دانلود پایان نامه
سعی کنید به آنها بقبولانید که نیازمند استفاده از درمان هستند و آنها را تشویق کنید به روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کنند. (داردِن، و گینتر، 1996)
استرس
استرس ها چه اثری بر ما دارند؟
استرس کلمه ای است که هر روز به شکل های متفاوتی در گفت و گو های مردم مطرح می شود ، ما معمولاً درباره ی مشکلاتی که برای کنترل استرس های زندگی روزمره ی خود داریم ، با دوستان و همکاران و خانواده ی خود صحبت می کنیم. از خستگی ها و فرسودگی ها و نداشتن ها و نرسیدن ها ، ما هم چنین تلاش های خودمان برای کنترل وقایع ایجاد کننده استرس ، با یکدیگر گفت و شنید می کنیم.
با وجود این که مردم از کلمه ی استرس زیاد استفاده می کنند ، اما معمولاً منظور آنان با معنای علمی استرس متفاوت است. آن چه در مکالمات روزمره مطرح می شود بیشتر به معنای اضطراب و نگرانی است. در حالی که معنای علمی استرس عبارت است از:
«واکنش فرد نسبت به شرایط و موقعیت های جدید زندگی و تلاش برای سازگار شدن با این شرایط»
با دقت در این تعریف مشخص می شود که برخلاف تصور ما ، نه تنها استرس همواره دارای بار معنایی منفی نیست ، بلکه با شرایط خاصی وجود آن برای زندگی سالم ، ضروری و مفید است. آن چه که نامطلوب و مضر است استرس کنترل نشده و شدید می باشد.
بسیاری از ما نتیجه ی عدم کنترل استرس ها را می دانیم. آری ، ما می دانیم که استرس می تواند سبب عارضه ی قلبی شود. اما بسیاری از ما نمی دانیم که استرس کنترل نشده ، پیآمدهای هیجانی ، شناختی و جسمی دیگری نیز دارد.
43 درصد افراد بزرگسال اثرات ناسالم استرس رنج می برند.
75 تا 90 درصد مراجعان به مطب های پزشکان ، شکایت ها و کسالت هایشان در ارتباط با استرس ها می باشد.
استرس با شش عامل مهم مرگ و میر افراد پیوند خورده است:
بیماری های قلبی ، سرطان ، بیماری های ریوی ، تصادفات ، سیروز کبدی ، و خود کشی.
مطالعات مربوط به بهداشت و سلامت محیط کار ، آشکار ساخته است که استرس یکی از خطرات عمده برای محیط کار است.
استرس برای جامعه گران تمام می شود. ما بدانیم یا نداینم ، برای استرس مالیات می پردازیم.
اما با وجود نقش مخرب استرس در سلامت ، تولید ، و زندگی ما ، وجود استرس امری لازم و حتی مورد نیاز جامعه است. حوادث هیجان انگیز و درگیر کننده ای هم چون تولد یک کودک ، تکمیل کردن یک طرح مهم شغلی ، یا نقل مکان به شهری دیگر ، بیش از آن که یک تراژدی یا فاجعه باشد ، الزام است. الزامی که بدون آن زندگی پوچ و بی فایده خواهد بود. (لازاروس، 1966)
شش اشتباه رایج در مورد استرس
در مورد استرس شش اشتباه وجود دارد. اصلاح این اشتباهات به ما کمک می کند که مشکلات خود را بهتر بشناسیم و در مقابل آنها واکنش درست تری داشته باشیم. این اشتباهات عبارتند از:
اشتباه 1: استرس برای همه ی افراد مشابه و یک جور است.
این تصور کاملاً نادرست است. استرس برای هر یک از ما متفاوت است. آن چه که برای یک نفر استرس است ، برای دیگری چنین نباشد. هر یک از ما به استرس ، با روش هایی کاملاً متفاوت واکنش نشان می دهیم.
اشتباه 2: استرس برای ما همیشه بد است.
با این دیدگاه ، نبود استرس ، زندگی را شاد و سالم می سازد. این تصور ، غلط است. استرس در زندگی انسانها ، همچون لرزه های سیم ویولن در هنگام نوازندگی است. که اگر خیلی آهسته بلرزد ، نوای موسیقی پوچ و نامفهوم خواهد بود و اگر لرزش آن شدید باشد ، گوش خراش و عذاب آور. استرس هم می تواند بوسه ی مرگ باشد ، هم نمک زندگی ، آن چه مهم است ، چگونگی کنترل آن است. استرس کنترل شده ، سازندگی و شادی برای زندگی ما به ارمغان می آرود ، استرس کنترل نشده به زندگی صدمه وارد می کند و حتی ممکن است ما را بکشد.
اشتباه 3: استرس در هر جا وجود دارد ، بنابراین نمی شود برای آن کاری کرد.
این طور نیست .طرح و برنامه زندگی شما به دست خودتان است و در این صورت ، استرس شما را آزار نخواهد داد. طراحی موثر زندگی شامل تنظیم اولویتها ، و تلاش برای حل مشکلات ساده است ، و پس از آن تلاش برای حل مشکلات پیچیده تر. وقتی که استرس درست کنترل نمی شود ، اولویت بندی آن مشکل می شود ، فشار همه ی مشکلات به نظر یکسان می رسد و فکر می کنیم استرس در هر جا وجود دارد.
اشتباه 4: بهترین روش کاهش استرس ، شایع ترین و عمومی ترین آنهاست.
این طور نیست. برای کاهش استرس ، هیچ روشی بین المللی وجود ندارد. همه با یکدیگر فرق داریم. زندگی ما ، موقعیت های ما ، و واکنش های ما متفاوت است. تنها یک برنامه ی کنترل استرس جامع برای هر فرد ، برای او مفید خواهد بود.