دانلود پایان نامه

پیشینه دانشگاه تهران:
دانشگاه تهران نخستین دانشگاه ایران است. دانشگاه تهران در زمان رضاشاه پایه گذاری و بنا شد و به اصرار شخص رضاشاه فرهنگستان زبان واژهٔ «دانشگاه» را بجای «اونیورسیته» برگزید.
فکر تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۵ خورشیدی توسط دکتر سنک نماینده مجلس نخستین بار پدیدار شد. در نامه ای به وزیر معارف درباره اقدام به تاسیس دانشگاه، دکتر سید محمد تدین پاسخ داد:
راجع به اونیورسیته که آن را می توانیم دارالعلوم بگوییم کمال علاقه را دارم و مشغول تهیه لوازم مقدمات آن هستم. نظر من این است که در یک فضای وسیعی که شاید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ذرع مربع وسعت داشته باشد، بنایی ساخته شود که شعب علوم و فنون در آنجا تاسیس گردد .
تأسیس
کلیات طرح تاسیس دانشگاه تهران از سال ۱۳۰۷ توسط محمود حسابی به وزیر فرهنگ وقت آقای حکمت پیشنهاد شد. طرح تفصیلی تاسیس دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۱۰ تهیه و به وزیر فرهنگ تقدیم شد و با تلاش های دکتر حسابی و مذاکرات وی با نمایندگان مجلس، این طرح در سال ۱۳۱۲ به مجلس شورای ملی رفت و در سال ۱۳۱۳ از تصویب مجلس گذش
11-1- سابقه آموزش عالی در استان همدان
نخستین تجربه آموزش عالی در استان همدان در سال 1348 با تاسی مدرسه عالی کشاورزی همدان حاصل گردید . در سال 1352 فکر ایجاد دانشگاه بوعلی سینا به عنوان قطب عظیم دانشگاهی منطقه غرب با همکاری کشور فرانسه شکل گرفت .
هم اکنون متولی امر آموزش عالی در استان دانشگاه های بوعلی سینا ، دانشگاه علوم پزشکی ، 9 واحد دانشگاه پیام نور در شهرستان های ( همدان ، ملایر ، نهاوند ، کبودرآهنگ ، رزن ، اسدآباد ، بهار ، فامنین و تویسرکان ) 3 واحد دانشگاه آزاد در شهرستان های ( همدان ، ملایر و تویسرکان ) ، یک مرکز آموزش مدیریت دولتی ، یک دانشکده تعاون ، یک دانشکده علوم قرآنی ، یک مرکز تربیت معلم و آموزش عالی فرهنگیان شهید مقصودی و ابن سینا ، یک مرکز آموزش وابسته به جهاد کشاورزی به نام شهید غلامی و 5 آموزشکده وابسته به سازمان های دولتی می باشند . امید است در آینده نیز شهر تاریخی همدان با پیشینه دیرین فرهنگی و علمی که دارد ، بتواند به عنوان پایگاه سخن ، اندیشه و علم و هنر ، عظمت و شکوه گذشته را حفظ کند و رسالت خویش را در تربیت نیروهای متخصص و متعهد به انجام برساند .
12-1- دانشگاه آزاد اسلامی
رشد ناموزون جمعیت کشور در سال های اخیر و عدم هماهنگی تربیت نیروی متخصص و کارآمد با این افزایش جمعیت که اساس آن به قبود موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها بر می گشت و از طرفی عدم پاسخ گویی پذیرش دانشجو در این موسسات با جمعیت علاقمند به ادامه تحصیل یک نوع فضاهای آموزش عالی را به وجود آورده بود که باید به گونه ای پاسخ داده می شد .
برای این کار راه حل های گوناگونی وجود داشت که بعضی در دراز مدت موثر و بعضی هم سریع تر نیازهای موجود را رفع می کردند . راه حل دراز مدت در قالب برنامه های کنترل جمعیت و خانواده و به تبع آن هماهنگ شدن تربیت نیروی متخصص و رشد جمعیت و مسائل ساخت فضاهای آموزشی دولتی طبق برنامه های عمرانی دولت بود اما به سبب خلاء به وجود آمده این برنامه ها نمی توانست در زمان حاضر راهگشا باشد
چون اجرای این برنامه ها خود به نیروی متخصص نیاز داشت که از عهده افراد موجود خارج بود پیشنهاد یک نهاد جدید غیر دولتی و عام المنفعه که از محل کمک های مردمی و شهریه دانشجویی اداره گردد ارائه شد و پس از بحث و بررسی های متعدد موجودیت یافت و با استقبال مردم کار خود را آغاز نمود . بدین ترتیب این موسسه علاوه بر این که همگام با اهداف آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی به تربیت افراد مستعد می پرداخت به صورت یک مرکز آموزشی درآمد تا کسانی که موفق به ادامه تحصیل در مراکز آموزشی دولتی نمی شوند و یا به خاطر شرایط خاص زندگیشان امکان ادامه تحصیل تمام وقت برایشان نیست .
13-1- سابقه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور
تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد جوشیده از متن انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی پیشنهاد گردیده و با تایید رهبر انقلاب و استقبال روزافزون ملت کار خود را با تشکیل هیئت موسس آغاز نمود .
در سال 1361 ( ه . ش ) اولین اساسنامه دانشگاه به تصویب هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی رسید و همان سال به ثبت رسید که بر اساس آن دانشگاه رسما شخصیت حقوقی یافت . در سال 1364 با توجه به آیین نامه تاسیس دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اساسنامه جدیدی تهیه و پیشنهاد شد که پس از طی مراحل قانونی و جلسات متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید . برابر این اساسنامه دانشگاه تابع کلیه مقررات و آئین نامه مربوط به موسسات آموزش عالی انقلاب فرهنگی و بر حسب مورد وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی خواهد بود .
در سال 1367 قانون تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه مجلس شورای اسلامی به تصویب و در همان سال به تایید شورای نگهبان رسید و در سال 1368 هیات وزیران به استناد قانون تایید رشته های دانشگاه مصوب سال 1367 آئین نامه اجرایی قانون مزبور را که مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود ، تصویب کرد .
14-1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از سال 1383 رشته های معماری در مقطع کاردانی به عنوان اولین رشته هنری در مجموع رشته های دانشگاه دایر شد . از سال 1385 دانشگاه در رشته معماری در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز شروع به پذیرش دانشجویان نمود و به تدریج از سال 1383 رشته شهر سازی نیز در دانشگاه دائر شد و هم اکنون نیز برنامه ریزی و هماهنگی هایی جهت دائر نمودن سایر رشته های هنری انجام گرفته است که این امر ضرورت تاسیس دانشکده معماری به عنوان فضایی جهت استقرار همه رشته های هنری در کنار هم و پاسخ گو به نیازهای این گروه را روشن می سازد .
15-1- آموزش سنتی معماری
در طول تاریخ ، قبل از این که مدرسه ای برای آموزش معماری در کار باشد ، آموزش معماری بر پایه نظام آموزشی فرد به فرد یا استاد و شاگرد استوار بود کسی که در آینده ممکن بود معمار شود در آغاز با شاگردی در کارگاه یک استاد نجار و یا استاد بنا به کار مشغول می شد و به تدریج پس از آن که خود بنا یا نجار می شد ، چنان در کار بصیرت می یافت که می توانست به سبک استادکاری درآید که بر تمام کار ساختمان نظارت و سرپرستی داشته باشد .
این روش آموزش زود آغاز ( از کودکی ) ، کند و طولانی و رودررو ، عملی و در مقیاس واقعی توام با تأثیر رفتار و منش و حرکات و سکنات استاد بر شاگرد خوش قریحه و مستعد بود . علاوه بر این فرد اصول و رموز و ظرایف کار را به شکل عملی و در فضای واقعی فرا می گرفت .
فصل دوم