دانلود پایان نامه
8- واقعیت های اجتماع را به فرزند نوجوان (و یا جوان تان) گوشزد کنید. گروهی از والدین تصور می کنند با مطرح نکردن مشکلات گوناگون جامعه و سرپوش گذاشتن بر حقایق تلخ زندگی می کنند ، بدانند و در این زمینه و بهترین راهکار آن است که پدر و مادر سعی کنند با یافتن منابع و مدارک علمی و موثق ، اطلاعات و دانسته های خانواده شان را ارتقا دهند و راهنمای معتمدی برای فرزندان شان باشند. هدایت سالم والدین و مربیان داسوز بسیار ارزشمندتر از دوستی های بحران زا و دشوار است.
***
به طور خلاصه آن چه والدین می توانند درباره مواد مخدر به نوجوان شان بیاموزند ، می تواند در زمینه پزشکی (آسیب های بدنی ناشی از مصرف مواد مثل ابتلای به ایدز ، هپاتیت و انواع بیماری های قابل انتقال از طریق تزریق) ، و یا روانشناختی (آسیب های رفتاری ناشی از مصرف مواد مثل بزهکاری ، فحشا ، جنایت و…) و یا حتی عواقب قانونی دستگیر شدن همراه با مواد مخدر و مسائل قضایی متعاقب آن باشد. آنها باید از همان ابتدا «مواد» را نپذیرند ، آنها باید چنان تعلیم ببینند که اساساً هیچ گرایشی به مواد مخدر پیدا نکنند و با قاطعیت تمام ، دست رد به سینه دوستان و افراد ناباب جامعه بزنند. جوانان و نوجوانان می توانند با استفاده از یادگیری مهارت های زندگی و شیوه های حل مشکلات ، راه های مقاومت و استقامت در برابر مصرف مواد را بیاموزند. منظور از مهارت های زندگی ، مهارتهایی است که:
نوجوان را برای ورود به اجتماع و زندگی جمعی آماده می سازند.
کودک و نوجوان در کنار آموزش علوم و فنون مختلف می آموزد تا بتواند شناخت درستی نسبت به خود ، سایر افراد و محیط بر قرار سازد و به حل مشکلات خود و اجتماعش کمک کند.
موجب پرورش استعدادها و توانایی های نوجوان می شون تا او بتواند با چالش ها و مشکلات زندگی روزمره مقابله کند.
بالاخره آن که مهارت های زندگی عبارتند از مهارت حل مسأله ، مهارت تصمیم گیری مناسب ، مهارت برقراری روابط اجتماعی با دیگران ، اعتماد به نفس برای ورود به اجتماع ، شناخت خطرات گوناگون ، مهارت تفکر انتقادی ، نوعدوستی و همدلی ، شناخت هویت ملی خود ، احترام به حقوق افراد ، توانایی «نه» گفتن به خواسته های غلط دیگران ، شناخت خود و استعدادهای خود ، انتخاب هدف های واقع بینانه برای زندگی ، داشتن تفکر خلاق ، روحیه استقلالا طلبی و مسئولیت پذیری ، روش حل اختلاف ، داشتن نگرشی مثبت به زندگی و…
نگرش ها و عاداتی که بچه ها در دوران کودکی از پدر و مادر خود می آموزند ، پایه و بنیانی برای بسیاری از تصمیم گیری های آینده آنان خواهد بود. اغلب نوجوانان 13-12 ساله شاید هنوز آمادگی پذیرش خطرات و مضرات ناشی از اعتیاد را نداشته باشند ، اما به راحتی می توانند درس های ساده ای درباره نحوه تصمیم گیری صحیح ، اطاعت از قوانین و مقررات خانه و مدرسه (اجتماع) ، نحوه حل مسائل و مشکلات روزانه ، مسئولیت پذیری و تقویت خود پنداره شان یاد بگیرند. به عنوان پدر و مادری آگاه به مسائل و مشکلات نوجوانان ، همواره محبت کردن به آنان را باید به خاطر داشت ، آنها باید دریابند که می توانند به پدر و مادر خود اعتماد کنند و نگرانی ها و تشویش های شان را در زندگی- هر چه که باشد- با آنها در میان گذارند. نتایجی که طی پژوهش های گوناگونی به دست آمده است نشان می دهد ، نوجوانانی که از بودن در خانواده شان احساس رضایت و خشنودی داشته اند و روابط صمیمی و گرمی بین اعضای خانواده وجود داشته است ، کمتر به دنبال سیگار ، الکل و انواع مخدر ها بوده اند. این یافته ها نشان می دهند که قشر وسیعی از خانواده ها می توانند با برقراری روابط سالم بین اعضای خود و آموزش های صحیح و زودهنگام فرزندان خود ، آنان را از ابتلا به بسیاری از معضلات و گرفتاری های گوناگون اجتماعی نجات دهند. هیچ گاه نقش خودتان را بر افکار و اندیشه ها و آینده قشر جوان جامعه دست کم نگیرید. (فرجاد ، 1376 ، ص 105-118)
نکاتی که باید در آموزش مهارت های زندگی مربوط به منع مواد مخدر باشد:
– تمرکز روی چیزهایی که کودکان با آن ها آشنایی دارند یا در مورد آن ها تجربه کسب کرده اند.
– نباید توانایی کودکان در یادآوری اطلاعات و انجام دادن فعالیت های گوناگون ، بسیار تأکید کرد.
– دروس باید در فضایی مطمئن و آزاد ارائه شود و فرصت هایی برای کسب حس اعتماد به نفس در دانش آموزان فراهم شود.
– فرصت هایی برای به وجود آمدن مهارت های تصمیم گیری و حل مشکلات در دانش آموزان فراهم شود.
– به دانش آموزان برای بهبود بخشیدن به ارتباط فرد با دیگران ، مخصوصاً خانواده و هم سن و سالان ، کمک شود.
– باید به دانش آموزان در درک این مطلب کمک کرد که بعضی اوقات افراد به کمک یا راهنمایی نیاز دارند و کمک خواستن در مواقع لزوم ، رفتاری مثبت است که هر کسی باید آن را در خود تقویت کند.
– برخی اطلاعات اساسی را در مورد مواد مخدر و استفاده از آن ها باید به دانش آموزان ارائه داد.
لازم است محیط یادگیری به گونه ای فراهم شود که دانش آموزان در آن برای سؤال کردن و تصمیم گیری احساس امنیت کنند.
– محیط یادگیری باید به گونه ای باشد که دانش آموزان را به مسئولیت پذیری در قبال کارهای خود و دیگران تشویق کند.
حقایقی در مورد مواد مخدر
عموماً نوجوانان و جوانان در مورد مواد مخدر اطلاعات محدودی دارند و یا کم تر در معرض این مواد هستند ولی سه دلیل عمده برای آموزش پیش گیری از اعتیاد به مواد مخدر این سطوح وجود دارد:
1. آن چه نوجوانان در این زمان می آموزند ، اساس تلاش های منع مواد مخدر در آینده است. در این سنین برای یادگیری مهارت های زندگی مورد نیاز در آینده مانند: قبول مسئولیت کارهای خود ، تحت نفوذ هم سن و سالان نبودن ، کمک خواستن هنگام رویارویی با مشکلات و احترام گذاشتن به خود و دیگران ، آماده هستند.
2. در این سنین ، ممکن است نوجوانان در بعضی خانواده ها در معرض الکل ، توتون و دیگر مواد مخدر باشند و اثرات منفی استفاده از این مواد را تجربه کنند.
3. اگر چه آموزش منع استفاده از مواد مخدر باید از خانه شروع شود ، نوجوانان به تقویت دروس و فعالیت هایی نیاز دارند که به آنان کمک کند تا ارزش های مثبتی بر عدم استفاده از مواد مخدر را در خود توسعه دهند و تقویت کنند.
و باید به نوجوانان این اطلاعات را داد:
اطلاعات ساده و بدون ابهام