تحقیق – تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه …

  • جلب همکاری سازمانها و ابزارهای اطلاع رسانی و آموزش سطح ملی، زیر ملی و منطقه ای
  • استفاده از شبکه PHC در آموزشهای تغذیه ای و بهداشت مواد غذایی، پایش بیماریهای ناشی از غذا و …
  • اختصاص زمان پخش مناسب و کافی در ساعات پر بیننده به برنامه های آموزش غذا و تغذیه.
  • آموزش مورد نیاز برای مسئولین فنی و مدیران کارخانه ها، کارکنان بهداشتی درمانی و کارکنان سایر بخش ها
  • تمرکز سیاستگذاری‌ها و فعالیت های آموزشی به غذا و تغذیه و هدفمند نمودن آنها
  • نظارت متمرکز بر برنامه های آموزشی و تبلیغاتی مرتبط با غذا و تغذیه بویژه در رسانه‌های جمعی
  • استفاده از بستر های فرهنگی و سنتی جامعه در جهت آموزش و ارتقاء سطح سواد تغذیه ای
  • توسعه فرهنگ عرضه و مصرف مواد غذایی سنتی و بومی (بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، ۱۳۸۳).
  • ۲-۱۰) اقدامات دستگاه های اجرایی در خصوص بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه

    ۲-۱۰-۱) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    • تدوین سیاست جامع آموزش و فرهنگ سازی غذا و تغذیه در کشور .
    • بازنگری دوره های درسی پزشکان و پیراپزشکان و به روز کردن مطالب غذا و تغذیه ای آنها.
    • تدوین دوره جامع بازآموزی پزشکان و پیراپزشکان در مورد غذا و تغذیه و پیگیری تشکیل کلاس‌ها.
    • نظارت بر هر نوع تبلیغ کالاهای خوراکی از تمامی رسانه های موجود و صدور مجوز برای تبلیغ مواد غذایی براساس قوانین موجود .
    • بکارگیری کارشناس تغذیه در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی (شبکه های بهداشتی- درمانی کشور) متناسب با سطح بندی آن .
    • نظارت بر برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خصوص غذا و تغذیه .
    • ارائه الگوی استانی برای جیره میان وعده غذایی دانش آموزان با توجه به نیازهای تغذیه ای آنان .
    • تدوین و ارسال مطالب آموزشی غذا و تغذیه (پمفلت، پوستر و …) و ارسال آن به خانوارها.
    • پایش و ارزشیابی برنامه های آموزشی غذا و تغذیه (بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، ۱۳۸۳).

    ۲-۱۰-۲) انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

    1. تشکیل گروه آموزش و اطلاع رسانی همگانی در مورد غذا و تغذیه.
    2. تهیه بانک اطلاعاتی در زمینه آموزش غذا و تغذیه.
    3. سنجش نیازهای آموزشی جامعه.
    4. شناخت وضعیت موجود آگاهی و سواد تغذیه ای جامعه از طریق بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مردم و سیاستگذاران در زمینه موضوعات مختلف غذا و تغذیه (بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، ۱۳۸۳).

    ۲-۱۰-۳) وزارت آموزش و پرورش

    1. بکارگیری برنامه تغذیه رایگان مدارس جهت فرهنگ سازی تغذیه ای .
    2. گنجاندن مباحث غذا و تغذیه در دوره های مدون بازآموزی کارکنان آموزشی آموزش و پرورش.
    3. تدوین برنامه تغذیه رایگان مدارس از نظر نوع و مقدار براساس آخرین یافته های علمی و پژوهشهای کاربردی ملی و منطقه ای .
    4. همکاری در اجرای الگوی استانی برای جیره میان وعده غذایی دانش آموزان با توجه به نیازهای تغذیه آنان.
    5. لحاظ نمودن مباحث غذا و تغذیه در مراحل مختلف بازنگری و تدوین کتب درسی .
    6. تقویت درس بهداشت و لحاظ نمودن بحث غذا و تغذیه در آن .
    7. همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاع رسانی خانوار(بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، ۱۳۸۳).

    ۲-۱۰-۴) نهضت سواد آموزی

    1. تدوین کتابهای آموزشی حاوی مطالب غذا و تغذیه برای نوسوادان برای مقاطع مختلف .
    2. گنجاندن مباحث غذا و تغذیه برای بازآموزی آموزش یاران (بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، ۱۳۸۳).

    ۲-۱۰-۵) سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

      برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.