دانلود پایان نامه
15- زیر ساختهای بازار سهام
16- اعضای اداره کنندگان گروههای استفاده کننده
17- مؤسسات مدیریت سرمایه گذاری (دلیجانی، 1387)
2-14-4 ساز و کار عمل سوئیفت
سوئیفت یک شبکه مطمئن برای مؤسساتی است که عضو آن هستید بر طبق شرایط و قوانین سوئیفت، اعضای آن حتماً باید بانک یا مؤسسه مالی باشد و از مؤسسه سوئیفت امتیاز خریداری کرده باشند. هرکدام از متقاضیان (منظور از متقاضیان مؤسسه های مالی، بانکها و دلالان مالی نظیر آن می باشند) فرمی را مبنی بر تقاضای عضویت پر می کنند. پس از تأیید عضویت سوئیفت بخشی از تجهیزات ویژه از طریق مؤسسه سوئیفت تأمین و تجهیزات جانبی توسط متقاضی تأمین می شود. معمولاً هر کشوری که پیامهای آن به حدی رسیده باشد که به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد پایگاه دسترسی به سوئیفت یا SAP ایجاد می کند که هزینه این بخش را خود سوئیفت می پردازد به طور مثال در ایران یک SAP وجود دارد که در محل بانک مرکزی استقرار دارد، این مرکز توسط سوئیفت از بانک مرکزی اجاره شده است.
یکی از مسائل بسیار مهم در سوئیفت، خطوط ارتباطی مورد استفاده می باشد. معمولاً خطوطی که برای اتصال به شبکه سوئیفت استفاده می شود به سه نوع تقسیم می شوند.
1- خطوط اصلی برای اتصال CBT ها به شبکه سوئیفت
2- خطوط مخابراتی PSTN یا DiaLup
3- خطوط اجاره ای
مقر اصلی سوئیفت کشور بلژیک می باشد و در ضمن کشورهای آمریکا، هلند، هنگ کنگ و انگلیس نیز به عنوان مراکز پشتیبانی مشتریان فعالیت دارند.
لازم به ذکر است که هزینه های مربوط به استفاده از سوئیفت بر مبنای یورو محاسبه می شود. از لحاظ امنیت دسترسی، به اطلاعات سوئیفت در مراکز و مؤسسه های مالی به صورت طبقه بندی شده است. به عبارت دیگر کاربران بنا به سلسله مراتب کاری و نیاز اطلاعاتی به اطلاعات شبکه سوئیفت دسترسی خواهند داشت رمز نگاری توسط خود شبکه به صورت بسته های اطلاعاتی X.25 protocol انجام می شود و اعضای استفاده کننده نقشی در آن ندارند روش کار بدین صورت است که یک اپراتور، پیام مالی را که قرار است ارسال گردد کنترل می کند سپس اپراتور دیگر آن را تأیید و ارسال می کند، نرم افزاری که برای امور سوئیفت استفاده می گردید سابقاً ST400 بوده که تحت VMS عمل می کرد. اکنون از نرم افزارهایswift alliance که تحت ویندوز NT یا ویندوز 2000 کار می کند استفاده می شود هر اشتباه یا خرابی در تجهیزات موجب می شود مرکز پشتیان شبکه (مرکز پشتیبانی سوئیفت ایران در کشور هلند مستقر است) علائم اخطار و هشدار را به کار بیندازد. در مجموع پس از آنکه پیام مالی ارسال گردید اگر موجودی حساب کافی باشد اطلاعات دریافت می شود و تصدیق پیام صورت می گیرد در نتیجه حساب بدهکار می گردد اگر موجودی حساب کافی نباشد، پیام تصدیق (تأیید) نمی گردد و پیام عدم موجودی ارسال می گردد (دلیجانی، 1387).
2-15 تجارب بین المللی برخی از کشورها در بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیکی در روسیه
سیستم بانکداری الکترونیکی در روسیه از اجزای زیر تشکیل شده است:
سامانه پرداخت بین بانکی: از طریق این سامانه، مبالغ کلان مشتریان بین بانک ها مبادله می شود.
سامانه پرداخت بانک مشتری: در این سامانه، شخص مشتری می خواهد مبلغی را به حساب فردی در بانکی دیگر واریز کند. بانک نیز طی 24 ساعت آن مبلغ را از طریق اینترنت و یا تلفن وصول کرده و به حساب شخص مورد نظر واریز می کند.
انتقال کابلی (سامانه پرداخت بین المللی سوئیفت): در این سامانه، مبالغ به شیوه الکترونیکی از بانک های داخلی، به بانکی در خارج از کشور حواله می شود.
سپرده های مستقیم: در این سامانه مبالغ به طور مستقیم و به صورت الکترونیکی از حساب تعاونی ها و یا دولت برداشت شده و به حساب اشخاص برای پرداخت دستمزد و یا حقوق بازنشستگی واریز می شود.
سامانه بانکداری آنلاین: این سامانه به 2 صورت سامانه مبتنی بر نرم افزار (سیستم بانک مشتری) و سامانه مبتنی بر شبکه (بدون حضور فیریکی مشتری در بانک) به ارائه خدمت می پردازد.
مبادلات اینترنتی: در این روش با استفاده از پول الکترونیکی و نگهداری آن در کارت های هوشمند، دیسک سخت یا در حساب، می توان مبادلات کالاها و خدمات را به صورت آنلاین انجام داد.
حوزه تجارت الکترونیکی: این حوزه در برگیرنده مبادلات بین شرکت ها به شیوه الکترونیکی است (درآمدی بر بانکداری نوین، مرکز فابا، 1387، ص 74).
بانکداری از راه دور: در این روش، پرداخت ها از طریق تلفن یا اینترنت انجام شده و برای حفظ امنیت، از کلمه عبور و امضای دیجیتالی استفاده می شود.
سامانه های تجارت و فعالیت های ارزی خارجی: این سامانه ها شامل خرید و فروش عمده ارزی خارجی به صورت الکترونیکی هستند. این روش در فعالیت های ارزی بین بانکی کاربرد دارد.
ویژگی های بانکداری الکترونیکی در روسیه
الف- نقاط قوت: نقاط قوت بانکداری الکترونیکی در روسیه را می توان از 2 زاویه بهبود در کارایی عملیاتی (افزایش سهولت در ارائه خدمات بانکی) و ایجاد فرصت های جدید بررسی کرد. فعالیت از طریق ساختار باز شبکه منطقه ای، برقراری ارتباط با شعب به وسیله شبکه های به هم پیوسته و سامانه های مبتنی بر شبکه، تمرکز فعالیت در سطح شعب و توسعه سیستم های پرداخت الکترونیکی برای مبادلات بین شرکتها و همچنین بین شرکتها و مشتریان، تمرکز روی خدمات ارزش افزوده و مشتری مداری از جمله نقاط قوت بانکداری الکترونیکی در روسیه به شمار می آید.
می توان فرصت های جدیدی را که به وسیله بانکداری الکترونیکی ایجاد می شود در فائق آمدن بر موانع و چالش های موجود در بانکداری ملی و منطقه ای، مشارکت در توسعه اقتصادی، تشویق رقابت، ایجاد پویایی در اقتصاد (به خصوص در کشورهای در حال توسعه) و بهبود کارایی در صنعت بانکداری مؤثر دانست.