا مشابه داشتن اما کوئید به دلیل زیادی بیشتر و البته احتمال ورود نزدیک الوقوع اون به کشورهایی از جمله ایران و یا حتی بازار اروپا، وضعیت نگران کننده تری داره.

دو مدل از سه نسخه مورد آزمایش در برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت دچار  فروریختگی اتاق شدن بطوری که برخورد در اینجور سرعتی با کوئید می تونه تهدیدات جانی جدی به همراه داشته باشه.

هرچند که این خودرو از دید ایمنی کودک دو امیتاز رو دریافت کرده  اما با این حال هیچ نمره ای رو در حفظ ایمنی بزرگسالان بدست نیاورد. دلیل بزرگ کسب اینجور نتایجی هم آسیب و فشار بالای وارده به سر و قفسه سینه مسافرانه که در هر سه نسخه مشترک بود.

دیوید وارد از مسئولین این موسسه پس از اعلام یافته های این آزمایشات گفت:«آمارهای آزمایشات نشون میده که پایداری ساختمون خارجی یه خودرو می تونه در بحث حفظ جون مسافران مهم حساب شه».

ایشون با اشاره به کارکرد ضعیف کوئید، خصوصا نمونه بدون ایربگ ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن:«بسیار عجیبه که شرکتی مانند رنو، کوئید رو بدون امکانات اولیه ایمنی به بازار معرفی کرده. ما بطور قوی باور داریم که هیچ کارخانه ای در هیچ جای دنیا نباید خودروهای جدیدی رو پیشرفت دهد که به شکلی به طور کامل روشن، چیزای مهم اولیه ایمنی رو نمی تونن برآورده کنن».

یافته های بدست اومده واسه کوئید به حدی ضعیف بود که نشریات معتبر خودرویی دنیا خیلی سریع این آمار رو منتشر کرده و رنو خیلی زود مجبور شد به این موضوع عکس العمل نشون بده و وعده معرفی نسخه ای رو داد که از دید ایمنی وضعیت بهتری داشته باشه.

نمونه تقویت شده بدون ایربگ که نسبت به نمونه پایه در حدود ۶۰ کیلوگرم سنگین تره و در تصادف کمتر آسیب می بینه.

کوئیدهای مشکی به جای پرایدهای سرخ پوش

اینکه چقدر وضعیت تلفات جانی در جاده ها و شهرهای کشورمون اسف باره بر هیچکی پوشیده نیس؛ قسمت بزرگی از این آمارها اصل انسانی دارن اما بهرحال اندازه تاثیرگذاری خودروهای داخلی و توان ضعیف اونا در بحث ایمنی هم مهمه.

مردم از خودروسازان انتظار بهبود رو دارن و این درحالیه که اونا امروزه بیشتر از هر زمان دیگری مشغول چیزایی هستن که فقط ادامه زندگی اونا رو ممکن می کنه.

البته از حق هم نگذریم، زندگی این شرکتا بسیار بیشتر از اون چیزی که فکر می کنیم بر زندگیمون اثر داره. خودروسازان به شبکه ای بزرگ از قطعه سازان وصل می شن و قطعه سازان هم مستقیما واسه صدا هزار نفر اشتغال ایجاد کردن.

هرگونه مشکل کلی واسه شرکتای خودروسازی می تونه به شکل زنجیروار به اقتصاد کشور آسیب بزنه اما این به اون معنی نیس که ایمنی مردم بی اهمیت و یا فقط در حد چند عدد و رقم جلوه کنه.

پرایدی که امروز مثل ریگ در خیابون هامون می بینیم به اندازه کافی واسه جون مردم مشکل ساز شده و سال هاست که موعد تولیدش به سر اومده است اما اگه قراره جایگزینی واسه اون انتخاب شه باید خودرویی باشه که بتونه از عهده استانداردهای اولیه ایمنی بربیاد.

نمونه تقویت شده کوئید مجهز به یه کیسه هوا هم در این تست از کسب حتی ۱ ستاره ایمنی بازماند.

شک نداشته باشین کوئیدی که امروز درمورد اون حرف می زنیم در آینده با تغییرات بسیاری همراه میشه، چه بسا شایعه معرفی پیشرانهای قوی تر ۱ و ۱٫۲ لیتری واسه اون به گوش می رسه.

خود رنو هم که درخصوص بحث ایمنی وعده هایی داده اما با جدی تر شدن بحث تولید این خودرو در کشور، این تغییرات خصوصا در بحث ایمنی باید در مقایس بزرگ تری اعمال شه و از طرف کارخانه تولید کننده شفاف سازیایی انجام بشه.

این شرکت امروز اعلام کرد که برخلاف نمونه پایه و بدون ایربگ کوئید که با قیمت ۴۷۰۰ دلار در هند عرضه می شه، نمونه های تولیدی در بقیه کشورای جهان مجهز به ۲ یا ۴ کیسه هوا هستن و هم اینکه تلاش می کنه تا واسه بهبود ایمنی خودروهای پایه هم راهی پیدا کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *