استان مازندران و مقایسه نتایج

تصادفات فوتی بر حسب وضعیت روشنایی در هنگام تصادف به گروههای شب، روز، هنگام طلوع یا غروب آفتاب و… تقسیم شده اند. بر اساس دسته بندی فوق، در سال 1392،%60 تلفات (352 نفر) مربوط به تصادفاتی است که در روز اتفاق افتاده است. سهم تصادفات شب %32 (192 نفر)، هنگام طلوع یا غروب آفتاب %7 (45 نفر) و نامعلوم %1 (2 نفر) بوده است..
پاسخ پرسش هفتم:
در سال 1392، 82% تلفات مربوط به تصادفاتی است که در راه اصلی اتفاق افتاده و سهم تصادفات بزرگراهی 7 درصد بوده است. همچنین 5 درصد در راه فرعی، 2 درصد در آزادراه ها و 4 درصد در سایر راهها اتفاق افتاده است. به بیان دیگر در سال 1392، 484 نفر در راههای اصلی، 41 نفر در بزرگراه، 28 نفر در راه فرعی، 13 نفر در آزادراه، 24 نفر در سایر مسیرها و 1 نفر نیز در مسیرهای نامعلوم جان باخته اند. بیش از 80 درصد تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران در راههای اصلی اتفاق افتاده است.
پاسخ پرسش هشتم:
از مجموع 591 نفر فوت شدگان تصادفات جادهای استان در سال 1392، 506 نفر یا %85.9 مصدومان و زخمیهای منجر به فوت از طریق آمبولانس به مراکز درمانی و بیمارستانها انتقال پیدا کرده اند. بعد از آمبولانس نباید از نقش خودروهای گذری که معمولا فاقد لوازم، تجهیزات، امکانات و تجربه درمانی هستند غافل بود، زیرا در همین سال، 71 نفر یا %11.7 از مصدومان و زخمیهای منجر به فوت توسط این خودروها به مراکز درمانی و بیمارستانها منتقل شده اند.همچنین 3 نفر یا %0.5 توسط خودروهای پلیس، 2 نفر یا %0.3 توسط سایر خودروها و 9 نفر یا %1.5 به شکل نامعلوم به مراکز درمانی و بیمارستانها انتقال یافتهاند.
پاسخ پرسش نهم:
درسال 1392، 49% تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران (288 نفر) مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و سهم برخورد با عابران پیاده نیز %27 (158 نفر) بوده است. تلفات مربوط برخورد با شی ثابت و واژگونی %9(54 نفر) و سقوط 5%(27 نفر) بوده است. در حالیکه در آمار کشوری برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر %49.4، برخورد با عابران پیاده %13.2،برخورد با شی ثابت %5.1، واژگونی %28 و سقوط %1.1 اعلام شده است.
پاسخ پرسش دهم:
در سال 1392، خودرو مورد استفاده 235 نفر (40 درصد) از افراد متوفی خودرو سواری، 118 نفر (20 درصد) موتورسیکلت، 27 نفر (5 درصد) وانت بار، 10 نفر (2 درصد) کامیون، 5 نفر (1 درصد) کامیونت، 1 نفر (درصد) تریلی، 3 نفر (1 درصد) ماشینهای کشاورزی، 19 نفر (3 درصد) اتوبوس و مینی بوس بوده است. در حالی که در کشور به ترتیب خودروی سواری، موتور و عابر پیاده به ترتیب با %49.7، %17.9 و %13.3 بوده است.
5-4- مقایسه نتایج تحقیق با نتایج سایر محققان
یافتههای این پژوهش با نتایج سایر پژوهشهای انجام یافته درخصوص تلفات تصادفات جادهای نشان میدهد:
پژوهش حاضر ضمن تایید برخی از عوامل برشمرده شده در سایر پژوهشها، موضوع عوامل تاثیر گذار در تلفات ناشی از تصادفات جادهای را به صورت اختصاصی برای این استان تعیین و نشان میدهد این عاملهای بررسی شده مختص یک استان نبوده و بسیاری از این عاملها در سایر استانهای کشور نیز به گونه مشابه میباشد. اما برخی از این عوامل بر اساس مقتضیات استان بوده و نتایج در سایر استان نسبت به استان مازندران متفاوت خواهد بود. در واقع تلفات ناشی از تصادفات جادهای بر اساس نوع جادهها، آب و هوا و غیره تفاوتهای خواهد داشت. همانند اینکه: اکثر تلفات ناشی از تصادفات جادهای استانها را عابران پیاده تشکیل داده و محل اصلی وارد شدن ضربه و علت نهایی مرگ، ضربه به ناحیه سر بوده است. در حالیکه در بررسی تلفات جادهای مازندران اکثر حوادث قربانیان را رانندگان و بیشترین تعداد تلفات ناشی از شکستگی های متعدد بوده است.
5-5- محدودیتهای تحقیق
کمبود و فقدان منابع علمی قابل دسترس و استفاده:
منابع علمی کم و محدودی در این زمینه موجود بوده که به طور مستقیم به موضوع مورد مطالعه و تحقیق مربوط باشد.
نبود کار مشابه در این زمینه:
با وجود کوشش بسیار محقق موفق به پیدا کردن پژوهشی که به طور مستقیم به این موضوع پرداخته باشد، نشد.
بررسی برخی از عوامل تاثیر گذار:
یکی از محدودیتهای پژوهش حاضر آن است که تنها برخی از عوامل تاثیر در تلفات ناشی از تصادفات جادهای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
عدم ثبت اطلاعات در گزارش پزشکی قانونی:
محدودیت مطالعه حاضر در بررسی میزان تلفات جادهای میتواند جمعیت مورد مطالعه باشد زیرا این امکان وجود دارد که اطلاعات برخی از افرادی که در تصادف دچار آسیب شدند؛ به هر دلیلی در گزارش پزشکی قانونی ثبت نشدهاند. در نتیجه، شاید میزان تلفات گزارش شده در مطالعه حاضر کمتر از حد واقعی بوده باشد.
5-6- بحث و نتیجه گیری
در مقایسه با سال 1391، در سال 1392 تلفات در راههای برونشهری به میزان 1 درصد افزایش یافته است. میزان تلفات در مردان بیشتر از زنان میباشد. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمترین میزان تلفات را در تصادفات رانندگی داشته اند. بر خلاف باور عمومی بیشترین تعداد تلفات در روز اتفاق افتاده است. میزان تلفات در راههای اصلی بسیار بیشتر از آزادراهها و بزرگراهها میباشد. در مطالعه انجام شده، میتوان به تلفات بیشتر رانندگان، تاثیر جنس مذکر ،30-21 سال، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و خودروهای سبک در بروز تصادفات منجر به فوت پی برد و بر اساس این یافته که بیشترین متوفیات در بر اثر شکستگیهای متعدد بوده است.