دانلود پایان نامه
وقتی صحبت از مزایای تجارت الکترونیکی به عمل می آید، در حقیقت تجارت الکترونیکی با تجارت سنتی مقایسه می شود. در تجارت سنتی که بر پایه کاغذ استوار است، وارد نمودن مکرر اطلاعات یکسان و واحد موجب بروز مشکلاتی می گردد که این مشکلات با استفاده از تجارت الکترونیکی مرتفع می گردد. این مشکلات عبارتند از:
در تجارت سنتی زمان زیادی صرف وارد نمودن اطلاعات تکراری و ارسال آنها می شود.
در تجارت سنتی با توجه به اینکه داده ها به دفعات وارد سیستم می شوند، احتمال بروز خطا افزایش یافته و دقت عملیات کاهش می یابد.
در تجارت سنتی به نیروی کار بیشتری برای ورود اطلاعات، پی گیری، ارسال و غیره نیاز است. نیروی انسانی بیشتر، هزینه ها را بالا می برد در نتیجه قدرت رقابت را کاهش می دهد. عملیات دستی بر پایه کاغذ در تجارت سنتی ضریب عدم اطمینان را بالا می برد.
هر چند با بهره گیری از رایانه امروزه بسیاری از امور عملیاتی تجاری بنگاهها به شیوه رایانه ای انجام می پذیرد (اموری مثل تنظیم فاکتور، سفارش خرید، و اسنادی نظیر آن) اما با وجود این باید اسنادی زیادی را چاپ و طبقه بندی نمود، برای مشتریان ارسال کرد و نسخه هایی از آنها را بایگانی نمود. اسناد ارسالی برای مشتریان باید مجدداً در سیستم اطلاعاتی مدیریت آنها به طور دستی وارد شوند. اینها همه مستلزم صرف وقت و هزینه می باشد که با بکارگیری تجارت الکترونیکی این مشکلات تا حدودی مرتفع می گردد.
با این توضیحات، به ویژگیها و مزیت های تجارت الکترونیکی می پردازیم.
1- در تجارت الکترونیکی تأخیر ناشی از تهیه و ارسال مدارک از بین می رود.
2- در تجارت الکترونیکی از آنجا که داده ها به دفعات وارد سیستم نمی شوند احتمال بروز خطا کاهش می یابد.
3- صرفه جویی در نیروی کار به علت عدم نیاز به ورود مجدد داده ها به سیستم و کاهش هزینه آن. بررسی های علمی نشان داده است که استفاده از روشهای تجارت الکترونیکی نسبت به تجارت سنتی هزینه های عملیات تجاری را بین 20 تا 75 درصد کاهش می دهد.
4- در تجارت الکترونیکی به علت اینکه زمانهای تأخیر کاهش می یابد جریان اطلاعات از روائی و اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود.
5- در تجارت الکترونیکی وصول پیام به طور الکترونیکی و بدون وقفه به فرستنده اعلام می گردد.
6- تجارت الکترونیکی محدودیت های زمانی و مکانی تجارت را برداشته است، به عبارت دیگر تجارت را به تجارت جهانی تبدیل کرده است.
دسترسی آسان، مطمئن و سریع به اطلاعات و برقراری ارتباطات با خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با بهره گیری از مبادله الکترونیکی داده ها، هزینه جمع آوری و پردازش اطلاعات کاهش می یابد و بعد مسافت بین خریدار و فروشنده از میان می رود و سرعت و صحت عملیات افزایش می یابد در نتیجه از این طریق می توان تجارت جهانی واقعی را تجربه کرد.
7- کاهش هزینه تمام شده کالا و خدمات: یکی از هزینه های عمده محصولات و خدمات هزینه های بازاریابی و سرویس دهی و توزیع است. در تجارت الکترونیکی به علت پایین آمدن هزینه های بازاریابی و توزیع و برداشتن واسطه ها قیمت تمام شده محصولات تا حدود زیادی پایین می آید.
8- افزایش رقابت: مسئله رقابت موضوع مهمی در تجارت الکترونیکی به حساب می آید. شرکتها و مؤسسات باید از آن استفاده کنند و اگر از این ابزار استفاده نکنند در حالی که شرکتهای رقیب استفاده نمایند، دیر یا زود کنار گذاشته خواهند شد. تجارت الکترونیکی رقابت را تشدید نموده است. زیرا تمامی شرکتها می توانند به معرفی خود و محصولات خود بپردازند و مصرف کنندگان به سرعت می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری نمایند و بهترین فروشنده را انتخاب نمایند.
9- امکان عرض اندام شرکت های کوچک و متوسط در سطح جهان در تجارت سنتی شرکتهای کوچک و متوسط نمی توانند به راحتی در سطح جهانی حضور یابند. ولی تجارت الکترونیکی سبب می شود که شرکت های کوچک و متوسط هم بتوانند در سطح جهانی خود را معرفی نمایند و به عرضه محصولات و خدمات خود بپردازند و با شرکتهای بزرگ به رقابت بپردازند.
10- افزایش فروش بنگاهها و شرکتها به علت حضور در بازارهای جدید و جهانی.
11- برداشتن محدودیت های زمانی برای عرضه خدمات و محصولات توسط بنگاهها. با استفاده از تجارت الکترونیکی مشتریان می توانند در طول 24 ساعت به عرضه کنندگان کالا و خدمات، تماس برقرار نمایند و نیازهای خود را تأمین نمایند.
12- کاهش هزینه های اجتماعی: تجارت الکترونیکی باعث کاهش هزینه های رفت و آمد افراد، صرفه جویی در وقت، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، شلوغی معابر و سایر هزینه های اجتماعی می گردد (انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی، 1384، ص 14-13-12).
2-6-4 معایب تجارت الکترونیکی
اگر بپذیریم که تجارت الکترونیکی شیوه جدیدی است برای کاهش هزینه ها، افزایش سرعت و دقت در ارتباطات و مبادلات تجاری، با توجه به اینکه سیستم ها، روشها و فناوری ایجاد شده توسط بشر مطلق نمی باشد، باید بپذیریم که این شیوه نیز دارای کم و کاستی ها و معایبی می باشد.
به علت نو بودن این فناوری هنوز خیلی زود است که تمام زوایای پنهان آن روشن شود و عیب های آن آشکار گردد. زیرا در حال حاضر مرحله اولیه عرضه این نوع فناوری می باشد بنابراین بیشتر بر جنبه های مثبت آن در مقایسه با تجارت سنتی تأکید می شود و اغلب تحلیل گران اشاره ای به جنبه های منفی و معایب آن ندارند. تقریباً مشابه زمانی که فردی کالایی را می خواهد بخرد، هنگام خرید کالا، بیشتر مزیت ها و نقاط مثبت آن در نظر او جلوه گر می شود ولی پس از خرید کالا به تدریج نقاط منفی آن در نظرش آشکار می گردد.
فعلاً تب و تاب استفاده از تجارت الکترونیکی در تمامی کشورها بالاست و استفاده از آن به شکل متحیر کننده ای در حال افزایش است، بنابراین تا حدودی طبیعی است که کمتر به جنبه های منفی آن توجه شود. علی رغم موارد فوق به مواردی به عنوان معایب یا جنبه های منفی تجارت الکترونیکی اشاره می گردد.
یکی از جنبه های منفی تجارت الکترونیکی از میان بردن ارتباطات عاطفی بین طرفین معامله است. در تجارت سنتی خریدار و فروشنده، ارتباط مستقیم و رو در رو با همدیگر برقرار می کنند، این ارتباطات سبب ایجاد الفت و علاقه و ایجاد روابط عاطفی می گردد. این نوع روابط عاطفی نوعی تعهد بین خریدار و فروشنده ایجاد می کند که تضمین کننده روابط فی ما بین آنهاست. در شیوه تجارت الکترونیکی این نوع ارتباطات عاطفی به طور کلی از میان برداشته می شود. زیرا ارتباطات به وسیله رایانه انجام می شود، بدون اینکه همدیگر را ببینند و یا بشناسند، مبادلات تجاری را انجام می دهند. گسترش تجارت الکترونیکی در سطح جوامع، به خصوص جوامع شرقی و کشوری مثل ایران، مبادلات و ارتباطات عاطفی و اجتماعی را تهدید می نماید.
هزینه مخاطرات معامله در تجارت الکترونیکی مشکل بعدی آن است. در تجارت الکترونیکی، خریدار و فروشنده همدیگر را ملاقات نمی کنند، کالا را هم نمی بینند بلکه از روی مشخصات و تصاویر مربوطه اقدام به خرید می شود، همین عامل ممکن است سبب ایجاد مخاطراتی برای طرفین باشد.
موضوع مهم دیگر، امنیت در تجارت الکترونیکی است سیستم تجارت الکترونیکی در عین حالی که دقت و سرعت پردازش را به طور قابل ملاحظه ای بالا برده است باید پاسخگوی مسائل ایمنی نیز باشد که شامل: قابلیت دسترسی، محرمانه بودن، تمامیت پیام، اعتبار و انکارناپذیری و قابلیت بازرسی و رسیدگی می باشد. در خصوص مسائل امنیتی به تفصیل بیشتری بحث خواهد شد (انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی، 1384، ص 15-14).